• Anonym (hjälp)

Bonusmamman vill inte träffa mig

Hej allihop!

Jag är både bonusmamma och har egna barn, två barn på 3 och 5 år. Nu har även mitt ex träffat en ny kvinna.

Barnens pappa har för det första aldrig berättat om henne eller pratat om henne. Utan jag fick reda på att hon fanns via mina små barn. Har dock aldrig sagt något om det, utan tänkt att han berättar väl när han är redo. 

Som jag förstått på barnen så bor hon i princip hos dem. Inte helt, men hon är där väldigt mycket. Barnen verkar tycka om henne, hon leker med dem och skänker dem en del av hennes gamla leksaker så det känns otroligt bra och tryggt att hon bryr sig om dem.

Problemet är att jag får en känsla av att hon försöker undvika mig. Jag har aldrig sett röken av henne vare sig vid hämtning eller lämning även om jag vet att hon är där. Vi stötte på varandra på ett köpcentrum tidigt i somras (min vecka med barnen). Pappan kom fram och hälsade på barnen men hon stod kvar en bit bort och väntade på att han skulle komma tillbaka. Hon gjorde inga tecken på att gå fram att hälsa, men mitt barn ville presentera mig så jag gick fram och sa hej i alla fall. Jag upplevde att hon var väldigt trevlig, vi småpratade lite och det kändes superbra att äntligen få träffa henne och se vem det var. Gick därifrån med en positiv känsla i kroppen.

Men nu har några månader gått och hon håller fortfarande borta när jag kommer. Hon är alltid hemma när det är jag som lämnar eller hämtar men hon syns aldrig till. Vill hon inte så vill hon inte men det känns så himla konstigt... ett hej i förbifarten hade känts bra. Det är ju ändå mina små barn som hon (förmodligen) kommer vara en viktig person för. Vi kommer ju att träffas i framtiden och det kanske kommer stunder i barnens liv där det är viktigt att vi alla kan samarbeta för barnens skull. De kanske inte mår bra, har svårt i skolan eller vad som helst. Jag tycker det är viktigt att ha någon form av kontakt i alla fall när det är en så betydelsefull person i barnens liv.

Vad hade ni gjort i min situation, finns det något jag kan göra? Jag vill inte bara lägga till henne på facebook när jag förstår att hon inte riktigt är bekväm med mig. Vet inte vad jag ska säga till pappan heller om saken.

• Svar på tråden Bonusmamman vill inte träffa mig
  • Anonym (Lina)
    Anonym (hjälp) skrev 2016-08-22 16:40:56 följande:

Hej allihop!

Jag är både bonusmamma och har egna barn, två barn på 3 och 5 år. Nu har även mitt ex träffat en ny kvinna.

Barnens pappa har för det första aldrig berättat om henne eller pratat om henne. Utan jag fick reda på att hon fanns via mina små barn. Har dock aldrig sagt något om det, utan tänkt att han berättar väl när han är redo. 

Som jag förstått på barnen så bor hon i princip hos dem. Inte helt, men hon är där väldigt mycket. Barnen verkar tycka om henne, hon leker med dem och skänker dem en del av hennes gamla leksaker så det känns otroligt bra och tryggt att hon bryr sig om dem.

Problemet är att jag får en känsla av att hon försöker undvika mig. Jag har aldrig sett röken av henne vare sig vid hämtning eller lämning även om jag vet att hon är där. Vi stötte på varandra på ett köpcentrum tidigt i somras (min vecka med barnen). Pappan kom fram och hälsade på barnen men hon stod kvar en bit bort och väntade på att han skulle komma tillbaka. Hon gjorde inga tecken på att gå fram att hälsa, men mitt barn ville presentera mig så jag gick fram och sa hej i alla fall. Jag upplevde att hon var väldigt trevlig, vi småpratade lite och det kändes superbra att äntligen få träffa henne och se vem det var. Gick därifrån med en positiv känsla i kroppen.

Men nu har några månader gått och hon håller fortfarande borta när jag kommer. Hon är alltid hemma när det är jag som lämnar eller hämtar men hon syns aldrig till. Vill hon inte så vill hon inte men det känns så himla konstigt... ett hej i förbifarten hade känts bra. Det är ju ändå mina små barn som hon (förmodligen) kommer vara en viktig person för. Vi kommer ju att träffas i framtiden och det kanske kommer stunder i barnens liv där det är viktigt att vi alla kan samarbeta för barnens skull. De kanske inte mår bra, har svårt i skolan eller vad som helst. Jag tycker det är viktigt att ha någon form av kontakt i alla fall när det är en så betydelsefull person i barnens liv.

Vad hade ni gjort i min situation, finns det något jag kan göra? Jag vill inte bara lägga till henne på facebook när jag förstår att hon inte riktigt är bekväm med mig. Vet inte vad jag ska säga till pappan heller om saken.

