• helpforme

socialen gav oss en lägenhet som har vägglöss

Hej jag är en 40 åring mamma med en dotter på 18 år. Jag har varit arbetslös i ett par år nu, och hade svårt att hitta bonde till mig o min dotter. 

Så jag gick till socialen för hjälp, de gav oss en 2a är det rättvis? Men mitt största problem är att lägenheten har VÄGGLÖSS!! och vi har tvingas bo här i nästan 2 år! de har sanerat nästan 4 GÅNGER??! 
    Men det har inte förbättras alls. 

Jag har klagat och har begärt att få flytta många gånger jag får alltid samma svar "vi kollar upp det ". Min dotters skolgång har gått dåligt på grund av att hon inte vill eller kan sova hemma. 
    Hon får stora utslag av betten och skäms för att gå till skolan eller så får hon inte tillräckligt med sömn för att ens ta sig till skolan. 

Min stora fråga är, har jag rätten till att få flytta? och har jag rätten till att få en 3a? min dotter är stor, och mår mycket dåligt av att hon inte har eget rum, och får sova på en liten soffa full av vägglöss för jag inte råd för en ny soffa. Jag är rädd att hennes framtid blir förstörd av att socialen säger att hon ska hoppa av skolan och börja jobba för att hon är 18år. Behöver verkligen svar! 

• Svar på tråden socialen gav oss en lägenhet som har vägglöss
  • Grande Rock

Ge henne sovrummet och bosätt dig själv i vardagsrummet så hon får den ro hon behöver för sina studier.

Born to lose, live to win!
  • KaSaM

Egentligen så brukar inte socialen ha lägenheter alls att förmedla så rätten till en lägenhet den vägen finns inte idag tyvärr. Om det fortfarande är vägglöss så är det fastighetsägarens bekymmer och inte socialen och då är det dit du ska vända dig.

• Anonym (Luzen)

Det hjälper inte att flytta om du inte har råd med nya möbler, är soffan full med vägglöss så kommer de följa med till ntya stället om ni inte lyckas sanera.

Har du pratat med hyresbolaget? Om ni inte får bort dem kanske det beror på att grannarna också har, så det kanske kan hjälpa att sanera hela huset på en gång.

Frågan är ju också varför din dotter inte har eget rum? Och ja, du har såklart rätt att flytta men du kan inte kräva att andra ska ordna det åt dig, då får du fixa lägenhet själv.  Frågan är om det ens är en idé att skaffa en 3a nu, din dotter flyttar väl hemifrån om ett par år. Har du råd med dyrare hyra?

• Froken Lokens

Om det inte duger får du väl se till att skaffa ett jobb! Din dotter ska inte behöva sova i en soffa, det ska du göra. Ge henne ditt rum.

• Olikaolika

Har ni gjort er del av saneringen varje gång? Tvättat alla kläder och sängkläder, städat ALLT mycket noggrant mm?

I ert fall hade jag slängt soffan och köpt en billig säng på ben. Lössen har svårare att ta sig upp i en sån. Lämna aldrig kläder och sängkläder på golvet.

• Olikaolika

Ursäkta, menade inte att låta riktigt så dömande! Jag har förstått att löss kan vara jättesvårt att bli av med.

• Olikaolika

Om som redan sagts: om ni flyttar, släng eller låt gas-sanera allt ni äger och har på vägen till nya hemmet.

• Olikaolika
    Charlotte N skrev 2016-08-20 14:20:23 följande:

Varför jobbar du inte?

För att hon inte har ett jobb. Varför är inte du drottning av Sverige?
  • Klickerträna

Flytta när man går på soc är svårt. Blir det dubbelhyra en månad pga uppsägningstid osv, så täcker soc inte det.
    Ska mycket till för att soc ska hjälpa till med en flytt. Både till billigare boende och dyrare, då bidraget är en kortsiktig lösning, och hänsyn inte tas till "framtiden" och vad som är att tjäna på rent ekonomiskt i längden. De gör bara vad som krävs för att folk ska klara sig en månad i taget, utan framförhållning. Samma filosofi gäller lån/skulder som bidragstagare ev. har. Handlar det om el eller hyra kan de ibland hjälpa till, men är det räkningar för tv eller internet eller kläder man ligger back med så hjälper de inte till.

Svar på tråden socialen gav oss en lägenhet som har vägglöss