• skaleq

Kaffe under graviditeten?

Hej alla!

Är intresserad utav att veta hur ni förhåller er till kaffe/koffeinhaltiga drycker under er graviditet? Förhåller ni er olika i ert intag beroende på hur långt gångna ni är?

Jag slutade själv med kaffe när jag förstod att jag var gravid. Primärt för att jag var en storförbrukare och såg detta som ett tillfälle att avvänja mig. Men nu börjar suget smyga sig på - och tröttheten är ständig. Men rekommendationerna skiljer sig och jag är kluven huruvida jag skall ta upp mitt dagliga dricka de igen (är själv i v. 20).

Livsmedelsverkets rekommendation är son följer:

Gravida bör begränsa sin dagliga konsumtion av koffein till maximalt 300 milligram per dag. Det motsvarar ungefär tre koppar kaffe á 1,5 deciliter eller sex koppar svart te á 2 deciliter per kopp.

www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/vaxtgifter/koffein/

Norska helsedirektoratet rekommenderar ett mindre intag på 100-200 mg/dag.

www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/

Så tillkommer det forskning som rekommenderar avhållsamhet. Vad tänker ni?

• Svar på tråden Kaffe under graviditeten?
  • Dixie

jag fortsatte dricka kaffe när jag var gravid, försökte dock hålla mig till max 3 koppar per dag.

• fjanten

Jag drack inget i början pga illamående. Men kom igång igen i vecka 14 (16 nu) när illamåendet lagt sig något. Likadant förra graviditeten. Försöker att inte dricka mer än 2-3 koppar.

• tuuli

Jag är också i vecka 20. :) Dricker en mugg om dagen, eftersom ingen egentligen vet exakt hur mycket koffein det finns i en mugg, det beror på hur starkt man gör det. En mugg känns som att man sejfat oavsett hur starkt det blir. 

I första trimestern drack jag oftast inte kaffe alls, för då smakade det så illa, ersatte med en eller två koppar svart te.

Utan koffein får jag huvudvärk, men man behöver inte speciellt mycket för att slippa huvudvärken/vara sur på morgonen. Tre koppar kaffe tycker jag personligen känns som för mycket att utsätta fostret för. 100-200 mg är väl en nyare rekommendation än 300 mg, så jag litar mer på den. 

• Tjillevippens

jag drack en kopp (på ca 1,5 dl) om dagen innan jag blev gravid, och har fortsatt med det såhär långt (v 13 idag). har fortsatt haft sug efter det och det har hjälpt att hålla igång magen :) 

• skaleq
    tuuli skrev 2016-08-21 20:53:26 följande:

Jag är också i vecka 20. :) Dricker en mugg om dagen, eftersom ingen egentligen vet exakt hur mycket koffein det finns i en mugg, det beror på hur starkt man gör det. En mugg känns som att man sejfat oavsett hur starkt det blir. 

I första trimestern drack jag oftast inte kaffe alls, för då smakade det så illa, ersatte med en eller två koppar svart te.

Utan koffein får jag huvudvärk, men man behöver inte speciellt mycket för att slippa huvudvärken/vara sur på morgonen. Tre koppar kaffe tycker jag personligen känns som för mycket att utsätta fostret för. 100-200 mg är väl en nyare rekommendation än 300 mg, så jag litar mer på den. 

Vad använder du för bryggmetod när du gör en "mugg" kaffe? Mina muggar ( :) ) hemma rymmer ca två koppar bryggkaffe som skall motsvara 200 mg koffein. Men som du säger så beror det givetvis på kaffemängd och bryggmetod.

Jag slutade tvärt från att ha druckit ca 8-10 koppar om dagen och hade ont i huvudet EN enda dag. Blev lite chockad, var beredd på större dramatik runt det hela :)
  • skaleq
    Dixie skrev 2016-08-21 20:27:58 följande:

jag fortsatte dricka kaffe när jag var gravid, försökte dock hålla mig till max 3 koppar per dag.

Tolkar det som om du fött detta barn? Det forskningarna jag läst antytt är att barnen föds med en låg vikt i förhållande till sin längd - upplevde du detta? (Helt okej om du inte vill svara, bara nyfiken)
  • fjanten
    skaleq skrev 2016-08-21 21:28:37 följande:

Tolkar det som om du fött detta barn? Det forskningarna jag läst antytt är att barnen föds med en låg vikt i förhållande till sin längd - upplevde du detta? (Helt okej om du inte vill svara, bara nyfiken)

I så fall borde jag börja hälla i mig en kanna kaffe om dagen från och med nu, första barnet var en jätte Skämt åsido!
  • vickan5st

Har druckit kaffe som vanligt under alla mina grav. typ en liter om dagen skulle jag gissa. 

• Connie07

2-3 koppar kaffe dagligen när jag var gravid.Båda barnen vägde mellan 3-4 kg.

• tuuli
    skaleq skrev 2016-08-21 21:23:17 följande:
    Vad använder du för bryggmetod när du gör en "mugg" kaffe? Mina muggar ( :) ) hemma rymmer ca två koppar bryggkaffe som skall motsvara 200 mg koffein. Men som du säger så beror det givetvis på kaffemängd och bryggmetod.

Jag slutade tvärt från att ha druckit ca 8-10 koppar om dagen och hade ont i huvudet EN enda dag. Blev lite chockad, var beredd på större dramatik runt det hela :)
    Vanligt bryggkaffe, alltså sån gammal ful plastmaskin som droppar. Ja, 200 mg låter rimligt för en mugg. Dricker iofs oftast inte upp hela, utan kanske hälften. Resten kallnar och sen häller jag ut det. 

