• Fonina

A kassa vid föräldraledighet

Hej familjeliv! Detta blir mitt första inlägg här.

Jag har precis plussat och räknat ut att jag är i 9e veckan.

Jag vill bara börja med att säga att jag ser gärna att vi håller oss till ämnet, vi har redan tagit beslutet om att behålla och mer än så behövs inte veta.

Min fråga är egentligen vilken rätt jag har till a kassa, om jag nu har det överhuvudtaget. Jag är inte med i a kassa i nuläget då min arbetssituation såg annorlunda ut förut och att det inte var lönt i mitt fall.

Dock så skulle jag vilja gå med nu. Jag är provanställd och får tillsvidareanställning först den 22/2 2017.

Jag är ganska orolig att min arbetsgivare inte ger mig tillsvidareanställning utan istället sänker mina timmar eller liknande.

Är fullt förstådd med neka anställning endast pga att jag blivit gravid inte är lagligt men i verkligheten är det annorlunda. Jag är annars mycket omtyckt på arbetsplatsen.

Jag är otroligt tacksam för alla svar och tips från er. Ha det bäst sålänge!

• Svar på tråden A kassa vid föräldraledighet
  • Birgitta02

Jag skulle tro att du bör tala med a-kassan i det fack som gäller.  Är det i butik du jobbar så är det Handels a-kassa du ska kontakta. Olika fack har olika avtal vad gäller kriterier för att få a-kassa om du skulle bli arbetslös. Vissa kräver 6 månades anställning, andra 9 månader osv.

• Birgitta02

Sen undrar jag lite ang din rubrik "a-kassa vid föräldraledighet". Om jag är rätt informerad så får man inte a-kassa vid föräldraledighet. Det är ju meningen att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande, och det gör man inte när man har en liten baby hemma och dessutom uppbär föräldrapenning.

Men kanske jag missförstod rubriken.

• Fonina
    Birgitta02 skrev 2016-08-25 15:05:55 följande:

Vissa kräver 6 månades anställning, andra 9 månader osv.

Det är inom hotell och restaurang. Stämmer att det är 6 månader. Jag ska ringa dom imorgon, tack så mycket ????
  • Saral92

Inom IF Metalls a-kassa så är de ett års medlemskap och 6 månaders anställning som gäller för full ersättning, har du vart medlem kortare så fick man lägre ersättning.

Svar på tråden A kassa vid föräldraledighet