• Anonym (Gurkan)

Asbestsanering

Hyresbolaget ska göra stambyte och renovera badrum och passar då på att asbestsanera. Jag kan inget om sånt här, det enda jag vet är att asbest inte direkt är nyttigt. De som ska utföra jobbet ville helst att vi (hyresgästerna) skulle flytta till tillfälliga bostäder under de 8 veckor de kommer att hålla på. Men det ville inte bostadsbolaget så vi kommer att bo kvar hemma. Känns väl sådär bara det, kommer ju bli ganska stökigt ett tag, men det som oroar mig mest är om det är farligt för oss?

• Svar på tråden Asbestsanering
  • Anonym (P)

Så länge saneringsfirman gör rätt så är det inte farligt för dig.

• Nyfikna72

Debatterna om asbest brukar vara ganska så onyanserade också, det är absolut inte så att du får lungcancer eller nån annan hemsk sjukdom av enstaka partiklar heller. De som drabbades hade arbetat helt utan skydd med asbest i många år.

• Anonym (Gurkan)

De sa de skulle göra en lufttrumma, vi kommer att vistas mest i andra änden av lägenheten (där de inte ska vara). Men hur säkert är det att partiklar inte sprider sig in till oss? (Bara en dörr att stänga om oss). Har ju barn också och går hemma hela dagarna. Så trist att de inte flyttar på oss!! Säkert de som jobbar med det kommer att ha masker och skydd, men inte vi.

Tack för era svar.

• Anonym (P)

Ja dom som jobbar har skyddskläder och mask men ni behöver inte det eftersom ni inte kommer att utsättas av dammet.

Svar på tråden Asbestsanering