Nu har ni ju iof små barn min sambo har större så kanske är skillnad. Men jag ser inte ngn anledning att ha ngn kontakt alls m hans ex. Nu har ju iof dom inte heller kontakt men hade inte sett anledning till det ändå. Kanske hon håller sig borta eftersom det är ändå ni som är föräldrarna å ni som bestämmer allt som rör barnen i slutändan ändå?
  • Anonym (Man40)

"Hej xx.
    Jag heter yy och är mamma till zz/zz.
    De har berättat om dig och tycker du är bra och snäll. Det känns skönt att höra, tycker jag.
    Vill du ta en fika nån dag? Det vore kul att ses.
    Med vänliga hälsningar
    yy"

Funkar? :)

• Anonym (qq)

hon är säkert bara nervös och inte vet hur hon skulle bete sig om ni träffades,
    jag tycker eg inte ni behöver göra nåt. Om barnen har det bra så kan väl det räcka.

När jag träffar min sambos ex säger jag hej och ler vänligt men vi pratar eg inget. 

Visst kan du prata med pappan, de kanske helt enkelt inte har tänkt på saken, men jag tycker annars inte du direkt ska göra nåt. Varför ska du ha henne på Facebook?

• Anonym (qq)

det viktiga är att pappan och hon har en bra kommunikation kring de gemensamma barnen. 

• Anonym (inte helt lätt)

Jag har varit bonusmamma vid två tillfällen den ena mamman och jag fick en väldigt bra kontakt. Mycket för att hon bjöd in mig, var intresserad av mig, och ja allmänt trevlig.... de första gångerna vi träffades ute så höll jag mig på min kant för ville inte tränga mig på. Men så fort jag såg att hon var ok med mig så öppnade jag mig mer Jag och exet gick isär men hon och jag är fortfarande vänner :-P (lustigt nog har hon och exet blivit tillsammans igen dock var det många år sedan han och jag var tillsammans så no hard feelings De passar kanske bättre helt enkelt :-P ) 

Vid andra tillfället så visade mamman att jag inte var intressant för henne, hon ställde sig mellan mig och pappan, vägrade hälsa på mig osv osv... Barnen bodde heltid med oss så träffade inte henne så ofta vilket ju var tur :-P 

Så mitt tips till dig är att vara öppen och vänlig. Kanske bjuda in dem för att fira barnen när de fyller, eller sitta tillsammans på föräldramöten Var öppen och trevlig så skall det nog lösa sig!

• SupersurasunkSara

Hon kanske inte är så mycket för folk?

Du kan ju fråga pappan om inte de båda kan komma och fika ute på stan med er någon dag. Inte hemma hos någon av er, hon kan känna sig trängd.

Du kan börja samtalet med att du är glad att han har hittat någon som verkar vara så trevlig och så bra med barnen. Berätta att barnen bara har positiva saker att säga om henne. (Om det är sant så klart )

Då visar du direkt att du inte har några baktankar eller agg mot att han har träffat någon eller mot henne.

Sen om hon inte vill så kan du inte göra så mycket. Hon kanske har valt att inte vara deltagande med en föräldraroll utan bara finns där som en extra vuxen som inte tycker illa om barnen men heller inte vill ha något ansvar för dem.

• Anonym (qq)

jag håller mig också lite undan när min sambos ex lämnar, för hon blir så uppstressad och ska avhandla saker som min sambo oftast inte anser vara så värst viktiga. Det skulle bara bli konstigt om jag också stod där i hallen och pratade då. 

• Anonym (qq)
    Anonym (Man40) skrev 2016-08-22 16:56:53 följande:

"Hej xx.
    Jag heter yy och är mamma till zz/zz.
    De har berättat om dig och tycker du är bra och snäll. Det känns skönt att höra, tycker jag.
    Vill du ta en fika nån dag? Det vore kul att ses.
    Med vänliga hälsningar
    yy"

Funkar? :)

sånt där funkar kanske  om man vill skaft en ny kompis, men det tror jag inte fungerar här. Varför skulle sitta och fika bara de två?
  • Anonym (hjälp)

Jag får kanske omvärdera önskan om att träffa henne då. Oskyldig

När det gäller min sambos barn har vi en bra relation. Vi hjälps åt med fritidsaktiviteter, hämtning från skola o.s.v. Nu har vi förvisso barn i samma ålder (hans barn är 5 och 7 år). 

Jag önskar inte att vi ska ha en kompis-relation med varandra. Men jag kan ändå tycka att det hade varit trevligt om hon ville titta förbi i hallen och säga hej och hejdå till barnen. Jag tycker inte sämre om henne för att hon inte gör det såklart, men det är ändå det viktigaste i mitt liv som hon rår om och lever med. 

Men ni har nog rätt, kanske är det jag som har lite kontrollbehov. Jag litar såklart på att pappan med omsorg väljer vilka personer som finns i barnens liv. Han älskar dem lika mycket som jag. Men det är ändå mina ögonstenar! Hjärta

• Tecum

Intrycket är att hon är osäker och lite rädd för dig, kanske svartsjuk. Så fortsätt att vara vänlig mot henne men pusha inte. Möjligen kan du fråga exet om det är något särskilt som stör henne men jag tror inte det.

Svar på tråden Bonusmamman vill inte träffa mig