• Rosa Viola
    Äldre 22 Aug 01:14
    1998 visningar
    18 svar
    18
    1998

    Behandling vid PCO?

    Hur gör man en behandling för att bli gravid med sin partner om man har PCOS? Är det nåt piller man får eller hur funkar det...?

    Jag har aldrig försökt att bli med barn innan, men känner att det är dags eftersom jag är 39 år nu.

  • Svar på tråden Behandling vid PCO?
  • Äldre 22 Aug 08:32
    #1

    Det beror på hur du är drabbad/vilka problem du har.

    Alla med PCO har inte svårt att bli gravid så det gäller att kolla det först.

    Hormoner för att stimulera ägglossning brukar vara en första åtgärd om du inte har någon egen ägglossning

  • Rosa Viola
    Äldre 22 Aug 13:05
    #2

    Första steg är ju att sluta äta p-piller, sen får man väl gå till gynekoloen och få nåra östrogenpiller at äta. Innan "mensperioden" eller hela tiden? Eller gör man upp nåt slags schema....? Om någon här gjort denna behandling får ni gärna ge mer information och berätta hur det har gått... Jag är stressad eftersom jag är rädd att jag inte ska kunna bli med barn om ca 2 mån, i värsta fall kan jag börja prova igen om ett par år. Har lite annat jag måste göra och då tror jag inte jag kan försöka bli gravid.

  • Äldre 22 Aug 13:21
    #3
    Rosa Viola skrev 2016-08-22 13:05:15 följande:

    Första steg är ju att sluta äta p-piller, sen får man väl gå till gynekoloen och få nåra östrogenpiller at äta. Innan "mensperioden" eller hela tiden? Eller gör man upp nåt slags schema....? Om någon här gjort denna behandling får ni gärna ge mer information och berätta hur det har gått... Jag är stressad eftersom jag är rädd att jag inte ska kunna bli med barn om ca 2 mån, i värsta fall kan jag börja prova igen om ett par år. Har lite annat jag måste göra och då tror jag inte jag kan försöka bli gravid.


    Börja med att sluta med ppiller. Se hur kroppen funkar utan. Det kan ta några månader innan kroppen kommer igång med mens och ägglossning.

    Du får ingen automatisk hjälp bara för att du har PCO. Samma regler gäller för dig som för andra att det är ett års försök som gäller innan du kan få hjälp.

    Det tog tre års försök innan hjälp funkade för mig och vår son blev till.
  • Äldre 22 Aug 13:23
    #4

    Gick till gyn efter 7-8 månaders försök då jag hade enorma problem med mens och smärtor. Det konstaterades PCO då och jag fick hjälp.

  • Rosa Viola
    Äldre 22 Aug 13:47
    #5
    Fjäril kär skrev 2016-08-22 13:21:00 följande:
    Börja med att sluta med ppiller. Se hur kroppen funkar utan. Det kan ta några månader innan kroppen kommer igång med mens och ägglossning.

    Du får ingen automatisk hjälp bara för att du har PCO. Samma regler gäller för dig som för andra att det är ett års försök som gäller innan du kan få hjälp.

    Det tog tre års försök innan hjälp funkade för mig och vår son blev till.
    Jag var utan p-piller ett tag får nåt år sen, men fick ingen naturlig mens.

    Jaha, vi som är sjuka får ingen extra hjälp. Då är det nog försent för mig. :(

    Får man hjälp med PCOS-problemet om man inseminerar sig eller gör IVF? 
    Jag har dåligt med pengar, men kanske har råd med insemination i Danmark. Så även om jag var rik så skulle det inte hjälpa? Det handlar bara om väntetid då?

    Tid är inte alltid pengar alltså.
  • Äldre 22 Aug 14:47
    #6
    Rosa Viola skrev 2016-08-22 13:47:33 följande:

    Jag var utan p-piller ett tag får nåt år sen, men fick ingen naturlig mens.

    Jaha, vi som är sjuka får ingen extra hjälp. Då är det nog försent för mig. :(

    Får man hjälp med PCOS-problemet om man inseminerar sig eller gör IVF? 

    Jag har dåligt med pengar, men kanske har råd med insemination i Danmark. Så även om jag var rik så skulle det inte hjälpa? Det handlar bara om väntetid då?

    Tid är inte alltid pengar alltså.


    För att få genomgå IVF så krävs det att du följer de hälsoregler som finns även om du använder dig av privat klinik.

    Du får kanske kolla upp vad som gäller för Danmark.
  • Äldre 22 Aug 19:30
    #7

    Jag har pco och fick hjälp med en gång, min gyn frågade om jag ville prova med pergotime först eller köra ivf med en gång. Pcoare har ofta många och bra ägg att plocka så utsikterna är goda oftast.

