• bubblaan

Skaffa katt?

Hej! Då jag flyttade hemifrån när jag var 16 men blev deprimerad av att bo helt ensam dök tanken upp att jag skulle vilja ha ett husdjur som sällskap. Tyvärr blev det inget av de då jag blev tvungen att flytta hem igen. För andra gången flyttade jag till en lägenhet på 21kvm som jag nu bott i 8 månader och stortrivs. Tanken kom tillbaka att jag skulle vilja skaffa mig en katt. Men då undrar jag om det skulle gå?

Jag har läst på flera olika forum men jag känner mig lika lost som när jag började. Skulle de verkligen gå att ha en katt på 21kvm (rymlig lägenhet med tre stora fönster + balkong) och att den var ensam från ca 8 - 16 de flesta dagarna i veckan, då jag går sista året på gymnasiet. Har de ett ganska chill schema så möjligtvis kan jag åka hem på dagarna.

Jag är inne på att köpa en vuxenkatt från något katthem, som har några år på nacken. Mest för jag vet att jag inte har tid till en kattunge. Sedan är jag medveten om att katter lever ca 15 år och att jag kanske kommer vilja göra saker när jag tagit studenten.

Men känner jag mig rätt kommer jag nog jobba väldigt mycket efter, och sedan kanske ta en liten tripp någonstans. Men det finns väl kattpensionat eller vänner som kan ta hand om den. Eller ska man inte tänka så? Jag får lite dåligt samvete..

Då jag inte pluggar i samma stad som min familj bor kommer jag behöva ta bussen hem som tar ca 1 och 1 halv timme. Vilket definitivt inte är speciellt ofta, utan mer vid lov och sånt. Så fort jag har körkort och bil kommer jag börja ta bilen istället.

Jag skulle behöva höra andras synpunkter kring de, om de verkligen skulle gå. Har nu längtat i över två år på att skaffa och just nu känns som de bästa stunden för de.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Skaffa katt?
  • Genne

Skaffa katt är nog det absolut bästa och mysigaste man kan göra, man har alltid sällskap och någon att älska och ta hand om. Med det sagt vill jag bara påminna om att skaffar man katt får man räkna med att ta hand om den i upp till 20 år och man måste vara beredd på att man inte bara kan "göra sig av med den" när de inte passar att ha katt längre. När man åker iväg måste man ordna kattvakt (en katt ska ha tillsyn minst två gånger per dag enligt lag) och man måste vara beredd på att lägga ner tid på sin katt och inte lämna den ensam för mycket. Speciellt inte om du bara skaffar en katt, då kommer den behöva mycket sällskap av dig. Har man istället två katter har de sällskap av varandra när man är borta och jobbar etc.

Tänk också på att försäkra din katt och/eller se till att ha råd med eventuella veterinärkostnader om katten blir skadad eller sjuk, vilket kan bli VÄLDIGT dyrt om katten inte är försäkrad.

Utrymmesmässigt är det bättre att tänka i nivåer, dvs om man har klösträd och bra klättermöjligheter är det inte några problem med få kvadratmeter.

Som avslut vill jag bara säga att det är en jättebra tanke av dig att ta en katt från ett katthem och bidra till att höja huskattens status istället för att köpa en kattunge av någon som avlar på huskatter och bidra till att antalet hemlösa katter ökar.

• bubblaan
    Genne skrev 2016-08-22 19:39:05 följande:

Skaffa katt är nog det absolut bästa och mysigaste man kan göra, man har alltid sällskap och någon att älska och ta hand om. Med det sagt vill jag bara påminna om att skaffar man katt får man räkna med att ta hand om den i upp till 20 år och man måste vara beredd på att man inte bara kan "göra sig av med den" när de inte passar att ha katt längre. När man åker iväg måste man ordna kattvakt (en katt ska ha tillsyn minst två gånger per dag enligt lag) och man måste vara beredd på att lägga ner tid på sin katt och inte lämna den ensam för mycket. Speciellt inte om du bara skaffar en katt, då kommer den behöva mycket sällskap av dig. Har man istället två katter har de sällskap av varandra när man är borta och jobbar etc.

Tänk också på att försäkra din katt och/eller se till att ha råd med eventuella veterinärkostnader om katten blir skadad eller sjuk, vilket kan bli VÄLDIGT dyrt om katten inte är försäkrad.

Utrymmesmässigt är det bättre att tänka i nivåer, dvs om man har klösträd och bra klättermöjligheter är det inte några problem med få kvadratmeter.

Som avslut vill jag bara säga att det är en jättebra tanke av dig att ta en katt från ett katthem och bidra till att höja huskattens status istället för att köpa en kattunge av någon som avlar på huskatter och bidra till att antalet hemlösa katter ökar.

Jo jag har kollat på olika försäkringar men vet inte vilken jag ska ta. Är de någon du tipsar? 

Klätterträd och annat har jag kollat på och även hittat som skulle kunna passa lägenheten. De var en av de självklara att ha tyckte jag, de får kosta men de känns liksom värt de :)

Tack för snabbt svar!

• Genne
    bubblaan skrev 2016-08-22 20:07:36 följande:

Jo jag har kollat på olika försäkringar men vet inte vilken jag ska ta. Är de någon du tipsar? 

Klätterträd och annat har jag kollat på och även hittat som skulle kunna passa lägenheten. De var en av de självklara att ha tyckte jag, de får kosta men de känns liksom värt de :)

Tack för snabbt svar!

Jag har tyvärr inte katt just nu eftersom jag bor utomlands (men planerar att skaffa igen när jag har flyttat hem). Jag har tidigare haft agria, men vet många som är nöjda med Folksam (jag hade också detta till min häst och var böjd med dem då). Jag tycker dock du ska kolla upp villa försäkringar som täcker FORL (en tandsjukdom) och välja ett försäkringsbolag som täcker detta. Minns tyvärr inte vilket/vilka bolag som täcker detta, men borde gå att googla och ta reda på. Lycka till!
Svar på tråden Skaffa katt?