Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??

Jag har precis ringt socialen och gjort en anonym orosanmälan om ett barn (11 år) i min närhet. Nu hoppas jag att det var rätt. Det är ju just en oro jag har - jag har inga bevis för att något är fel...

Barnet är en skolkamrat till mitt barn och det är följande saker jag reagerat på:

- barnet hamnar ofta i konflikter med kamraterna och använder rätt grovt språk
    - barnet har berättat att pappa dricker och att barnet är oroligt/ledset över det
    - barnet har berättat att det snattar
    - barnet har berättat att det inte sköter sin kroniska sjukdom som det ska utan ljuger för föräldrarna (som jag inte känner) om detta
    - barnet verkar vara utanför i sin klass

Inget av detta är väl ensamt en orsak att orosanmäla, men sammantaget kände jag till slut att jag inte ville riskera att vara en del i att barnet om tio år sitter och säger "varför var det ingen som reagerade?". Det har man ju hört om....

Vad tycker ni. Har jag gjort rätt eller har jag överreagerat??

• Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??
  • Anonym (orolig)
    Anonym (!) skrev 2016-08-25 16:24:54 följande:

Hur vet du allt detta ? Har barnet berättar för dig ?
    Anonymt är fegt

En del har barnet berättat för mig, en del har barnet berättat för mitt barn, en del är mina egna observationer.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 16:38:24 följande:

Barnet "har berättat" för vem, barnet "verkar" enligt vem???
    Vad menar du ts?
    Varför gör du så mot en familj du inte känner om du inte kan står för det?

Såna som du... ger jag inte mycket för.

Barnet har berättat för mig och för mitt barn. "Verkar" - ja det är mina egna iakttagelser.

Jag gjorde det för att det kan vara så att barnet behöver hjälp.
  • Anonym (orolig)
    Ulltand skrev 2016-08-25 17:11:03 följande:

Ett barn som ofta kommer i konflikt med sin skolkamrater och ofta blir utanför borde redan ha dragit till sig skolans intresse. Ett alternativ kunde kanske varit att tala med skolans kurator om detta?

Tyvärr är det ingen garanti att socialen gör ett bra jobb.Vi har vänner som råkat mycket illa ut pga av inkompetent handläggning och som sedan blivit helt friade i domstol. I det fallet rev det upp mycket svårläkta sår för ALLA inblandade.

Jag har pratat med skolan om det. Men jag kände mig osäker på om de agerade.

Så förfärligt, det du berättar! Jag vet att sånt händer.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 17:33:18 följande:
    Du vet och ändå anmäler du... jag blir alldeles stum.
    Varför blir du stum?
    Jag vet att många barn far illa utan att någon reagerar också. Det är inte min uppfattning att de situationer som den du beskriver är vanligare än det omvända.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 20:54:45 följande:
    Man anmäler inte anonymt. Punkt slut.
    Varför inte?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-25 22:18:35 följande:
    Hade inte tänkt svara mer här men nu gör jag det ändå.

Jag har inte beskrivit någon situation. Är du full eller?
    Nej, jag tog fel, jag menade situationen som Ulltand beskrev, den som du väl avsåg med din kommentar om att jag vet, men ändå anmäler. Är du med?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (!) skrev 2016-08-26 07:39:19 följande:
    Spännande . Du har inte funderat på att ta reda på fakta innan du anmäler ?
    Allt för många blir anmälda på fel grunder idag o får ett helvete med soc pga det . Barn som blivit omhändertagna pga anonyma anmälningar trots att det är helt fel .

Att lita på barn som i den åldern brukar testa att ljuga är bara dumt .
    Jo, det har jag. Jag kom fram till att jag inte är bättre lämpad att avgöra vare sig sanningshalten eller behovet av stöd än vad socialtjänsten är. Och så anmäler jag misstanke, inte fakta, och har varit tydlig med vad som är vad och varifrån jag fått misstanken.
  • Anonym (orolig)

Tack för alla kommentarer. Jag har blivit övertygad om att jag gjorde rätt som kontaktade socialtjänsten. Diskussionen kring anonymitet hade jag inte alla förutsett när jag startade tråden. Att anmälan gjordes anonymt är HELT irrelevant för mig - det viktiga är frågan om barnet/familjen kan behöva stöd eller inte. Tack ska ni ha.

