• snuset

Vad är bra service enligt dig?

Hej! Jag jobbar förmodligen i en livsmedelsbutik inom några veckor där servicen är högt prioriterad.

Så nu undrar jag: vad som är bra service för dig (förutom positivitet/ett bra bemötande/leende på läpparna).

Finns det något extra som inte har funnits där när du fått service? Vad är mest irriterande när du inte får den service du vill ha?

Och sista frågan- vad stör du dig mest på när det kommer till personalen (inkompetens, för positiv, stressad t.ex)?

• Svar på tråden Vad är bra service enligt dig?
  • Polipoli

Lycka till med nya jobbet.

I butiker vill jag inte att personalen kommenterar vad jag handlar. Jag vill möta vänlig personal, men inte lismande. Jag stör mig enormt på personal som niar kunderna.

Ett exempel på fin service var häromdagen när kassören sa att varan jag köpte hade rabatt om jag hade ICA-kort. Jag hade mitt hemma med han fixade rabatten mha mitt personnr.

På Clas Olsson häromveckan gick jag ut utan att köpa något. "Kunde vi inte hjälpa dig med något idag?" undrade kassören. Jag berättade vad jag hade sökt och han hittade varan på lagret.

Båda de här personerna var hela tiden lugna och utstrålade hjälpsamhet, inte säljhysteri.

Mest irriterande är när personalen svarar på frågor som de uppenbarligen inte vet svaret på. Jag ser mkt hellre att de hämtar någon annan eller säger att de inte vet men (om det är något viktigt) erbjuder sig att ta mitt telnr och ringer upp när de vet svaret.

Jag gillar också när personalen är hjälpsam trots att det är uppenbart att jag inte kommer att handla just här och nu. Då kommer jag gärna tillbaka.

• Polipoli

Just det: kunnig personal är det allra bästa! De som vet vilka ostar som är pastöriserade, vilken tomat som är sötast och vilka äpplen som passar till paj.

• Meebo
    Bra service:
    Inget Hej-ande eller Hejdå när jag kommer in/går ut/går förbi.
    Ingen som frågar om jag behöver hjälp när jag nätt och jämt satt foten innanför dörren.
    Folk som vet var saker ligger eller kostar när jag frågar.

Dålig service/vad jag stör mig på:
    Tillgjorda Hej-ande och Hejdå när jag går in/ut/förbi.
    Frågar om jag behöver hjälp med något när jag knappt har kommit in och tittat mig omkring.
    Personal som inte har en aning om var saken jag letar efter ligger eller något om vad det kostar.
    Personal som är så där sliskigt trevliga att man blir äcklad.
    Personal som halvt följer efter en så fort man rör sig minsta lilla.
  • sportpappa

Jag tycker det är kul och trevligt med personal som kommenterar vad man köper. Gärna när jag handlar udda kombinationer som öl och barnmat, men man bör nog ha lite fingertoppskänsla med vilka personer man gör så med.

• PurpleHeart

Det jag uppskattar mest är att det finns personal lättillgänglig. Ett dåligt exempel när det gäller just det är Bauhaus där man får jaga personalen för att få hjälp.

Jag stör mig inte alls på ifall personen i fråga inte vet svaret omgående på min fråga, bara det finns en villighet och önskan att t ex ringa och fråga någon annan som vet.

Något jag inte kan med är när någon är uppenbart oäkta i sitt bemötande, t ex lismande mot mig. Vill inte heller känna att jag är i vägen eller stör bara för att jag behöver hjälp.

• Twister

Bra service är hjälpsam personal som inte försöker sälja det man inte behöver. Som går till lagret och kollar när varan är slut. Som känner till sortimentet. 

Dålig service är personal som följer efter för att se vad man gör bakom hyllorna. Jag vill inte prata med kassören bara för att det är tionde gången jag använder personens kassa. Att höra att "köper du snickers nu igen? Måste vara tredje dagen i rad." Nej tack för sånt.
    Sen för nitiska personer är också jobbiga. Har en person i näraffären som inte hörde att jag ville ha en påse då han var upptagen med kollegan. När jag sa det igen efter att köpet hade hunnit redan gå igenom vägrade han ge mig en påse om jag inte skulle dra kortet igen för 1,50 kr. Så löjligt att tom personen bakom mig sa att jag hade ju bett om en påse. Jag vet att påsar kostar men ändå ser inte det bra ut för affären och personen. 

