• Tihi

Hur gör du vegetarisk pytt i panna?

Ska försöka ge mig på att laga pytt i panna för första gången. Vad brukar du slänga i din pytt i panna? Den får gärna vara gräddstuvad också men vet inte hur man gör det heller.

• Svar på tråden Hur gör du vegetarisk pytt i panna?
  • Malva2015
    Tihi skrev 2016-08-23 20:40:22 följande:

Ska försöka ge mig på att laga pytt i panna för första gången. Vad brukar du slänga i din pytt i panna? Den får gärna vara gräddstuvad också men vet inte hur man gör det heller.

Tärna potatis , morot, rödbeta och blomkål ha i lök vitlök purjo, stek i mkt smör . I med massa kryddor och en slurk grädde:) toppa med ngn god färsk ört:)
  • Malva2015
    Malva2015 skrev 2016-08-23 20:46:14 följande:
    Tärna potatis , morot, rödbeta och blomkål ha i lök vitlök purjo, stek i mkt smör . I med massa kryddor och en slurk grädde:) toppa med ngn god färsk ört:)
    Alltså , vet inte hur färsk du är i köket men kör allt utom purjon på typ medelvärme tills det får fin färg och i med purjon sen och slå samtidigt i lite grädde och låt det koka ihop lite med kryddor:)
  • Carambolan

Vad som råkar finnas hemma. Kan vara potatis, lök, svamp, rödbetor, palsternacka, halloumi, paprika... Vad som helst som funkar ihop egentligen :) Jag gillar "grov" pyttipanna bäst, inte finhackad, så jag brukar oftast skära i ganska stora bitar (men mindre än när man gör klyftpotatis) och köra på en plåt i ugnen.

• Tihi

Bra förslag! Men kör ni rödbetor i pannan också och inte bara kalla vid sidan av?

Vilka kryddor blir bäst?
    Hur många olika ingredienser ska man ha på ett ungefär för att pytten inte ska bli för fattig?

Vad tror ni om quorn-kycklingbitar, broccoli, paprika, potatis, morötter, lite lök och... ja vadå? Nu går jag på det jag råkar ha hemma just nu. Vilka kryddor skulle bli bra till det och skulle ni hälla i grädde på det eller låta bli? Och hur mycket grädde snackar vi om ungefär för 4 portioner?

• Malva2015
    Tihi skrev 2016-08-23 20:58:15 följande:

Bra förslag! Men kör ni rödbetor i pannan också och inte bara kalla vid sidan av?

Vilka kryddor blir bäst?
    Hur många olika ingredienser ska man ha på ett ungefär för att pytten inte ska bli för fattig?

Vad tror ni om quorn-kycklingbitar, broccoli, paprika, potatis, morötter, lite lök och... ja vadå? Nu går jag på det jag råkar ha hemma just nu. Vilka kryddor skulle bli bra till det och skulle ni hälla i grädde på det eller låta bli? Och hur mycket grädde snackar vi om ungefär för 4 portioner?

Jag hade stekt med rödbetor, råa betor alltså men det är för att jag inte gillar inlagda . Smaksak.

Det du har hemma låter ju bra. Hade skippat paprikan kanske, särskilt om den är röd. Lite dominant smak.
    Resten blir perfekt och har du lite sambal olek och soya så krydda med det, peppar, salt och lite allt möjligt! Våga testa lite.
    Lite curry kan ju passa om man gillar det exempelvis.
    Jag hade haft i två tre dl grädde på slutet alltså! Du vill ju inte koka grönsakerna för mkt så det blir mos. Släng i en buljongtärning också.

