Ni med sköldkörtelproblem, hur snabbt eller mycket har ni gått upp i vikt?
Jag har en knöl på sköldkörteln som ska plockas bort i höst p g a oklara celler, etypi. I januari kollade de sköldkörtelfunktionen som var normal.
I oktober fick jag barn och gick ner alla gravidkilona plus två tidigare graviditeters ganska snabbt, sedan hade jag lagt på mig 3-4 kg igen vid nyår. Nu fortsätter jag gå upp och väger 8-9 kg mer än efter förlossningen, d v s mer än som höggravid, då har jag ändå inte ätit godis sedan innan vecka 30, rör på mig mer till vardags igen, men minsta lilla extra gör att jag lägger på mig några hekton. Är det åldern, då jag är 40, att jag ätit cerazette sedan januari eller kan jag fått en rubbning av sköldkörteln senare även om provsvaret var bra?
Till saken hör att jag får sova för lite p g a att sonen ammar och vaknar efter snuttefilten, så risken är ju att kroppen bunkrar energi för att kompensera sömnbristen. Även tidigare i livet har jag haft svängningar på 8-9 kilon på ett halvår, men aldrig vägt så här mycket. Vid 3 på eftermiddagen kommer en trötthetsdimp varje dag och minnet ska vi inte tala om.
Hur har era bekymmer med sköldkörteln påverkat er?