• Fia 28

Studera med acne :(

skit01 skrev 2016-08-25 10:18:26 följande:

Acnen är inte tillräckligt svår för att jag ska få roaccutan, det ges bara i riktigt svåra fall

Det stämmer inte. Jag hade inte speciellt svår akne och jag fick roaccutan. Däremot fick jag alla biverkningar man kan få av medicinen och fick avbryta och skulle aldrig ta den igen. 

Har du testat höga doser av B5-vitamin? Det gjorde iaf underverk för mej. 
  • Fia 28
    skit01 skrev 2016-08-25 10:26:25 följande:

Är det Clearly Gone som du äter eller köper du vitamin b 5 på hälsokosten?

Jag köper B5 pantothenic acid från shopping4net. Rekommenderas dock inte om du har problem att svälja stora tabletter.
  • Fia 28
    silhuett skrev 2016-08-25 10:31:56 följande:
    Kollade upp dessa av nyfikenhet. Hur stor är dagsdosen? Det står inte.
    Tänkte se om man kunde minska utgifterna :)
    De är 1g per tablett och jag har kört med 4 st om dag. Men dosen är väl individuell hur mycket man behöver. För syrran räckte det med 1-2 tabletter, men då har hon mindre besvär än vad jag har.
  • Fia 28
    Fia 28 skrev 2016-08-25 10:34:04 följande:
    De är 1g per tablett och jag har kört med 4 st om dag. Men dosen är väl individuell hur mycket man behöver. För syrran räckte det med 1-2 tabletter, men då har hon mindre besvär än vad jag har.
    Max dosen är väl 10 g per dag, så 10 tabletterav denna sorten. Men så mycket har jag aldrig behövt ta.
  • Fia 28
    silhuett skrev 2016-08-25 10:40:42 följande:

För min del behövdes 10 g i början. Jag slarvade den första månaden (glömde alltid någon av doserna) och fick inte fullt resultat förrän jag skärpte mig. Men sen har jag som sagt successivt minskat intaget.

Jo man får testa sej fram till hur hög dos man behöver ta. Går ju att börja med halvdos och se hur det går.
  • Fia 28
    skit01 skrev 2016-08-25 11:21:44 följande:

Får ta och testa vitamin b5 :) tack för tips!

Det konstiga med är att huden är stel där acnen och rodnaden sitter.

Har googlat och det ser ut som att jag har perioral dermatit över ansiktet. Men isåfall borde all antibiotika jag ätit tagit bort det vilket hudläkare sagt att det skulle ha gjort. Jag fick den diagnosen först men den ändrades sen då antibiotika inte tar bort det.

www.camberwellskin.com.au/reflect2.php

Detta är likt det jag har. Speciellt hakan + större finnar på hakan.

Smörjer jag in mig med något så sprider det sig över de områdena där krämen har varit och så blir det i hela ansiktet som på bilden.

Väldigt konstig hudtextur också , speciellt i vecken vid näsan ner mot munnen. Den är ärrig i utseendet men där har jag inte haft riktiga finnar bara knottrorna. 

I vissa ljus ser det hemskt ut :(

Jag har nog samma, är stel och röd speciellt på hakan även om jag inte har lika mycket finnar som i länken. Allt dedär blev iaf bättre av B5.-vitamin, och nu när jag blev tvungen att sluta så kom det tillbaks. Hade dock inte klarat mej utan fuktkräm (avene).
Svar på tråden Studera med acne :(