Inlägg från: Kasperina |Visa alla inlägg
  • Kasperina

Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?

Jag har koppmatat båda mina barn på inrådan av personalen på BB, och inte lyckats få igång helamning med något av dem.
    Första barnet föddes kraftigt tillväxthämmad pga havandeskapsförgiftning. Han koppmatades direkt från födseln var tredje timme. Första dagen fick han 10ml varje gång, andra dagen 20ml osv, men han var pytteliten så jag vet inte om det gäller alla barn. Jag har hela tiden låtit barnen styra hur mycket de äter, man märker om de är nöjda eller inte när flaskan är tom.
    Efter 10 dagar åt han så mycket att vi fick gå över till flaska (MAMs antikolikflaskor har funkat jättebra). Ungefär då började han även bli stark nog att amma, men han var inte särskilt intresserad och jag lyckades inte få igång mjölkproduktionen med enbart pump.
    Andra barnet var normalstort, men jag var svag efter en tuff förlossning och hade inte tillräckligt med mjölk så hennes blodsocker blev alldeles för lågt och de tog beslutet att börja koppmata. Hon ammade parallellt hela tiden och åt kanske 50-50.
    På BB får man Babysemp, men båda mina barn har fått ont i magen av den och klarat Nan mycket bättre. Nan är tydligen mer likt bröstmjölk än babysemp, men det finns barn som klarar Babysemp bättre. Man får prova sig fram.
    Jag har inte aktivt valt att ge ersättning i stället och har därför inte fått några särskilt negativa kommentarer, men om de tjafsar med dig på BB så kan du gärna hälsa från dem att när jag bad "amningshjälpen" om hjälp att få igång amningen med mitt första barn fick jag svaret att jag borde klara det på egen hand, så de kan kliva ner från sina höga hästar och hjälpa folk att göra det som känns bäst för just dem i stället

Till mig har alla inom vården sagt (och hänvisat till forskning där jag läst någon enstaka sammandrag av rapport) att ersättning är precis lika bra för barnen så länge de får den korrekt blandad och får hud-mot-hud med föräldrarna. Jag hade oftast barnen vid bart bröst även när de åt från flaskan och ingen av dem har utpräglat bra eller dåligt immunförsvar. De är sjuka hela tiden precis som alla andra, men de är inte sjukare än alla andra.

Gör det som känns bäst för dig, det är huvudsaken!

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?