Inlägg från: Anonym (Gräsklippning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gräsklippning)

Hur mycket är det rimligt att ta svart för gräsklippning i rask takt?

Hur mycket är det rimligt att ta svart för gräsklippning i rask takt?

Alltså inte för slö men inte heller i Usain Bolt hastighet om ni förstår vad jag menar.

Vad är rimligt att ta då för gräsklippning per timme? Jag kommer inkludera kostnaden för bensin för gräsklippningen och gå runt i villaområden & knacka på dörren ifall dom vill ha gräsklippning.

Vad tror du?

• Svar på tråden Hur mycket är det rimligt att ta svart för gräsklippning i rask takt?
  • Anonym (Gräsklippning)
    Polipoli skrev 2016-08-20 18:12:13 följande:

Jag tror att du kommer att få en rätt dålig sgi och pension.

Detta är bara en tillfällig sak, ska börja plugga senare.
  • Anonym (Gräsklippning)

Ingen som kan svara? Det är ju familjeliv herregud.

• Anonym (Gräsklippning)
    Polipoli skrev 2016-08-20 19:23:56 följande:
    Du får vänta till efter läggdags för barnen. Då blir det mer drag här!
    Hahaha, glömde det är ju Lördag Flört
  • Anonym (Gräsklippning)
    Jill 79 skrev 2016-08-20 20:02:55 följande:

Svårt. Det tar en och en halv timme för min sambo och två timmar för mig att klippa vår gräsmatta. Men tror inte jag skulle tycka det var värt mer än max två hundra kronor för att slippa.

Hur stor tomt har du och din sambo?
  • Anonym (Gräsklippning)
    Jill 79 skrev 2016-08-20 20:07:26 följande:

2000 kvadrat

Är det rask takt? Känns som att det bör gå fortare om man har ett 50 cm brett aggregat. Hur brett aggregat har ni?
  • Anonym (Gräsklippning)
    Anonym (rimligt) skrev 2016-08-20 21:21:58 följande:

En enkel men god middag och pengar för bensinen.

Såklart mycket varierande hur stor tomt man har.

Vissa har 300 kvm medans vissa andra har 3000 kvm osv, underlättar mycket genom att skriva hur stor tomt ni har.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-20 22:06:57 följande:

100 kr/h

Tror ni folk kommer gå med på 150 kr för 2000 kvm? Alltså folk där genomsnittsinkomsten är 25.000 SEK brutto per person?
  • Anonym (Gräsklippning)
    jannajamtland skrev 2016-08-20 22:13:53 följande:

Om du nu ska börja klippa gräs så kanske det är lite bättre att ha ett fast pris/kvm och inte på tid.

Skulle jag nu betala någon för klippning av gräset så skulle jag hellre ha ett fast pris än timpris

Aa ett fast pris som jag skrev i det tidigare inlägget, annars tappar jag all trovärdighet.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Jill 79 skrev 2016-08-20 22:38:24 följande:

150 kr för mina 2000 kvadrat hade du fått klippa för. Men mer är nog svårt att motivera. Här får grannarna som klipper allmänningen 300 kr var per år. Men mina grannar gillar tydligen att klippa gräs.

Jag kanske klipper 2500 kvm/h utan stopp, men då måste man räkna in att man måste tömma på gräset + snygga till det så det inte blir fult.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-20 23:08:22 följande:
    Vad klipper du med? 
    Du klarar inte 2500 m2/h med en vanlig handjagad motorgräsklippare. Det är ungefär vad du klarar med en åkbar gräsklippare.
    Om du står för gräsklipparen, måste du ju ha betalt för den också. Eller tror du att kunden har åkbar gräsklippare? Om de har det, tror jag inte att de är villiga att betala något alls.
    Jag har en vanlig gräsklippare, 50 cm aggregat på bredden. Åkbar gräsklippare som kostar ungefär 15.000 SEK har en bredd på ungefär 90 cm... När jag har tjänat ihop tillräckligt mycket ska jag investera i en åkbar gräsklippare och klippa för samma summa per timme fast dom får mer för pengarna med andra ord... Dock blir det lite smutsigare med åkbar gräsklippare som är förhållandevis billig eftersom den inte har något där man förvarar gräset vad jag har sett.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-20 23:31:02 följande:
    Om jag förstått dig rätt, ska du klippa med egen gräsklippare, samt stå för bensinen. Då är 100 kr/h för lite, för att det ska vara någon mening för dig. Då kanske du kan få 150 kr/h. 
    Det går inte att springa med en vanlig gräsklippare, den hinner inte med att klippa snyggt då. Dessutom har varje trädgård en del buskar och annat som du ska klippa runt. Sådant tar tid. Att bara klippa 2500 m2 tar minst 2h. Ska du dessutom samla upp gräset, och gå och tömma emellanåt, får du räkna dubbla tiden.