Riv lite parmesan eller picorino över ;) åh nu blev ju jag hungrig
  • Tihi
    Malva2015 skrev 2016-08-23 21:04:50 följande:
    Jag hade stekt med rödbetor, råa betor alltså men det är för att jag inte gillar inlagda . Smaksak. Det du har hemma låter ju bra. Hade skippat paprikan kanske, särskilt om den är röd. Lite dominant smak. Resten blir perfekt och har du lite sambal olek och soya så krydda med det, peppar, salt och lite allt möjligt! Våga testa lite. Lite curry kan ju passa om man gillar det exempelvis. Jag hade haft i två tre dl grädde på slutet alltså! Du vill ju inte koka grönsakerna för mkt så det blir mos. Släng i en buljongtärning också. Riv lite parmesan eller picorino över ;) åh nu blev ju jag hungrig
    Det låter gott! Curry älskar vi så jag kanske ska hiva i det i pytten. Dum fråga kanske men jag är ju nybörjare bör jag lägga curryn i grädden på slutet eller ha i det medans jag steker allt?

• Carambolan

Curry blir godast om det får steka med från början tycker jag. Då får du smak på grönsakerna och inte bara på såsen.

• Tihi
    Carambolan skrev 2016-08-23 21:12:26 följande:
    Curry blir godast om det får steka med från början tycker jag. Då får du smak på grönsakerna och inte bara på såsen.
    Bra att veta!
  • Aniiee

Man tager vad man haver, som Cajsa Warg aldrig har sagt...... =P

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Malva2015
    Tihi skrev 2016-08-23 21:17:38 följande:
    Bra att veta!
    Precis ! Stek med från början:)
  • Aniiee
    Carambolan skrev 2016-08-23 21:12:26 följande:

Malva2015 skrev 2016-08-23 21:25:29 följande:
    Precis ! Stek med från början:)
    Kocken säger: Börja ALLTID med torkade, malda kryddor. De gör sig bäst i "botten" av maten.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Tow2Mater

Tycker dock kockarna efter 12 inlägg förvandlat rätten till allt annat än pytt i panna.... låter ju mer som nån indiskinspirerad grönsaksstuvning...
     ;)

• MadHatter

Jag gör den på förkokta rotsaker: potatis, kålrot, morot, palsternacka, majrova os. Eftersom jag vill ha inlgda rödbetor till har jag nte rödbetor i pytten.

Kag tärnar grönsakerna och steker. Kryddar med timjan.

• Let it Rain
    Tow2Mater skrev 2016-08-24 03:10:47 följande:

Tycker dock kockarna efter 12 inlägg förvandlat rätten till allt annat än pytt i panna.... låter ju mer som nån indiskinspirerad grönsaksstuvning...
     ;)

Och själv tycker jag att det inte alls passar med stekta rödbetor i. Du kan ju för övrigt citera mig eftersom det var endast mitt inlägg du syftade på. Jag kom med förslag på vad jag gillade att ha i, mitt ex brukade göra sån pytt trots att ingen av oss var vegetarian och den var väldigt god.
  • K med lilla E
    MadHatter skrev 2016-08-24 06:05:22 följande:

Jag gör den på förkokta rotsaker: potatis, kålrot, morot, palsternacka, majrova os. Eftersom jag vill ha inlgda rödbetor till har jag nte rödbetor i pytten.

Kag tärnar grönsakerna och steker. Kryddar med timjan.

Så gör jag också och sen kokar jag ägg och serverar ägghalvor med cr fr smaksatt med senap och kryddor till.
  • Jennie med ie

Pytt i panna är festmat här så det blir t ex överbliven sojakorv, lök, potatis, morot, kanske tofu. Enkelt kryddat med salt och nymalen peppar. Och så gillar jag när ingredienserna är ganska smått skurna.

Rödbetor och icke vändstekt ägg till.

• Aniiee
    Tow2Mater skrev 2016-08-24 03:10:47 följande:

;)

Fast pytt i panna är ju bara vårat svenska namn på "restfest", som vi säger i vår familj. ALLA kök över hela värden gör pytt i panna, men i indien kallas den för nasi goreng, i spanien kallas den för paella, i amerikanska södern kallas den hash browns, i england kallas den bubble and squeek, i frankrike beouff Lyonneaise, japan har okonomiyaki (som bokstavligen betyder "vad du vill"/vad som helst").

Pytt i panna. Världens mat.

Chef out.
Svar på tråden Hur gör du vegetarisk pytt i panna?