• Anonym (:()

Hur länge är ok att läkaren sitter på provsvar när det faktiskt har kommit?

Pratade i onsdags med sekreteraren som sa att provsvar hade kommit men att det är läkaren som måste ringa och berätta. Hon såg alltså att svaret fanns där. Det är måndag idag. Borde han inte ringt nu? Vet att jag ska få svar via telefon och ej brev. Är orolig och det känns jobbigt att det nästan nonchaleras. Har inte läkarna telefon tid varje dag för att kunna höra av sig till patienter?

• Svar på tråden Hur länge är ok att läkaren sitter på provsvar när det faktiskt har kommit?
  • MiasMamma

Nej, läkaren har inte telefontid varje dag.

• Anonym (Anna)

Jag har bröstcancer och jag får hålla tyst tills läkaren avslutat semestern.

• K med lilla E

Det är inte alla som har telefontid varje dag, men den som svarade dig i telefonen skulle ha tagit reda på när läkaren har nästa telefontid och om du är uppsatt på en telefontid. Så brukar det vara, jag tycker du ska ringa igen och be sekreteraren lämna ett meddelande till läkaren att du vill bli uppringd snarast och sen ska hon återkomma till dig angående när läkaren kommer att ringa. 

• Kjell2

Läkaren kan vara borta, VAB t ex, eller så behövs hjälp med tolkning av svaren eller så behövs mera tester. Finns många anledningar att det dröjer.

• K med lilla E
    Kjell2 skrev 2016-08-22 14:39:11 följande:

Läkaren kan vara borta, VAB t ex, eller så behövs hjälp med tolkning av svaren eller så behövs mera tester. Finns många anledningar att det dröjer.

Men om läkaren är sjuk eller vabbar eller är på tjänsteresa eller vad som så bör faktiskt någon annan meddela patienten. Det är inte ok att dröja med information till patienten pga vab.
  • Kjell2
    K med lilla E skrev 2016-08-22 14:41:00 följande:
    Men om läkaren är sjuk eller vabbar eller är på tjänsteresa eller vad som så bör faktiskt någon annan meddela patienten. Det är inte ok att dröja med information till patienten pga vab.
    Nej, men ibland gå de inte enligt plan.

Det trista är att den läkaren som skulle gett mig beskedet har slutat. Han sa inget om det när jag var där för tre v sen. Så det har blivit liggande utan att han bad nån annan läkare ta över. Så det var tur att jag ringde. Vem vet hur länge jag fått vänta annars?

• K med lilla E
    Kjell2 skrev 2016-08-22 14:46:21 följande:
    Nej, men ibland gå de inte enligt plan.
    Nej så kan det vara, men det är superviktigt att man inte låter patienterna vänta på besked längre än vad som är nödvändigt. Och i det här fallet var det ju tydligen så att TS kunde fått vänta länge om hon inte själv ringt och stött på. Inte alls ok att sluta utan att lämna över till någon annan att informera patienten.
  • Anonym (Skamligt)

Jag fick vänta 5!! veckor på att få svar på mina cancerprover. Det var dessutom läkaren själv som uttryckte den oron när jag sökte för något annat. Så jag gick från en rutinundersökning till ett eventuellt cancerbesked till att få vänta i 5 veckor på att få någon som helst info. 

En vecka efter att jag hade varit hos läkaren hade sköterskan provet tillgängligt, men dels så var det en "resande" doktor som huserade på olika kliniker och dels skulle denna doktor hinna gå på semester också innan de kunde meddela provsvaret. Skamligt då jag gick runt med en klump i magen hela tiden. 

• Anonym (Ssk)

Hela vården går på knäna. Tyvärr är det inte bara sjukhus längre utan även vc. Även om läget är något värre fortfarande på sjukhuset. Tyvärr lär det bara bli värre innan det blir bättre med korta vårdtider, svårt sjuka patienter som skickas hem för tidigt och svårt att få tid på vc. Sorgligt.

• Anonym (Skitvård)

Jag fick vänta ett halvår på ett provsvar som skulle ta nån vecka att få, när jag själv hade ringt runt i flera månader och blivit runtskickad mellan olika avdelningar och väntat på att bli uppringd fick jag veta att provsvaren tappats bort i och med att läkaren gick i pension. Fick göra om skiten efter nästan ett helt år och till och med då tog det månader att få svaret.

• Harvester

Det är inte så lätt för läkarna att hinna. Du är inte deras enda patient och jag lovar att de inte skiter i att ringa för att de är lata.

Om ngn slutar får de provsvaren fördelas på de andra läkarna som då får ännu mer att göra.

Det är inte att "bara" ringa ut ett provsvar, du vill antagligen veta vad som ska göras med ledning av detta och den nya läkaren måste då sätta sig in i ditt provsvar och din sjukdom.

Bra att du ringde för att kolla att provet inte kommit bort el dylikt men sen får man ge sig till tåls.. Att nån sätter upp dig på en läkares ringlista gör tyvärr inte att det uppenbarar sig mer tid..

Tack för era svar. Jag inser att jag inte är ensam. Hemskt för er som väntat jättelänge och dig med cancer :(. Fy va jobbigt att behöva gå så länge. Jag tänker iaf vänta denna veckan ut och sen ringer jag nog upp på fre och frågar igen.

Svar på tråden Hur länge är ok att läkaren sitter på provsvar när det faktiskt har kommit?