Det finns åkbara trädgårdstraktorer med uppsamlare.
    Aa min egen gräsklippare inklusive bensin & olja för 150 kr/h.

Tog bara ett exempel om det inte fanns några buskar, vi får se när dagen kommer då jag börjar... Jag ska köpa gräsklipparen på Måndag och börja med detta... Håller på att förbereda just nu... Är arbetslös så varför inte.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Anonym (nja) skrev 2016-08-20 23:35:23 följande:

Är väl inte direkt säsong längre där vi bor, blir väl nån klippning till bara. 100 spänn för en timme.

Gräset slutar växa i Augusti/September/Oktober beroende på var man bor i landet.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-21 00:00:22 följande:
    Ja, prova 150 kr. Jag tror det är rimligt.

Köp för allt i världen inte en ny gräsklippare bara. Köp en begagnad gräsklippare. Den måste vara självgående, annat kommer du inte orka.
    Men köp helst en kvalitetsmaskin, typ Klippo. Den får du igen pengarna för, om du säljer den senare.
    Förväntar inte att få ett jobb snart heller, kommer nog börja med snöskottning när dagen kommer... Vad är rimligt per timme för snöskottning i en rask hastighet ungefär som jag beskrev här i tråden?
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-21 00:19:36 följande:
    I och med att snöskottning är tungt, så får du säkert 150 kr/h för det också.

Bra att du är kreativ och försöker tjäna pengar, utan för höga ambitioner. 
    Jag började precis som du, men startade företag. Körde enkla tjänster inom trädgård, städning och andra tjänster. Det ena ledde till det andra. Det blev målning, tapetsering, enklare bygg, VVS-arbeten och el-arbeten. 
    Idag är jag till 90% snickare, 10% el och VVS.
    Vet inte om det är bara jag men det känns som att man förtjänar ungefär 150-200 kr/h med snöskottning när det är kallt, måste ha jobbiga kläder/skor, halkigt, allmänt jobbigare för musklerna än då man promenerar i rask takt med gräsklipparen under sommaren, på sommaren med gräsklipparen tycker jag man förtjänar 150 kr/h eftersom det är jobbigare att göra det än att jobba som något annat yrke som kräver gymnasiet som inte är så fysisk krävande.
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-21 00:48:17 följande:
    Ja, snöskottning kräver inga maskiner. Men det är tyngre och jobbigare, och därför tror jag du får lika mycket som gräsklippning med maskin.

Kom bara ihåg att folk sällan har kontanter nuförtiden. Skaffa dig Swish eller liknande.
    Aa det är nog där största problemet ligger, använder alla 30-60 åringar swish? Tungan ute

Hur annars ska jag göra? Annars får jag väl bara gå vidare och hoppas dom har kontanter?
  • Anonym (Gräsklippning)
    Haskel skrev 2016-08-21 01:20:18 följande:
    Arbetar du bland dina grannar, kan du säkert erbjuda betalning dagen därpå. Det går ju även att överföra pengar till ditt bankkonto via internetbank. 
    Jag kommer gå runt och knacka på dörrar i hela staden.
  • Anonym (Gräsklippning)

Om vi säger tomten är 800 kvm, tror ni dom går med på 100 kr inklusive bensin & olja?

100 kr låter inte så mycket för folk som tjänar 25.000 brutto, vad tror ni? Liksom dom tänker ungefär: "Whatever, 100 kr för att klippa hela gräsmattan, varför inte?"

• Anonym (Gräsklippning)

Semestertiderna är över, jag har tänkt jobba mellan 10-18.00 jag med, pensionärer blir det i så fall men det är inte sådana som bor i området mestadels, det är barnfamiljer.

Så vad ska man göra? Jag kan inte lämna lappar i postlådorna för då kan dom polisanmäla för svartjobb.

Svar på tråden Hur mycket är det rimligt att ta svart för gräsklippning i rask takt?