• Anonym

Svärmor och svärfar luktar så illa...

Varje gång vi har varit hos min sambos föräldrar så måste jag byta
    mina kläder. Detta för att sofforna och stolarna vi sitter i, luktar
    verkligen otäckt illa. Mina svärföräldrar har svårt med sin hygien,
    speciellt svärfar. Han har ett fysiskt tungt jobb och jobbar sedan
    hemma på gården. När han kommer in för mat så duschar han aldrig
    utan sätter sig ned i sina skitiga, smutsiga och illaluktande arbets-
    kläder och äter. På sin höjd har han tvättat händerna. Eller så byter
    han svettig och illaluktande om till vanliga hemmakläder. Men eftersom
    han inte duschar innan så luktar ju de kläderna också sedan...

Svärmor är överviktig och duschar visserligen varje dag, men hon
    luktar svett långa vägar. Och det är en stark hemsk doft...

Allt detta har gjort att sofforna och stolarna hemma hos dom luktar
    illa, och då menar jag verkligen så illa så att man nästan spyr! Så när
    man har suttit i dom (man behöver inte sitta länge ens) så luktar
    man själv pyton sina egna kläder. Jättehemskt!!!

Jag har tagit upp detta med min sambo, men han säger att han inte
    "kan" bara säga till sina föräldrar att de ska tvätta sig mer... Han säger
    att hans föräldrar (som är ganska gamla) är vana vid det sättet. De
    kommer från en liten by i Finland och där hade de inte rinnande vatten,
    eller ens varmt vatten förrän på de senaste åren när de växte upp.

Hur sak jag göra? När vi är där med vår bebis så luktar hon också i
    sina kläder när hon har legat i sofforna. Jätteäckligt!!!
    Jag vill inte låta vår bebis vara hos svärföräldrarna alls p.g.a detta.
    Dessutom vill jag knappt heller åka dit. Det är sura miner från mig varje
    gång vi är där...

• Svar på tråden Svärmor och svärfar luktar så illa...
  • Anonym (Jo men...)

Sandra1984 - men är det värt att förstöra kontakten med svärföräldrar som är väldigt bra som personer - de älskar sitt barnbarn och är gästvänliga (bjuder på middagar etc.) och på det stora hela riktiga supersvärföräldrar?
    Personligen mår jag jätteilla av dålig hygien, men man måste ju också visa resperkt, ta hänsyn och välja vad man tycker är viktigt här i livet. Vi är otroligt bortskämda med att ingen får lukta, se smutsig ut - folk får knappt ha normal kroppsbehåring utan att man rynkar på näsan. Ibland får man acceptera den äldre generationen, deras kulturarv och vanor.
    Är det så vidrigt att man inte kan vistas hos dem eller kan låta sitt barn vara där så får man ju "bita i det sura äpplet" och då också förlora de positiva delarna av relationen med dem.

Jag tycker att det verkar lite bortskämt och egoistiskt att inte kunna stå ut med en lukten - så länge det inte är fråga om risk för folks hälsa. Gudarna ska veta hur mycket snusk vi ahr omkring oss utan att veta om det - och hur mycket hemskheter som döljer sig i blankpolerade hem och bakom välmejkade fasader.

TS - var glad för att du har fina svärföräldrar som tar hand om er - i stället för väldoftande svärföräldrar som är elaka eller struntar i er - som det verkar vara i många andra fall.

• Anonym

Ni kanske skulle behöva resa runt lite i världen och lära er vad som är viktigt här i livet - jag antar att ni är för rädda för smuts för att ha tågluffat eller att ha hälsat på i någon fattig bergsby någonstans däe det avrken finns möjlighet eller tid till den sinnessjuka hygienfixering som vi lider av, speciellt i Europa där vi tvättar, gnor och gnuggar bort hudens naturliga fettlager och sedan måste smörja in oss med oljor och krämer för att vi blir torra. Där vi drar på oss och ger vår barn allergier p g a starka tvättmedel, parfyler och blekningsmedel/färgämnen.

*suck* Var glada för det ni har!

• irrblosset

Känner att jag måste tillägga att jag inte heller gillar när folk luktar illa. Det riktigt bränner i näsan när jag känner gammal svettlukt. Så det är inte för att jag gillar ohygieniska människor som jag försvarar TS´s svärisar

Anonym - Jo men..: Du fick sagt vad jag inte lyckades få fram Tack!