8-10 koppar! Ja, då är jag förvånad över att det ändå gick så bra att sluta. Själv behöver jag lite koffein varje dag för jag får verkligen ont i huvudet på en gång utan. Men svart te brukar räcka för att jag inte ska få det, te hjälper inte mot segheten däremot..
  • Mistrinna

Jag tänkte så här: kaffe är ju ett gift. Forskare har gått ut med att man (vanliga ickegravida) inte ska dricka kaffe i direkt anslutning till mat eftersom det hämmar näringsupptaget (speciellt järn). När man är gravid så är just näringsupptaget viktigt för fostret, så varför hämma det över huvud taget. Så tänkte jag.

Dessutom avråder många av västvärlden helt från kaffedrickande när man är gravid. Så jag avstod helt. Men det är ju jag. Hur andra gör är ju upp till varje person vilka gränser de känner sig ok med.

Det är skitjobbigt att avstå och man längtar såååå efter den där varna koppen med flytande energi. Speciellt om man har krävande jobb och barn därhemma som kräver sitt. Men faktum är att om man härdar ut så försvinner abstinensen och man klarar sig faktiskt utan kaffe.

Gör det du känner dig tillfreds med.

• fjanten
    Mistrinna skrev 2016-08-21 22:14:17 följande:

Jag tänkte så här: kaffe är ju ett gift. Forskare har gått ut med att man (vanliga ickegravida) inte ska dricka kaffe i direkt anslutning till mat eftersom det hämmar näringsupptaget (speciellt järn). När man är gravid så är just näringsupptaget viktigt för fostret, så varför hämma det över huvud taget. Så tänkte jag.

Dessutom avråder många av västvärlden helt från kaffedrickande när man är gravid. Så jag avstod helt. Men det är ju jag. Hur andra gör är ju upp till varje person vilka gränser de känner sig ok med.

Det är skitjobbigt att avstå och man längtar såååå efter den där varna koppen med flytande energi. Speciellt om man har krävande jobb och barn därhemma som kräver sitt. Men faktum är att om man härdar ut så försvinner abstinensen och man klarar sig faktiskt utan kaffe.

Forskare har även gått ut med att kaffe kan minska risken för alzheimers och vissa typer av cancer. Säger inte att man nu tvunget måste klunka i sig drycken som gravid, men helt vedervärdigt för kroppen som icke-gravid är det inte
  • Pimpinellan

Förbjuden av läkare att dricka utom nån enstaka kopp "ibland" men har alltid slutat varje ruvning och varje graviditet och det finns ingen vits med nån "ibland" heller. Dessutom luktar kaffet apa som gravid så sugen-nä.

• Fia 28

Jag slutade dricka kaffe när jag fick problem med illamåendet. Nu mår jag inte lika dåligt längre, men ser ingen idé med att börja med kaffet igen. 

• LaFontaine

Jag fortsatte att dricka kaffe, men höll mig till rekommendationen. Trots kraftigt illamående kunde (och ville) jag fortsätta med kaffe. Nu kommer inte bebisen förrän om en månad, men alla tillväxtultraljud (på grund av tämligen hög kortisondos och underliggande sjukdom) har visat på helt normalstort barn.

• bpumpkin

Jag drack rätt mycket före grav, har försökt hålla mig under gränsen under graviditeten men vissa dagar kan det nog ha blivit lite mer och jag hoppas att det ska va ok då jag är betydligt längre/större än medelkvinnan och alltså späds det ut i mer blod... Tänker jag... :) men skulle säga mellan 3-5 dl om dagen.

• Dixie
    skaleq skrev 2016-08-21 21:28:37 följande:
    ja, jag har fött tre barn - mina barn var inte särskilt små, 1an var 54 cm och vägde 4550 g, 2an 52 cm och 3980 g och 3an 51 cm och 3920g - så kanske bra att jag drack kaffe, så de inte vägde mer
  • skaleq
    Dixie skrev 2016-08-22 21:51:28 följande:

ja, jag har fött tre barn - mina barn var inte särskilt små, 1an var 54 cm och vägde 4550 g, 2an 52 cm och 3980 g och 3an 51 cm och 3920g - så kanske bra att jag drack kaffe, så de inte vägde mer

Hehe, både jag och min man vägde strax under 5 kg som nyfödda. Genetik slår nog igenom hårdare för oss än någon kopp kaffe här och där. Men oavsett intressant att höra hur folk tänker :)
  • skaleq
    Mistrinna skrev 2016-08-21 22:14:17 följande:

Förstår hur du tänker, och eftersom rekommendationerna skiljer så beroende på vart i världen man är så är det svårt att få en klar uppfattning. Men som du säger, man skall nog känna efter själv.

Eftersom jag redan "jobbat mig igenom" abstinens-besvären så tror jag kanske att jag skjuter mig själv i foten med en kaffekopp lite här och där. Men har unnat mig en god kopp de senaste helgerna och när jag haft mycket på jobbet. Känns ok för mig :)
  • meemelii

Jag har aldrig varit nån kaffeälskare men däremot druckit en del energidryck. Nu vid graviditeten har jag gått över till 1-2 koppar kaffe per dag. Mest för att få lite energi o att jag får ont i huvudet annars. Dock saknar jag energikickarna jag fick av mina celsius, dom går inte ens att jämföra med kaffeenergin.

Svar på tråden Kaffe under graviditeten?