• Anonym (Ts)

Följa med på första dagen i förskoleklass?

Som rubriken lyder, följer du med ditt barn till första dagen på förskoleklassen? Anledningen till att jag frågar är för att det är exet som kommer att lämna barnet, och han kommer lämna en timme innan på fritids, sen drar han till jobbet... Jag ska eg bara hämta, och jag är dessutom svag i kroppen efter två operationer, senaste var för två veckor sedan. Och jag har inte bil så det blir en bit att cykla! Barnet vill gärna ha mig där har hen sagt.

Så jag tänkte kolla om det är vanligt att en förälder är med första dagen? Det är ju bara förskoleklass och inte skolklass, och vi var på möte i veckan och läraren nämnde ingenting om det.

• Svar på tråden Följa med på första dagen i förskoleklass?
  • Hi5

Jag tar semester första skoldagen varje år, (och sista) för att det ska vara lite extra mysigt.
    Jag brukar följa barnen till klassrummet och hämta direkt när de slutar, och så har går vi och firar med glass eller något annat gott.

I don't stop when I'm tired, I stop when I'm done.
  • Anonym (Sandra)

För oss fungerar det så att man har inskolning om barnet inte varit på fritids under sommaren.

Barnet har kortare dagar de två första dagarna och föräldrarna är med.

Tredje dagen går barnet ordinarie tider och föräldrarna ska kunna nås på telefonen och vara beredd att hämta barnet

• Anonym (Sandra)

Förskoleklass alltså

• Anonym (bibo)

Jag var med i kanske 10 minuter.

Samma i 1:an. Va med i kanske 20 minuter.

Så det är inte så lång stund man "behövs".

Men i din situation måste du ju känna om du orkar/klarar av det. Hade du kunnat få skjuts hade det kanske fått lättare. Många föräldrar är mig med, men absolut inte alla. Så har det varit för min dotter iaf. Var nog iofs mer jag som ville vara med än hon som behövde.

Det går säkert bra för ditt barn i vilket fall. Är ju samma kompisar som är med kan jag tänka mig och fröken har han/hon ju träffat.

Jobbigt när barnet gärna vill, men det måste ju funka för dig och ditt forsatta mående också.

• cosinus

Jag har varit med ett litet tag i förskoleklass och ettan.

I år kommer jag vara med typ 40 min för att sen ta barnet med mig och åka på vårdcentralen. Inte helt optimalt men men...

• Anonym (Mamma)

Vi var de enda föräldrarna som inte var med när förskoleklassen började. Han hade redan gått på fritids där i flera veckor och personalen var samma. Så vi tyckte inte det behövdes. Vår son tyckte annorlunda.

• mammalovis

Det varierar från skola till skola hur policyn är.

Hos oss fick vi i utskicket innan skolstart att vi föräldrar var välkomna att vara med fram till halv 10 första dagen. Min dotter har inte rätt till fritids så hon sa att hon var lite blyg dagen innan. Sedan fick jag sitta med vid samlingen, men direkt fick de sina nya platser och då behövde jag inte flytta med. På rasten sprang hon sedan iväg och klarade sig själv. På lunchrasten hade hon dock varit ledsen och haft mammalängtan. På fredagen fick de ha med ett gosedjur som trygghet. Hon har med en kompis från simskolan och en annan tjej plus några killar från förskolan. Den senare tjejen har dock bytt namn över sommaren så det verkar min tös tycka vara konstigt och gör att hon inte vet vad hon ska kalla henne och väljer att inte leka med henne.

• Anonym (!)

Vi hade inskolning i våras . Jag lämnar o hämtar imorgon .

• mammalovis
    Anonym (Mamma) skrev 2016-08-21 21:57:57 följande:
    Vi var de enda föräldrarna som inte var med när förskoleklassen började. Han hade redan gått på fritids där i flera veckor och personalen var samma. Så vi tyckte inte det behövdes. Vår son tyckte annorlunda.
    Det är ju inte bara fröken som är viktig utan det blir en massa nya kompisar också. Visst tycker vi vuxna att det är lite nervöst att börja nytt jobb med nya jobbarkompisar även om vi har träffat chefen innan ... så inte är det konstigt om barnen känner detsamma. Min dotter tycker just nu att hon har för få kompisar, då de kommer från flera olika förskolor samt är indelade i två grupper.
  • Anonym (Yes)

I vår kommun är det meningen att föräldrar/annan anhörig skolar in barnet, i brevet som kom hem med posten stod det upp till en vecka men det hoppas!! jag då att mitt barn inte behöver.

Själv har jag inte möjlighet att följa med hen och barnet har ingen fritidsplats (eftersom jag är föräldrarledig), jag kan inte följa med eftersom vi har en 3-månaders med magknip så i land skriker babyn mycket och högt, hade gärna följt med annars.

Min sambo vill inte! missa första arbetsdagen efter 8 veckors ledighet (4 veckor semester och 4 föräldrarledigt), så imorgon blir det barnets Mormor som följer med.

Svar på tråden Följa med på första dagen i förskoleklass?