• ellumeah

Irrblosset: haha när gubben går i pension, så sant så sant.

Som Anonym(jo men ) skrev ,TS - var glad för att du har fina svärföräldrar som tar hand om er - i stället för väldoftande svärföräldrar som är elaka eller struntar i er - som det verkar vara i många andra fall.
    Håller verkligen med.

Ärligt min farmor och min mormor för den delen är inga nyponrosor, men vi har haft så kul ihop. De har lärt mig baka, tagit med mig ut i skogen och plockat bär och svamp, nackat kycklingar ihop(kanske inte så idylliskt men men), fått höra otaliga historier om fotogenlampor och råttfångster m m. och Mitt ex däremot hade en mormor som han knappt vågade krama för hon var så stel och sur jämt, luktade säkert tårta, hallon och musk. supersmask. Näe, det skulle inte jag vilja byta bort mot.

Osynlig smuts och "smutsigt sinne" tycker jag är hundra gånger värre.

Svett luktar vi alla mer eller mindre. Det är inte den värsta smutsen. ( är det ens smuts) Även om det inte alltid luktar så himla gott.

• Anonym

ellumeah: Det är inte bara svett det luktar. Utan en salig blandning
    av "nåt annat". Detta p.g.a att svärföräldrarna är överviktiga. Inte för att vara elak, men vissa överviktiga personer har en speciell doft. Det är det som luktar också + svett!
    Snacka om äckligt!!!

• irrblosset

Om jag inte lever i en livslögn så är det som så att svett luktar inte illa. Gammal svett däremot luktar. Det beror på att svetten blandats med bakterier (eller smuts om ni vill kalla det för det). Då uppstår den där fräna svettlukten.

TS: Köp en riktigt bra antipersperant (chansar på stavningen) deo åt svärfar när han fyller år. Du kan kanske maskera presenten med tillhörande rakvatten och en lyxig hyvel eller nåt. Kom sen överens med killen din att ni ska höja deon till skyarna. Att din karl använder den också osv. Då kommer han garanterat att testa den iaf.
    Jag har märkt att många killar (karlar, gubbar..) faktiskt _bryr sig om_ vad andra tycker om eller ogillar. Det är bara det att dom behöver en liten knuff i rätt riktning (eller en ordentlig spark i röven).
    Vem vet. Det kaaaan ju faktiskt göra nån liten skillnad

• Anonym

irrblosset: Vi har köp presentset med after-shave och deodorant-stick. Men gissa
    vad vi får se hemma i badrummet hos svärföräldrarna??? Jo, gamla, dammiga
    presentkartonger som är flera år gamla. Alltså helt orörda.

Svärmor duschar som sagt var ganska ofta, men svärfar duschar bara nån gång i
    veckan (sambon påstår att det också har med deras uppväxt att göra, att han
    fortfarande inte "har vant sig än" vid rinnande varmt vatten). Och då har
    svärfar nån billighetsvariant av duschcreme typ Coop eller Euroshopper. Han
    tycker att det är "onödigt" att ta de fina duschcremerna och sånt som han har
    fått i present... Men varför spara dom till dödagar???

• ellumeah

Näe det e klart. Det är inte roligt, skitjobbigt, för det är nog svårt att säga till. Jag hade en arbetskamrat som lukta MYCKET svett, hon var hur rolig som helst, världens bästa faktiskt. Jag vågade aldrig säga nåt. Men jag kunde tänka bort lukten... nästan iallafall.
    Köpa deo är en bra ide, ta med svärmor på SPA! OM stålarna tillåter

• ellumeah

Det är old style helt enkelt. jag minns att morsan störde sig t ex på att mormor skar ost med kniv, det blev ju så TJOCKA skivor. Mamma köpte osthyvel, MEN den blev liggande. Pappa brukade köpa fina kläder till farmor, de blev självklart liggande, hon tralla runt i sina gamla lappade förkläden.

Det är en generationsgrej!

Det tycker jag är lite vackert på något sätt

• Nilla2005

"men vissa överviktiga personer har en speciell doft"

NU hoppas jag du skojar?????

Svar på tråden Svärmor och svärfar luktar så illa...