    Har ett barn sedan tidigare som inte var planerat och utan hjälpmedel

  • Rosa Viola
    Äldre 22 Aug 19:50
    #8
    Newbie84 skrev 2016-08-22 19:30:38 följande:

    Jag har pco och fick hjälp med en gång, min gyn frågade om jag ville prova med pergotime först eller köra ivf med en gång. Pcoare har ofta många och bra ägg att plocka så utsikterna är goda oftast.

    Har ett barn sedan tidigare som inte var planerat och utan hjälpmedel


    Tror du att du fick snabbare hjälp för att du har PCO?
  • Rosa Viola
    Äldre 22 Aug 19:55
    #9
    Fjäril kär skrev 2016-08-22 14:47:44 följande:
    För att få genomgå IVF så krävs det att du följer de hälsoregler som finns även om du använder dig av privat klinik.

    Du får kanske kolla upp vad som gäller för Danmark.
    Ja och det gäller nog inte i Danmark. Men vet inte om det även gällde IVF.

    Vet du ungefär vad det är för hälsoregler? Psykiatrisk undersökning? Jag menar, vad krävs....
  • Äldre 22 Aug 20:45
    #10
    Rosa Viola skrev 2016-08-22 19:50:57 följande:

    Tror du att du fick snabbare hjälp för att du har PCO?


    Ja för att de vet vad problemet är dvs finns inte så mkt att utreda, samt att det krävs ägglossning för att kunna bli gravid. Min gyn menar att man kan försöka själv men att det kan ta 1 månad men likväl 10 år och att det få är bättre att använda hjälpmedel för att påskynda det hela.
  • Äldre 23 Aug 07:13
    #11

    Har man konstaterad pco så kan man gå till gyn och få hjälp direkt utan att ha försökt ett år.

    Först brukar man få pergotime för att få ägglossning. Funkar inte det efter ett par försök så går man vidare med sprutor eller ivf beroende på hur man reagerat och vad som är bäst.

    Har du en cykel när du inte går på ppiller? Då kan ni ju försöka själva ett par månader innan du söker hjälp. Men det är nog bra att kontakta vården Så fort som möjligt eftersom du är 39år. De brukar ha en åldersgräns för ivf vid 40-42 år (olika för olika landsting)


  • Äldre 23 Aug 07:25
    #12

    Finns du på Facebook?

    I så fall är du välkommen till vår grupp vi som har PCO och läs länkar om information om vad vården kan göra samt massa människor som berättar om hur de fått hjälp.

    m.facebook.com/home.php&sstr=10154099999811749&stype=s&postid=10154099999811749&gfid=AQA97WeqX81nWNnP&ref=bookmarks&_rdr#!/story.php?story_fbid=1224495060947970&id=583459065051576&fs=1&ref=bookmarks

  • Rosa Viola
    Äldre 24 Aug 06:53
    #13
    trina skrev 2016-08-23 07:13:10 följande:

    Har man konstaterad pco så kan man gå till gyn och få hjälp direkt utan att ha försökt ett år.

    Först brukar man få pergotime för att få ägglossning. Funkar inte det efter ett par försök så går man vidare med sprutor eller ivf beroende på hur man reagerat och vad som är bäst.

    Har du en cykel när du inte går på ppiller? Då kan ni ju försöka själva ett par månader innan du söker hjälp. Men det är nog bra att kontakta vården Så fort som möjligt eftersom du är 39år. De brukar ha en åldersgräns för ivf vid 40-42 år (olika för olika landsting)


    Jag provade ett tag för inte så längesen att se om jag får naturlig mens utan p-piller nu när jag blivit äldre men fick ingen mens. Men gynekologen jag pratade med idag sa att jag ändå måste vänta nån månad nu efter att jag precis slutat med p-piller (gjorde uppehåll i sommar).

    Är sprutor dyrt? IVF är ju superdyrt!
  • Rosa Viola
    Äldre 24 Aug 06:53
    #14
    trina skrev 2016-08-23 07:13:10 följande:

    Har man konstaterad pco så kan man gå till gyn och få hjälp direkt utan att ha försökt ett år.

    Först brukar man få pergotime för att få ägglossning. Funkar inte det efter ett par försök så går man vidare med sprutor eller ivf beroende på hur man reagerat och vad som är bäst.

