Inlägg från: My Sigma |Visa alla inlägg
  • My Sigma

Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?

Vi flaskmatade vår första från första dagen, av olika skäl. Det stod inskrivet i min mödravårdsjournal, så alla på BB var införstådda. Vi fick all hjälp vi behövde.

Vilken flaska får man prova sig fram, vi tyckte MAMs var bra, för de ventilerar så att barnet inte sväljer för mycket luft, de var också supernenkla att sterilisera i micron.

Vi fick hjälp på BB med hur mycket barnet skulle få de första dagarna, i början är det verkligen pyttelite, typ en tesked per måltid. På Huddinge Sjukhus, där vi var, hade de en särskild micro och kylskåp för ersättning, och en lapp på väggen med lämplig tid för att värma. Superbra!

Det stämmer att barn som ammas skyddas mot infektioner av antikroppar från mamman i bröstmjölken de första sex månaderna. Men det är "i genomsnitt", i slutänden är det tur eller otur om barnet blir sjuk eller ej. Mitt barn var inte sjukare än något annat i alla fall.

Om du vill ha mer hjälp finns en Facebook-grupp, Till dig som flaskmatar. Där kan man få massor med goda råd och stöd,

Lycka till!

• My Sigma

För oss var Nan också bättre än babysemp, och allra bäst var Nans Sensitive-variant. Av de andra blev lilla plutten så hård i magen.

Svar på tråden Ni som flaskmatade från dag 1, kan ni svara på mina frågor?