fjanten skrev 2016-08-25 11:47:23 följande:
Det går inte att skaffa en dagmatte då? Om han ogillar hunddagis? Hade en väninna på högskolan som passade en hund 4 timmar åt gången 4 dagar i veckan, och fick 100kr per vecka.
Birgitta02 skrev 2016-08-25 11:48:36 följande:
En vuxen hund klarar det fint under förutsättning att morgonrastningen blir bra. Är det en vuxen hund som klarar ensamhet bra och kan sova bort tiden så är det ju bara att kompensera hunden när du kommer hem. Dock hade jag, om jag var du, nog sett till att lämna hunden till en dagmatte om det gick. Eller att hunden var ensam 2-3 timmar och någon kunde gå ut med hunden och sen ta hem den till sig. Hundar är ju flockdjur och inte gjorda för att vara ensamma. En mycket gammal hund klarar det ofta väldigt bra dock.
Vi hade dagmatte till hunden när vi lämnade mer än 4 timmar. Kändes bra. Inte minst för våra egna samveten.
Anonym (Doge) skrev 2016-08-25 11:53:24 följande:
Hej!
När jag flyttade till Finland och skaffade hund här och berättade för andra människor att jag inte tänkte lämna min hund ensam mer än sex timmar per dag så tyckte alla andra hundägare här att jag var helt dum i huvudet.
De undrade nyfiket om ingen hundägare i Sverige jobbar? Här är det vanligt att man lämnar sin hund åtta timmar ensam dagligen och ingen tycker att det är konstigt. Skulle finnarna berätta om det på typ vovve.net skulle de säkert bli halshuggna. Människor har så himla mycket åsikter om hur man ska göra saker. Jag tror man själv vet bäst hur ens hund klarar saker.
Jag lämnar oftast min hund ensam tre timmar på dagtid, annars jobbar jag hemifrån eller tar med henne till kontoret. Men ibland blir det längre (tex middagar på kvällar och så vidare). Som längst åtta timmar, men det händer ganska sällan.
Med andra ord är din hund van vid att vara ensam och annars har mycket sällskap, får mycket motion och aktiviteter så är det inte så farligt om du lämnar hen ensam längre då och då. Det är en hund, inget spädbarn :)
Dagmatte är ju faktiskt ingen dålig idé om man hittar någon lämplig. Han är något av en enmannahund (det dröjde länge innan han började uppskatta min mans närvaro), men vissa fastnar han för snabbare. Tror väl att det framförallt är jag som kommer att lida. Får sådan fruktansvärd separationsångest när jag lämnar honom, medan han verkar hantera att jag går hemifrån med ett "jaha". Men är väl lite orolig att han ska reagera starkare om det en regelbunden grej att han är ensam så länge flera gånger i veckan.
Angående det där med Finland. Ja, exakt så är det, är själv finsk men bosatt i Sverige. Har påverkats av den svenska synen på att lämna hundar ensamma, men bodde ännu i Finland när jag skaffade honom. :p