Skaffa katt?
Hej! Då jag flyttade hemifrån när jag var 16 men blev deprimerad av att bo helt ensam dök tanken upp att jag skulle vilja ha ett husdjur som sällskap. Tyvärr blev det inget av de då jag blev tvungen att flytta hem igen. För andra gången flyttade jag till en lägenhet på 21kvm som jag nu bott i 8 månader och stortrivs. Tanken kom tillbaka att jag skulle vilja skaffa mig en katt. Men då undrar jag om det skulle gå?
Jag har läst på flera olika forum men jag känner mig lika lost som när jag började. Skulle de verkligen gå att ha en katt på 21kvm (rymlig lägenhet med tre stora fönster + balkong) och att den var ensam från ca 8 - 16 de flesta dagarna i veckan, då jag går sista året på gymnasiet. Har de ett ganska chill schema så möjligtvis kan jag åka hem på dagarna.
Jag är inne på att köpa en vuxenkatt från något katthem, som har några år på nacken. Mest för jag vet att jag inte har tid till en kattunge. Sedan är jag medveten om att katter lever ca 15 år och att jag kanske kommer vilja göra saker när jag tagit studenten.
Men känner jag mig rätt kommer jag nog jobba väldigt mycket efter, och sedan kanske ta en liten tripp någonstans. Men det finns väl kattpensionat eller vänner som kan ta hand om den. Eller ska man inte tänka så? Jag får lite dåligt samvete..
Då jag inte pluggar i samma stad som min familj bor kommer jag behöva ta bussen hem som tar ca 1 och 1 halv timme. Vilket definitivt inte är speciellt ofta, utan mer vid lov och sånt. Så fort jag har körkort och bil kommer jag börja ta bilen istället.
Jag skulle behöva höra andras synpunkter kring de, om de verkligen skulle gå. Har nu längtat i över två år på att skaffa och just nu känns som de bästa stunden för de.
Tacksam för svar