• Ilse79

Fritids när jag är föräldraledig i Stockholm?

Hej, förstått att det här med att ha barn på fritids när man är föräldraledig är olika i olika kommuner. Men hittar väldigt lite information om det, är det någon som har vet hur det är nu i Stockholms kommun, har mina skolbarn rätt att gå på fritids om jag är hemma med bebis, och hur många timmar i så fall?

Verkar dumt att detta skiljer sig åt i olika kommuner..

• Svar på tråden Fritids när jag är föräldraledig i Stockholm?
  • nnnnnnnn

Jag tycker att det verkar dumt att ha barnen på fritids, utöver tiden de är i skolan, när man är hemma med syskon.
    Tiden i skolan är mer än 15 h/vecka, så man hinner göra saker med det lilla syskonet med. Samtidigt så har man mycket tid med äldre syskonet, att stötta med läxläsningen, diskutera vad som hänt i skolan, kanske även hinna gör annat som är svårt att få tid med när man jobbar såsom att besöka badhuset eller skjutsa till simskola...

• nnnnnnnn

Och google gav efter 3 sekunders sökande detta svar: ((www.stockholm.se)

Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon.

• Ilse79
    nnnnnnnn skrev 2016-08-23 08:49:32 följande:

Och google gav efter 3 sekunders sökande detta svar: ((www.stockholm.se)

Barnen har även rätt till fritidshemsplats under föräldraledighet vid nyfött syskon.

Jo jag vet, det hittade ju jag också. Men inte vad som avses med "nyfött". Tack ändå.
  • Ilse79
    nnnnnnnn skrev 2016-08-23 08:47:32 följande:

Jag tycker att det verkar dumt att ha barnen på fritids, utöver tiden de är i skolan, när man är hemma med syskon.

Tiden i skolan är mer än 15 h/vecka, så man hinner göra saker med det lilla syskonet med. Samtidigt så har man mycket tid med äldre syskonet, att stötta med läxläsningen, diskutera vad som hänt i skolan, kanske även hinna gör annat som är svårt att få tid med när man jobbar såsom att besöka badhuset eller skjutsa till simskola...

Det är klart det finns för- och nackdelar. Jag har ett barn på förskola på ena sidan stan och ett barn i skola på andra. För mig kommer det bli ett enda stort skjutsa hit och dit om jag inte kan ha den äldre på fritids en stund. Men tack ändå.
  • Ilse79

Hittade gammal tråd från 2013 som sa 10 h i veckan på fritids (30 h på förskola) i Stockholm. Vet någon möjligen om detta fortfarande gäller?

• Carambolan

Ring och fråga kommunens kundttjänst bara? Då får du svar på en gång :)

• Ilse79
    Carambolan skrev 2016-08-23 09:40:11 följande:

Ring och fråga kommunens kundttjänst bara? Då får du svar på en gång :)

Japp, får göra det. Ibland får man snabbare svar på FL, ibland inte :) Tack tack!
  • Fairydust

Bor i Stockholm och min dotter går på fritids och jag är föräldraledig med syskon.

• Ilse79
    Fairydust skrev 2016-08-23 10:06:16 följande:

Bor i Stockholm och min dotter går på fritids och jag är föräldraledig med syskon.

Är det så? Inga max 10 h? Och du har ingen nyfödd för då får de ju gå.

Vore ju fint. Även 10 h vore bra, men noll vore jättejobbigt..

Skickat fråga till kommunen och skolan, väntar på svar.
  • Lotchi

2 timmar per dag / 10 timmar i veckan gäller i Sthlm oavsett ålder på syskonet!

Svar på tråden Fritids när jag är föräldraledig i Stockholm?