• Anonym (Voff)

Lämna hunden ensam

Lägger i känsliga rummet pga vill gärna vara anonym. Inte för att ämnet i sig är jättekänsligt.

Jag har fått ett nytt schema inför hösten som kommer att innebära mer ensamtid än vanligt för min hund. Rättare sagt 5 timmar måndag, onsdag och torsdag och 3 timmar på tisdagar. Någon enstaka gång kanske det blir uppemot 6 timmar på måndagar, om min man jobbar över, men det händer sällan att han jobbar så sent.

Hunden ifråga hanterar ensamtid bra, men såklart är det ju roligast för alla hundar om matte eller husse alltid är med. 

Har lite ångest och dåligt samvete redan över att jag är hemsk som lämnar honom ensam i flera timmar flera gånger i veckan, men vill helst skippa hunddagis om det inte är absolut nödvändigt då han lätt blir stressad av att vara bland mycket människor och andra djur.

Tror ni att han klarar av höstens schema eller blir det hemskt för honom? (Nu känner ju ni inte honom, men om ni utgår ifrån att han är en vuxen hund som inte visat några tecken på att han mår särskilt dåligt av att vara ensam.)

• Svar på tråden Lämna hunden ensam
  • fjanten

Det går inte att skaffa en dagmatte då? Om han ogillar hunddagis? Hade en väninna på högskolan som passade en hund 4 timmar åt gången 4 dagar i veckan, och fick 100kr per vecka.

• Birgitta02

En vuxen hund klarar det fint under förutsättning att morgonrastningen blir bra. Är det en vuxen hund som klarar ensamhet bra och kan sova bort tiden så är det ju bara att kompensera hunden när du kommer hem. Dock hade jag, om jag var du, nog sett till att lämna hunden till en dagmatte om det gick. Eller att hunden var ensam 2-3 timmar och någon kunde gå ut med hunden och sen ta hem den till sig. Hundar är ju flockdjur och inte gjorda för att vara ensamma. En mycket gammal hund klarar det ofta väldigt bra dock.

Vi hade dagmatte till hunden när vi lämnade mer än 4 timmar. Kändes bra. Inte minst för våra egna samveten.

• Anonym (Doge)

Hej!

När jag flyttade till Finland och skaffade hund här och berättade för andra människor att jag inte tänkte lämna min hund ensam mer än sex timmar per dag så tyckte alla andra hundägare här att jag var helt dum i huvudet. 

De undrade nyfiket om ingen hundägare i Sverige jobbar? Här är det vanligt att man lämnar sin hund åtta timmar ensam dagligen och ingen tycker att det är konstigt. Skulle finnarna berätta om det på typ vovve.net skulle de säkert bli halshuggna. Människor har så himla mycket åsikter om hur man ska göra saker. Jag tror man själv vet bäst hur ens hund klarar saker.

Jag lämnar oftast min hund ensam tre timmar på dagtid, annars jobbar jag hemifrån eller tar med henne till kontoret. Men ibland blir det längre (tex middagar på kvällar och så vidare). Som längst åtta timmar, men det händer ganska sällan. 

Med andra ord är din hund van vid att vara ensam och annars har mycket sällskap, får mycket motion och aktiviteter så är det inte så farligt om du lämnar hen ensam längre då och då. Det är en hund, inget spädbarn :)

• Birgitta02

Det är ju faktiskt enligt lag förbjudet att lämna sin hund ensam hemma mer än max 5 timmar. Rätta mig om jag har fel.

• Anonym (Voff)
    fjanten skrev 2016-08-25 11:47:23 följande:

Det går inte att skaffa en dagmatte då? Om han ogillar hunddagis? Hade en väninna på högskolan som passade en hund 4 timmar åt gången 4 dagar i veckan, och fick 100kr per vecka.

Birgitta02 skrev 2016-08-25 11:48:36 följande:

En vuxen hund klarar det fint under förutsättning att morgonrastningen blir bra. Är det en vuxen hund som klarar ensamhet bra och kan sova bort tiden så är det ju bara att kompensera hunden när du kommer hem. Dock hade jag, om jag var du, nog sett till att lämna hunden till en dagmatte om det gick. Eller att hunden var ensam 2-3 timmar och någon kunde gå ut med hunden och sen ta hem den till sig. Hundar är ju flockdjur och inte gjorda för att vara ensamma. En mycket gammal hund klarar det ofta väldigt bra dock.

Vi hade dagmatte till hunden när vi lämnade mer än 4 timmar. Kändes bra. Inte minst för våra egna samveten.

Anonym (Doge) skrev 2016-08-25 11:53:24 följande:

Hej!

När jag flyttade till Finland och skaffade hund här och berättade för andra människor att jag inte tänkte lämna min hund ensam mer än sex timmar per dag så tyckte alla andra hundägare här att jag var helt dum i huvudet. 

