• Anonym (123)

Bör man inte få ett svar efter en jobbintervju?

Nu är det 1,5 vecka sedan de sa att de skulle bestämma och jag mailade i fredags morgon för att fråga hur processen går, inte ett svar!

Kan man inte förvänta sig det? När jag tar mig tid och engagerar mig på att gå på intervju? Tycker det är dåligt, detta är inom kommunen och tycker de borde vara seriösa.

• Svar på tråden Bör man inte få ett svar efter en jobbintervju?
  • Jenna Eriksdotter
    Anonym (123) skrev 2016-08-22 18:12:31 följande:

Nu är det 1,5 vecka sedan de sa att de skulle bestämma och jag mailade i fredags morgon för att fråga hur processen går, inte ett svar!

Kan man inte förvänta sig det? När jag tar mig tid och engagerar mig på att gå på intervju? Tycker det är dåligt, detta är inom kommunen och tycker de borde vara seriösa.

Nej absolut inte. Är så många arbetslösa som söker jobb, så att meddela alla är slöseri med tid eller något. Vet faktiskt inte hur som resonerar. Men som kontakt person till människor så har jag sett ett enormt antal ansökningar och intervjuer.  Antingen finns det en liten chans att man får jobbet, men betydligt större chans är att man aldrig hör från dom igen. Undantaget är företag som uppdaterar en och informerar en om att man inte fått jobbet men tackar för visat intresse. Detta är naturligt vis inte en skyldighet, men det visar att företaget tar folk på allvar och har bra människosyn. Är det kommunen så kan man ju inte bli förvånad vad som än händer, Skulle du få böter för att ha sökt ett jobb från kommunen så skulle jag bara rycka på axlarna, för kommuner gör som dom vill. Förlåt om jag är pessimistisk, svårt att inte bli det till slut. Sorry att du fick lida av det dock =P 
  • choklad

Om man har varit på intervju tycker jag man kan förvänta sig ett svar. På mitt jobb kontaktar vi alltid alla som varit på intervju (vi tar normalt 3-4 pers till intervju). Men, det kan dröja innan de får besked då vi inte ringer förrän den vi erbjudit jobbet tackat ja och man kommit överens om villkoren. Vi vill ju hålla öppet att kontakta nr 2 om vi inte kan komma överens med nr 1 om t.ex lönen.

• Coccolina

Statlige och kommunalt tar de LÅÅÅÅÅNG tid på sig att välja... Även om det är satt ett datum kan det ta upp åt en månad innan de är klara (har varit med om att det tagit ännu längre.....) 

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (123)

Men tjänsten ska tillsättas om bara ett tag, eller de behöver någon som börjar då...så de sa de skulle tillsätta fort på intervjun.

Nåja, har andra intervjuer inbokade så hoppas på de istället jobb har jag men inte tillsvidare vilket jag är ute efter.

• Chianti

Jo självklart ska de höra av sig om du varit på intervju. Dock brukar ett sent svar bero på att de valt någon annan, och att de håller på att förhandla lön och skriva papper med denna. När det är gjort tackar man de övriga för sin tid. Men innan en kandidat är signad tackar man inte nej till de övriga, om de är intressanta i andra hand.

• Coccolina
    Anonym (123) skrev 2016-08-22 20:02:46 följande:

Men tjänsten ska tillsättas om bara ett tag, eller de behöver någon som börjar då...så de sa de skulle tillsätta fort på intervjun.

Nåja, har andra intervjuer inbokade så hoppas på de istället jobb har jag men inte tillsvidare vilket jag är ute efter.

Även om tjänsten skall vara tillsatt så kan de dra ut på tiden... Inte alls ovanligt. Det är mycket som skall gå rätt till när det är komunala och statliga tjänster...
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (A)

Jag tycker absolut man kan förvänta dig svar. Jag tycker du borde ringa och fråga så du får svar :)

• Anonym (12345)

Har man varit på intervju så ska dom höra av sig även om det tar tid, och har man haft ett personligt möte så ska de återkoppla genom samtal, att bara skicka ett snabbt mail är väldigt oseriöst då det ska finnas chans att diskutera och ställa frågor direkt.

Svar på tråden Bör man inte få ett svar efter en jobbintervju?