• terfje

1177 nonchalanta!

Hej! Blir bara så arg på 1177. Gravid med första barnet och är i vecka 32+6. Vakna till och gick på toa. Lite ljus rosa/ rött på pappret. Kollar handduken i sängen och där är en liten blödning i storlek som en krona. Går och lägger mig behöver spy och springer ut på toa och spyr blod. Ringer 1177 som känns som vanligt nonchalanta och inte tar inte oron på allvar.

Har även pratat med förlossningen och de tyckte jag kunde avvakta om det inte kommer mer vaginal blödning. Däremot vill de att jag ska söka för att jag spydde blod. Avvaktar då jag mår bra i övrigt. Skulle jag spy mer blod så åker jag in till akuten.

Vad jag vill är bara att spy ur mig lite galla över hur många gånger man ringer 1177 och de känns nonchalanta och att de inte tar sig tid att lyssna.

• Svar på tråden 1177 nonchalanta!
  • Carambolan

Men är inte du också lite nonchalant som inte tar de råd du får från förlossningen på allvar, utan tycker att du kan åka in senare om du blir ännu sämre?

• fjanten
    Carambolan skrev 2016-08-23 07:47:04 följande:

Men är inte du också lite nonchalant som inte tar de råd du får från förlossningen på allvar, utan tycker att du kan åka in senare om du blir ännu sämre?

Va? Förlossningen sa ju att hon borde söka för att hon spyr blod, och hon sa då att spyr hon mer blod kommer hon åka till förlossningen.

Ts, jag tycker nästan tvärtom... 1177 vill alltid att jag ska åka in fastän jag främst ringt in om någon fråga på hur jag kan kurera själv hemma. När jag var gravid var det typ "du har alltså haft en smärtsam sammandragning och blödit lite - ÅK IN!", den här gången (andra barnet) har jag ju själv lite mer koll och graviditetskroppskännedom och orkar inte åka in för minsta lilla
  • fjanten
    fjanten skrev 2016-08-23 07:55:30 följande:

Va? Förlossningen sa ju att hon borde söka för att hon spyr blod, och hon sa då att spyr hon mer blod kommer hon åka till förlossningen.

Ts, jag tycker nästan tvärtom... 1177 vill alltid att jag ska åka in fastän jag främst ringt in om någon fråga på hur jag kan kurera själv hemma. När jag var gravid var det typ "du har alltså haft en smärtsam sammandragning och blödit lite - ÅK IN!", den här gången (andra barnet) har jag ju själv lite mer koll och graviditetskroppskännedom och orkar inte åka in för minsta lilla

åka in till akuten*
  • terfje

Lite otydlig i min ts jag skulle åka in till förlossningen om det kom mer vaginal blödning. Jag skulle söka kirurg akuten för att jag spytt blod. Jag mår för övrigt ganska bra och ska ändå in på kontroll av tillväxten av bebis idag för att han har ett diafragma bråck.

• JA77

På 1177 jobbar i regel inte barnmorskor, så därför ska du alltid vända dig till förlossningen vid akuta graviditetsbesvär.

Svar på tråden 1177 nonchalanta!