    Har du en cykel när du inte går på ppiller? Då kan ni ju försöka själva ett par månader innan du söker hjälp. Men det är nog bra att kontakta vården Så fort som möjligt eftersom du är 39år. De brukar ha en åldersgräns för ivf vid 40-42 år (olika för olika landsting)


    Jag provade ett tag för inte så längesen att se om jag får naturlig mens utan p-piller nu när jag blivit äldre men fick ingen mens. Men gynekologen jag pratade med idag sa att jag ändå måste vänta nån månad nu efter att jag precis slutat med p-piller (gjorde uppehåll i sommar).

    Är sprutor dyrt? IVF är ju superdyrt!
  • Rosa Viola
    Äldre 24 Aug 06:55
    #15

    PS. Jag har bråttom som fan. :D

  • Äldre 24 Aug 08:17
    #16

    Sprutor är billigare än ivf, men du kan få ivf via landstinget. I Västra Götaland får man tre försök gratis till exempel. Det är dock kötid för detta, tror det är drygt sex månader i vårt landsting just nu.

    Sprutor är svårt att få fungera, för vår del fick vi för många ägg som mognade så vi gick över till ivf.

    Det enklaste är att prova t ex pergotime, det är steg ett. Då äter man ett piller om dagen i fem dagar och med lite tur får du ägglossning.

    Jag förstår att du har bråttom, när barnlängtan slår till så vill man ju helst redan vara gravid. Ärligt talat så låter du lite naiv som tror att du kan bli gravid inom två månader med pco och ingen cykel. Vi försökte i nästan tre år innan vi fick vår son. Med tanke på din ålder så kan du inte vänta ett par år. Sverige kommer inte hjälpa dig då och du måste vända dig utomlands, det kommer bli dyrt. Du måste ta en funderare, vad är viktigast? Barn eller annat? Jag fick ett jobberbjudande i ett annat land, min man ville inte flytta men jag hade kunnat pendla. Men det hade grusat våra planer för barn eftersom vi behövde hjälp via vården. Går ju inte att veckopendla och göra ivf... Jag bestämde mig för att min familj är viktigare är än ett jobb. Jag kommer aldrig välja mitt jobb över min familj. Jobb kommer och går, men min familj kommer alltid finnas kvar. Ska du satsa får du göra det nu, annars kommer det bli dyrare och svårare längre fram.


  • Rosa Viola
    Äldre 24 Aug 15:45
    #17
    trina skrev 2016-08-24 08:17:01 följande:

    Sprutor är billigare än ivf, men du kan få ivf via landstinget. I Västra Götaland får man tre försök gratis till exempel. Det är dock kötid för detta, tror det är drygt sex månader i vårt landsting just nu.

    Sprutor är svårt att få fungera, för vår del fick vi för många ägg som mognade så vi gick över till ivf.

    Det enklaste är att prova t ex pergotime, det är steg ett. Då äter man ett piller om dagen i fem dagar och med lite tur får du ägglossning.

    Jag förstår att du har bråttom, när barnlängtan slår till så vill man ju helst redan vara gravid. Ärligt talat så låter du lite naiv som tror att du kan bli gravid inom två månader med pco och ingen cykel. Vi försökte i nästan tre år innan vi fick vår son. Med tanke på din ålder så kan du inte vänta ett par år. Sverige kommer inte hjälpa dig då och du måste vända dig utomlands, det kommer bli dyrt. Du måste ta en funderare, vad är viktigast? Barn eller annat? Jag fick ett jobberbjudande i ett annat land, min man ville inte flytta men jag hade kunnat pendla. Men det hade grusat våra planer för barn eftersom vi behövde hjälp via vården. Går ju inte att veckopendla och göra ivf... Jag bestämde mig för att min familj är viktigare är än ett jobb. Jag kommer aldrig välja mitt jobb över min familj. Jobb kommer och går, men min familj kommer alltid finnas kvar. Ska du satsa får du göra det nu, annars kommer det bli dyrare och svårare längre fram.


    Jag vet att jag låter naiv, det är jag lite också, men det finns en viss anledning.
  • Äldre 24 Aug 16:22
    #18

    Även om du får hjälp redan nu betyder inte det att du blir gravid direkt.

    Jag fick vänta i tre år trots behandling innan jag blev gravid.

    Ivf lyckas sällan på första försöket. Och innan du kommit så långt som att börja med ivf krävs förberedelser i några månader. IVF kan ta ett par år innan det lyckas. Missar du första gången måste du gå igenom ännu en period av väntan och förberedelse inför nästa försök.

    Jag tror att du måste läsa på om olika behandlingar och hur lång tid tar faktiskt tar innan du är gravid.

    Sen får du ju ha med i tanken att det kan bli missfall trots allt.. Att bli gravid är en sak... Att gå tiden ut är något helt annat..

Svar på tråden Behandling vid PCO?