• syster yster

En fråga om ledighet

Jag slutar 13.00 på fredagarna men ska flexa tidigare vid 11.30. Då måste väl jag hämta dottern på dagis runt 11.30? Jag får väl inte ha henne där till efter 13.00 och att farmor hämtar henne då? 

• Svar på tråden En fråga om ledighet
  • syster yster

Jasså får man det även om man slutar lite tidigare ? Jag trodde man var tvungen att hämta direkt efter man typ slutat. 

• syster yster

Jag ska ju till frisören vid 12.00 så jag tänkte att jag måste typ hämta henne innan. 

• Frontline
    syster yster skrev 2016-08-25 08:06:13 följande:
    Jasså får man det även om man slutar lite tidigare ? Jag trodde man var tvungen att hämta direkt efter man typ slutat. 
    Ja och vem kollar när man precis har slutat?

Jag jobbar ständig natt och har satt en tid när jag ska hämta barnen ibland vaknar jag tidigare och ibland sent så inte fasen rusar jag iväg dom dagarna jag vaknar tidigt för att hämta barnen..
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Alexi

Skilj på får och kan. Ingen kommer fundera på det, märka det eller bry sig om du inte säger något.
    Men frågar du kan de känna sig regelstyrda och rigida och tvungna att säga att du måste hämta.

• MyDestiny

Tycker det är ok om det är en engångsföreteelse.. Det är ändå arbetstid du jobbar in en annan gång ju..
    S

• syster yster

Då ber jag farmor hämta min ordinarie tid som jag brukar och säger inget till dem. Jag hämtar alltid när jag ska annars så det kanske inte spelar så stor roll när det bara är en gång. Det är ju bara 1,5 timma. 

• Carambolan

Man "får" inte och jag tycker väl att det är omoraliskt om man ofta brukar sluta tidigare för att gå och fika istället för att hämta sina barn. Men när det gäller att flexa ut inarbetad tid för enstaka ärenden ser jag inget problem. Jag brukar flexa ut nån timme mitt på dagen för frisör, läkarbesök etc. utan att få dåligt sambete för det och det är ju exakt samma sak bara att jag jobbar både före och efter.

• Fru Ve
    Alexi skrev 2016-08-25 08:10:59 följande:

Skilj på får och kan. Ingen kommer fundera på det, märka det eller bry sig om du inte säger något.
    Men frågar du kan de känna sig regelstyrda och rigida och tvungna att säga att du måste hämta.

Precis, fråga inte så mycket. Men jag vet inte om jag just skulle gå till frissan då. Kan ju bli besvärligt om någon personal får reda på det. Däremot kan jag också ibland flexa lite diskret utan att säga så mycket.
  • Fru Ve
    Carambolan skrev 2016-08-25 08:30:16 följande:

Man "får" inte och jag tycker väl att det är omoraliskt om man ofta brukar sluta tidigare för att gå och fika istället för att hämta sina barn. Men när det gäller att flexa ut inarbetad tid för enstaka ärenden ser jag inget problem. Jag brukar flexa ut nån timme mitt på dagen för frisör, läkarbesök etc. utan att få dåligt sambete för det och det är ju exakt samma sak bara att jag jobbar både före och efter.

Ja för om man ska göra något på lunchen så kan man ju knappast hämta barnet innan och lämna barnet igen efteråt. Så det är ju en gråzon. Har man ett "fritt" jobb som man styr själv så kan ju också arbetstid och fritid flyta ihop och vad ska man göra åt det? T.ex. jobbar hemifrån och passar på att städa/tvätta en stund, för att sedan jobba en stund istället på kvällen då barnet sover.
  • Gladskit

Jag skulle säga att om du har flex så är det förmodligen arbetstid som du tjänat in. Alltså kan du flexa och hämta barnet kl 13. Det är fortfarande inom ramen för vad som är din arbetstid.

• syster yster

Kanske ska berätta hur det ligger till för förskolepersonalen. Min man skulle egentligen hämtat föe jag skulle till frisören. Men sen fick han förhinder ???? å jag som väntat på denna tiden i över 3 veckor. De kanske förstår. Hon äter ju ju bara lunch och sen sover ändå så det kanske inte spelar dem så stor roll.

• Alexi
    syster yster skrev 2016-08-25 17:15:03 följande:
    Kanske ska berätta hur det ligger till för förskolepersonalen. Min man skulle egentligen hämtat föe jag skulle till frisören. Men sen fick han förhinder ???? å jag som väntat på denna tiden i över 3 veckor. De kanske förstår. Hon äter ju ju bara lunch och sen sover ändå så det kanske inte spelar dem så stor roll.
    Men varför ska du säga något?? För mig helt obegripligt. Skulle aldrig komma på idén att berätta sånt för dem. Man ska aldrig utlämna sig till förskolepersonals godtycklighet, för det är precis vad det handlar om.
  • syster yster

Då säger jag inget. Detta har ju aldrig hänt sen vi vörjade där. Nu körde det bara ihop sig ordentligt. Å ser nån mig så får jag väl säga att vi har missförstått varann i familjen med hämtningen eller liknande. Säkert de som gör värre saker än detta.

Svar på tråden En fråga om ledighet