• Mrs.Brightside

    hur ska jag orka föda om jag aldrig sover ordentligt?

    Bryter ihop snart. Snittar en nattsömn på ca 3-4timmar om kaggar tur. Försöker vila på dagen men det är svårt med en fyraåring som är väldigt mammig just nu. Jag är så trött så jag gråter men kan ändå inte somna. Det är inte det att jag har ont eller några krämpor. Jag bara sover inte. Känner mig extremt tveksam till att orka föda, jag orkar knappt sköta min hygien eller typ laga mat osv... Vecka 40 nu. Vad ska jag ta mig till?

  • Svar på tråden hur ska jag orka föda om jag aldrig sover ordentligt?
  • Jw83

    Det är ju väldigt vanligt med sömnproblem i slutet. Jag sov inte heller under mina två graviditeter. Lyckligtvis så får man ju superkrafter vid förlossningen så man orkar. Samtidigt är det jobbigt eftersom att man vet att 3-4 h sömn kommer bli värsta lyxen när bebisen är ute (speciellt om man har äldre barn som också kräver uppmärksamhet) Min son var 17 månader när lillasyster kom. Jag hade aldrig orkat med vardagen utan min make. I slutet av båda graviditeterna så har han varit ledig/föräldraledig för att kunna avlasta.

    Kanske kan barnens andra förälder ta ledigt lite?

  • Mrs.Brightside

    Pappans semester tar slut im... Alltså jag orkar inte det! Behöver få ut den här bebisen snarast. Jo, det blir såklart lite sömn när bebisen är ute oxå men då kan vi ju iallafall turas om lite mer.
    Jag hoppas verkligen på de där superkrafterna. Annars är det helt kört för mig. Tycker att jag läst mkt om folk som inte orkar och fått sugklocka eller KS. Känner mig helt ur form för det här. Bör tilläggas att jag haft sömnproblem hela mitt liv. Men det är mkt värre nu. Är van att bara kunna ta en sömntablett. Det är inte så enkelt när man är gravid.
    Blir tokig i den här kroppen...

  • Linnis92

    Man orkar! Jag sov inte heller mycket på slutet, min räddning var de 15 timmarna som min son var på förskolan, då sov jag.

    När det väl var dags att föda hade jag varit vaken i 30 timmar, men jag orkade i alla fall :)

  • Carambolan

    Man har ju tyvärr inte så mycket val... När ungen vill ut så kommer den ut :)

  • Mrs.Brightside

    Vill ändå helst orka utan ev KS eller sugklocka. Vill gärna orka vara trevlig främst mot mitt barn som vaknar snart. Helst klara dagen utan att gråta och vara elak mot sambo. Man blir så märklig av sömnbrist. Finns det verkligen inget man kan göra för att få lite sömn? Det är som med allt annat kvinnorelaterat? Man ska hitta sätt att stå ut... Det är min sämsta sida. Dålig kvinna

  • Oscarsmamma84

    Man orkar. När vattnet gick så hade jag sovit en timme. Hade oxå sömnproblem innan o sov kanske 4 timmar utspritt på natten pga foglossning. Förlossningen tog 14 timmar o jag var helt slut men kvinnokroppen är fantastisk o man får oanade krafter

  • Linnis92
    Mrs.Brightside skrev 2016-08-21 07:23:12 följande:

    Vill ändå helst orka utan ev KS eller sugklocka. Vill gärna orka vara trevlig främst mot mitt barn som vaknar snart. Helst klara dagen utan att gråta och vara elak mot sambo. Man blir så märklig av sömnbrist. Finns det verkligen inget man kan göra för att få lite sömn? Det är som med allt annat kvinnorelaterat? Man ska hitta sätt att stå ut... Det är min sämsta sida. Dålig kvinna


    Går det äldre barnet på förskola?
  • MyDestiny

    Vad gör du på natten då?
    Ligg still och vila, lyssna på podd eller ligg bara och blunda. Avslappningsövningar?
    Även om det inte är ren sömn så är det återhämtning

Svar på tråden hur ska jag orka föda om jag aldrig sover ordentligt?