De undrade nyfiket om ingen hundägare i Sverige jobbar? Här är det vanligt att man lämnar sin hund åtta timmar ensam dagligen och ingen tycker att det är konstigt. Skulle finnarna berätta om det på typ vovve.net skulle de säkert bli halshuggna. Människor har så himla mycket åsikter om hur man ska göra saker. Jag tror man själv vet bäst hur ens hund klarar saker.

Jag lämnar oftast min hund ensam tre timmar på dagtid, annars jobbar jag hemifrån eller tar med henne till kontoret. Men ibland blir det längre (tex middagar på kvällar och så vidare). Som längst åtta timmar, men det händer ganska sällan. 

Med andra ord är din hund van vid att vara ensam och annars har mycket sällskap, får mycket motion och aktiviteter så är det inte så farligt om du lämnar hen ensam längre då och då. Det är en hund, inget spädbarn :)

Dagmatte är ju faktiskt ingen dålig idé om man hittar någon lämplig. Han är något av en enmannahund (det dröjde länge innan han började uppskatta min mans närvaro), men vissa fastnar han för snabbare. Tror väl att det framförallt är jag som kommer att lida. Får sådan fruktansvärd separationsångest när jag lämnar honom, medan han verkar hantera att jag går hemifrån med ett "jaha". Men är väl lite orolig att han ska reagera starkare om det en regelbunden grej att han är ensam så länge flera gånger i veckan. 

Angående det där med Finland. Ja, exakt så är det, är själv finsk men bosatt i Sverige. Har påverkats av den svenska synen på att lämna hundar ensamma, men bodde ännu i Finland när jag skaffade honom. :p

• Birgitta02
    Anonym (Voff) skrev 2016-08-25 12:03:25 följande:

Får sådan fruktansvärd separationsångest när jag lämnar honom, medan han verkar hantera att jag går hemifrån med ett "jaha". Men är väl lite orolig att han ska reagera starkare om det en regelbunden grej att han är ensam så länge flera gånger i veckan. 

Hundar kan inte klockan. Och har inte koll på om du är borta en timme eller fem timmar. Det handlar mer om kissnödigheten. Men är han välrastad så borde det inte vara något problem. Men prata med hundägarna i området om det är så att din hund råkar trivas med någon. Många tycker det bara är positivt att ha en kompis till sin egna hund då och då.
  • Anonym (Voff)
    Birgitta02 skrev 2016-08-25 12:01:02 följande:

Det är ju faktiskt enligt lag förbjudet att lämna sin hund ensam hemma mer än max 5 timmar. Rätta mig om jag har fel.

Är det verkligen det? Har du länk isåfall till någon form av lagtext där man kan läsa det, för jag har letat som en tok och inte hittat annat än jordbruksverkets föreskrifter om att hunden ska rastas minst var sjätte timme dagtid.

På SKK står: "En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam totalt 5 timmar per dag." Så när jag läser det så tänker jag att det bör vara lugnt för min hunds del, men sedan läser man på hundforum att deras hundar i princip aldrig är ensamma mer än någon timme någon gång i bland. Och då känner jag mig mer osäker.

• Anonym (Voff)
    Birgitta02 skrev 2016-08-25 12:07:10 följande:
    Hundar kan inte klockan. Och har inte koll på om du är borta en timme eller fem timmar. Det handlar mer om kissnödigheten. Men är han välrastad så borde det inte vara något problem. Men prata med hundägarna i området om det är så att din hund råkar trivas med någon. Många tycker det bara är positivt att ha en kompis till sin egna hund då och då.
    Fast nog är det skillnad på hur glad min hund är om jag kommer hem efter en timme eller efter tre timmar. Så även om han inte kan klockan så tror jag att han har någon slags tidsuppfattning. 
  • Anonym (Doge)

Jo, det är väl lite så. Allt är lite olika beroende på var i världen man bor. Jag bor vid Brunnsparken i Helsingfors och här finns tre hundparker som varje dag efter klockan fem är fulla av hundar och deras ägare som just kommit hem från jobbet. Det anses som helt normalt. Att jag tar med mig min till jobbet anses snarare som "curlande". Lite kul det med. I och för sig så lider inte min hund av att vara ensam men eftersom jag ändå kan ta med henne så gör jag gärna det.

Testade att filma henne en gång när hon var ensam hemma och hon vandrade runt mellan tre olika sovplatser med nån timmes mellanrum och snarkade ganska högljutt. 

Om din hund verkar vara bekväm med att vara ensam (som du skriver) så är det nog lugnt. 

