• Jojjsen

Hjälp! Satsa på fodrade eller ofodrade regnkläder?

Hej! Jag behöver köpa nya regnställ till barnen men vet inte vad jag skall köpa! Jag har tre töser och det känns onödigt att köpa 3 set ofodrade och 3 set fodrade.

Vi är ju snart i september men det är ju för varmt för fodrade regnkläder än väll?

Vad tusan skall man lägga pengarna på?

Hjälp!

• Svar på tråden Hjälp! Satsa på fodrade eller ofodrade regnkläder?
  • gruvan

Behöver alla nya? Kan inte de yngre ärva av de äldre? Om du bara ska köpa det ena hade jag satsat på det ofodrade. När det blir kallare kan de ha varmare kläder under, typ ullunderställ och/eller fleece.

• Carambolan

Vi har alltid haft ofodrade regnställ som alltid hänger på förskolan. Sen har vi skalkläder och fleeceunderställ som funkar ända tills det börjar bli minus. På förskolan verkar de föredra galonisarna även när skalkläderna är med, men fleece under funkar ju där också n

• Parkslide

Ofodrade alla gånger! Funkar med eller utan mellanlager, så mycket mer mångsidiga.

• Jojjsen

De brukar alltid ärva av varandra annars, jag tror att minstingen kan ha ett av flickornas fodrade regnställ . Men de andra har slitits ut, trasiga band, några hål osv.

Gick igenom kläderna nu igen, liltösen kan ärva 1 fodrat ställ och kan nog ha sitt ofodrade och sitt fodrade ställ från förra året, så hon klarar ju sig.

Då är det de andra två kvar..

Skall man köpa galonregnställ eller mer i funktionsmaterial? Flickorna är 7 respektive 9 år.

• Maddi
    Jojjsen skrev 2016-08-23 10:07:36 följande:

De brukar alltid ärva av varandra annars, jag tror att minstingen kan ha ett av flickornas fodrade regnställ . Men de andra har slitits ut, trasiga band, några hål osv.

Gick igenom kläderna nu igen, liltösen kan ärva 1 fodrat ställ och kan nog ha sitt ofodrade och sitt fodrade ställ från förra året, så hon klarar ju sig.

Då är det de andra två kvar..

Skall man köpa galonregnställ eller mer i funktionsmaterial? Flickorna är 7 respektive 9 år.

Jag köper alltid skalkläder om dom är så gamla. Skalkläder från reima, jag har inte testat andra pga att dom håller mina barn torr. De är den enda jackan dom har tills vintern och fleecekläder när de är kallare (om jag inre köper någon finjacka som inte används i skolan). Hade en uppsättning galon på förskolan, men hemma har jag aldrig satt på dom de. Och reimas skalkläder går i arv. Köper även reimas skalbyxor som går högre upp än bara midjan.
  • Mrs Moneybags

Om du bara kan köpa en variant, så röstar jag för ofodrade. Då kan de ju ha fleece eller ylle under när det är kallt.

Annars är fodrade regnkläder guld i vissa delar av Sverige där vintern är blaskig och kall. 

Men du har rätt i att det är för varmt för fodrade regnkläder ännu.

• Jojjsen

Råd har jag med båda ???? men jag försöker att vara lite ekonomisk ???? jaja det får bli något ofodrat nu så får jag köpa till fodrade längre fram alt. Köra med fleece under. Tack för alla tips!

• elyse

Ofodrat. Till skolflickorna skulle jag satsa på funktionskläder.

• MyDestiny

Köp begagnat!
    Köper bägge delar men bor i södra/Västsverige och det kan vara rätt slaskiga höst/vintrar här. Då är fodrad galon toppen på fsk. Hemma använder vi mest skalkläder och underställ. Men upplever inte att fsk riktigt har tiden att klä på alla barn lager på lager riktigt, tyvärr. Då är fodrad galon smidigt!

Svar på tråden Hjälp! Satsa på fodrade eller ofodrade regnkläder?