• Axioria1

I en livsmedelsaffär är god service i kassan:

- hälsa och titta mig i ögonen när jag lägger upp varorna på bandet

- dra upp plastpåsen så den är lätt att öppna

- ge kvittot och se mig i ögonen

Inne i affären:

- Vara kunnig om sortimentet

- Fråga en kollega om nan själv inte vet svaret

- Erbjuda sig att titta på lagret efter varor som tagit slut

- Ge kompensation om något blivit fel

• PurpleHeart
    Axioria1 skrev 2016-08-20 18:19:13 följande:

I en livsmedelsaffär är god service i kassan:

- hälsa och titta mig i ögonen när jag lägger upp varorna på bandet

- dra upp plastpåsen så den är lätt att öppna

- ge kvittot och se mig i ögonen

Inne i affären:

- Vara kunnig om sortimentet

- Fråga en kollega om nan själv inte vet svaret

- Erbjuda sig att titta på lagret efter varor som tagit slut

- Ge kompensation om något blivit fel

Dra upp plastpåsen? Hur menar du då?
  • snuset
    PurpleHeart skrev 2016-08-20 18:29:26 följande:

Dra upp plastpåsen? Hur menar du då?

Jag tror att Axoria1 menade att kassör skan/en ska öppna plastpåsen då denne drar förbi dom,finns inget jobbigare än en plastpåse som inte går upp.

Tur att jag som nybörjare bakom kassan alltid öppnade plastpåsarna :D
  • snuset

Tack till er som tog sin tid att skriva något!

• PurpleHeart
    snuset skrev 2016-08-20 18:47:02 följande:

Jag tror att Axoria1 menade att kassör skan/en ska öppna plastpåsen då denne drar förbi dom,finns inget jobbigare än en plastpåse som inte går upp.

Tur att jag som nybörjare bakom kassan alltid öppnade plastpåsarna :D

Ah, då fattar jag!
  • Fililuran

Måste säga att jag ändå är för lite fjäsk när jag är ute och handlar. Typ att jag ju verkligen kommer passa såå bra i den där topen för att det matchar ögonen :) 

I en livsmedelsaffär vill jag ha ögonkontakt och ett "hej", leende. Personalen på vår ICA är så trevliga och känns alltid glad att se en. Sen vill jag gärna att de är snabba.

• EnGladPingvin

Jag tycker bara det är trevligt med personal som hälsar. De får också gärna erbjuda sin hjälp, men om jag tackar nej hålla sig på avstånd. Jag vill inte känna mig bevakad, men om personalen ändå har viss uppmärksamhet på om jag behöver fråga något eller få hjälp är det positivt. Något som stör mycket är om jag måste leta efter någon att fråga. Stör mig också på butikspersonal som pratar med varandra och inte ser till kunden först. Som personal i butiken ska man också vara lite försiktig med hur och vad man pratar med sina kollegor om när kunder hör. 

• Vinterankan

Den bästa servicen just i mataffären tycker jag är när de är uppmärksamma på långa köer och snabbt öppnar en till kassa.

• Anonym (affär)

Viktigt att personalen inte pratar ed varandra när jag ska betala och viktigt att det blir rätt pris.

• nevermind

Det jag stör mig mest på är när personal står och tar skit av idioter när jag står och köar. Man måste säga ifrån för gruppens skull, man har mer än en (1) kund! Och kunden har INTE alltid rätt!

Personlig service gillar jag. Att man anpassar sig. I livsmedelsaffärer är det jättegulligt med personal som hälsar, var de än är i affären men särskilt de som är i närheten av ingången.

• findusen

Det där med kommentarer om vad man handlar på Konsum är big NO! Men! En gång skulle jag baka paj, det var uppenbart med varorna ja handlade, där hade ja råkat ta syltsocker istället för strösocker och kassörskan sa försiktigt "tänkte du baka en paj?" Jaa precis :) sa jag, ska du kanske inte ha strösocker? Jo.. De tog jag väl? Nä de är syltsocker... jag tänkte att du kanske inte vill ha en syltpaj! Haha nä... den typen av kommentar ryckte jag bara var hjälpsam:) och uppskattad

hellre äta gröt tillsammans än oxfile ensam
Svar på tråden Vad är bra service enligt dig?