• Birgitta02
    Anonym (Voff) skrev 2016-08-25 12:11:35 följande:
    Är det verkligen det? Har du länk isåfall till någon form av lagtext där man kan läsa det, för jag har letat som en tok och inte hittat annat än jordbruksverkets föreskrifter om att hunden ska rastas minst var sjätte timme dagtid.
    Det är en relativt ny lag, och jag googlar också som en tok. Återkommer när jag hittar. OM jag hittar det.
  • Anonym (Doge)
    Anonym (Voff) skrev 2016-08-25 12:11:35 följande:

På SKK står: "En tränad vuxen hund brukar klara av att vara ensam totalt 5 timmar per dag." Så när jag läser det så tänker jag att det bör vara lugnt för min hunds del, men sedan läser man på hundforum att deras hundar i princip aldrig är ensamma mer än någon timme någon gång i bland. Och då känner jag mig mer osäker.

svenska.yle.fi/artikel/2015/06/10/hur-lange-maste-din-hund-vara-ensam-hemma  

Det var typ vad jag hittad eom det. Vet inte riktigt hur det kontrolleras?

Ps. Hundforum och hästforum ska man aldrig fråga något från. Vad man än skriver är det någon som blir arg och galen. Senast jag var på vovve.net var det en 20-åring som frågade rastips och fick så jäkla mycket hat om att 20-åringar inte kan vara hundägare. Helt galet. 

• Birgitta02
    Anonym (Doge) skrev 2016-08-25 12:27:00 följande:

svenska.yle.fi/artikel/2015/06/10/hur-lange-m...  

Det var typ vad jag hittad eom det. Vet inte riktigt hur det kontrolleras?

Ps. Hundforum och hästforum ska man aldrig fråga något från. Vad man än skriver är det någon som blir arg och galen. Senast jag var på vovve.net var det en 20-åring som frågade rastips och fick så jäkla mycket hat om att 20-åringar inte kan vara hundägare. Helt galet. 

Ja du, jag höll till en del på vovve.net ett tag. Och jösses så många besserwissrar det finns :). Och varför kan man inte vara vänlig istället? Det finns iofs många okunniga som skaffar hund och inser hur lite de vet. Men det är väl inte värre än att man kan rätta till det. Är man ny hundägare så har man massor av frågor. Trots att man kanske läst på hur mycket som helst.

Ja ja. Det finns människor till allt.
  • Anonym (Inte ok.)

Eftersom det är emot lagen att lämna en hund ensam så många timmar så är det inte okej nej. Det hade du kunnat räkna ut själv. Ni får skaffa dagis eller dagmatte.

• Anonym (Emma)

Hur man gör i Finland är väl inte ett dugg relevant. Lika lite som det är relevant hur det är i USA, där man inte går ut med hunden utan sätter den på ett löpband istället. Helt sjukt för oss i Sverige då vi är måna om att våra djur ska må bra.

Det är nog ingen fara att hunden är hemma ett par timmar, men tycker du ska kolla efter dagmatte (annonsera på lokal facebook-grupp till exempel) dom dagarna du jobbar lite längre. Det är ingen jättekostnad att någon pigg pensionär eller student hjälper till och rastar hunden två gånger i veckan.

• Anonym (Voff)
    Anonym (Inte ok.) skrev 2016-08-25 14:35:22 följande:

Eftersom det är emot lagen att lämna en hund ensam så många timmar så är det inte okej nej. Det hade du kunnat räkna ut själv. Ni får skaffa dagis eller dagmatte.

Mm, vi diskuterade ju lagen lite här i tråden. Som det verkar är det olagligt att lämna hunden ensam mer än 6 timmar om dagen, och längre än så skulle den ju heller inte bli lämnad ensam så jag vet inte riktigt vad du menar. Generellt skulle han ju inte heller bli lämnad längre än 5 timmar annat än vid speciella omständigheter när min man jobbar över, vilket nästan aldrig händer. Och 5 timmar om dagen är vad SKK säger att de flesta vuxna hundar klarar av. Så nej, det är faktiskt inte så enkelt att räkna ut. 

• Anonym (jultomten)

Lagen säger att man inte får lämna en hund ensam mer än sex timmar och jag skulle nog haft det som riktlinje och inte oroat mig.

Hundar har som sak ingen större tidsuppfattning. Tror det handlar om att de blir kissnödiga. Plus att de blir stressade om de ofta utsätts för mycket ensamtid eftersom de då inte får tillräckligt med social stimulans.

Vi hade hund när jag var liten som var ensam hemma runt sju timmar dagligen. Den rastades på morgonen och när jag kom hem från skolan tog jag ut den på långpromenad. Vi bodde ute på landet och hunden fick springa fritt och vara ute jättemycket. Den hunden uppvisade aldrig några tecken på stress eller beteendeproblem.

Tror du kan göra samma sak med din hund. Testa och kolla hur det funkar. Du kommer snabbt märka om din hund mår dåligt.

• Anonym (Inga problem)

Det låter inte som något problem med dem timmarna. En hund som har sällskap 24/7 behöver inte vara mer road eller aktiverad för någon som är ensam. Vår hund är också väldigt mycket en persons hund, hon är omplacerad och har svårt med tilliten. Det hade endast blivit mer stressande för henne att behöva få in en till främmande människa i sitt liv.

Hon är ensam 3-5 timmar när min sambo arbetar kväll. Får en promenad innan och direkt när jag kommer hem.

Svar på tråden Lämna hunden ensam