• Anonym (orolig)
    Anonym (Magkatarr) skrev 2016-08-26 17:24:16 följande:

Undrar fortfarande vilken sjukdom som missköts enligt TS?
    Vem har barnet berättat detta för?
    Ditt barn eller dig?
    TS kontaktade skolan men var "osäker" om de hade gjort något.
    En bra ide att kolla upp om skolan hanterat frågan innan att göra en orosanmälan.

Magkatarr, skolan har förstås sekretess kring detta och kan inte återkoppla alls.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Magkatarr) skrev 2016-08-26 17:24:16 följande:

Undrar fortfarande vilken sjukdom som missköts enligt TS?
    Vem har barnet berättat detta för?
    Ditt barn eller dig?
    TS kontaktade skolan men var "osäker" om de hade gjort något.
    En bra ide att kolla upp om skolan hanterat frågan innan att göra en orosanmälan.

Det med sjukdomen och en del annat har mitt barn visat mig att kompisen skrivit till mitt barn i en chatt. (Jag vill inte berätta vilken sjukdom det är.)
  • Anonym (orolig)
    Anonym (!) skrev 2016-08-26 19:41:27 följande:
    O du litar på allt denne skriver ?
    Som jag redan skrivit kom jag fram till att jag inte är bättre lämpad än socialtjänsten att avgöra vare sig sanningshalten eller barnets ev behov av stöd.

Och du är säker på att det barnet skrev var påhittat? Hur kan du vara det?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Seriöst) skrev 2016-08-26 17:35:52 följande:

Hade mitt barns kompis berättat att hen snattat hade jag inte kontaktat soc i alla fall.

Vilket barn har inte snattat någon gång?

Klart det finns barn som inte snattat.

Såg du inte att det var ett antal faktorer som SAMMANTAGET gjorde att jag ingrep? Menar du att snatteriet gör alla de andra irrelevanta? Eller hur tänker du?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Bella) skrev 2016-08-26 23:18:01 följande:
    Hoppas någon annan ingriper på lösa rykten mot dig också.
    Hyena!
    Jag förstår dig inte.

Vad exakt är det som gör att du tycker att jag inte borde ha ingripit? Hur skulle jag kunna veta att allt är frid och fröjd? Tycker du att jag själv skulle utrett och skaffat bevis?

Eller är problemet för dig att jag gjorde det anonymt? För det betyder ju i så fall att du tycker att ingripandet var rätt (men anonymiteten fel).
  • Anonym (orolig)
    Anonym (!) skrev 2016-08-27 06:58:53 följande:
    Men helt ok om familjen får ett helvete sen om dina gissningar är fel ?
    Varför skulle jag tycka det är okej?

Min erfarenhet är att de FLESTA på socialtjänsten, likt de FLESTA myndigheter i Sverige, för det MESTA, gör ett tillräckligt bra jobb.

Risken för det scenario du målar upp bedömer jag som liten. Alltså -hellre en utredning för mycket än en för lite.

Tror du att de flesta utredningar görs fel? Tror du att socialtjänstens personal i allmänhet är inkompetenta? Varför?
  • Anonym (orolig)
    Anonym (!) skrev 2016-08-27 07:56:56 följande:
    Det händer allt för ofta att soc gör hastiga beslut o tar anmälare på på fullt allvar . Vad säger barnet vars familj du anmält om att du gjort det ?
    Det jag har anmält är oro för ett barns situation. Jag har inte polisanmält en person eller två föräldrar för ett brott. Jag vet inte var problemet ev ligger eftersom jag inte har full inblick. Men jag känner oro för barnet utifrån helheten. Det är det jag har berättat om. Du skulle lika gärna kunna påstå att jag har anmält mig själv eftersom jag är förälder till en kompis till barnet och alltså potentiellt ansvarig för om barnet är utanför i skolan. Jag har inte sagt att vare sig jag eller skolan eller familjen är det ev problemet. Jag har varit tydlig mot socialtjänsten med vad jag vet, hur jag vet det och vad jag misstänker. Jag har inte påstått att jag vet "sanningen".

Såklart vet jag inte vad barnet säger om detta. Tror du jag har frågat barnet? Barn kan skydda andra utöver vad som är bra för dem. Detta är inte ett fall där jag menar att barnet ska ha rätt att välja om jag agerar. Jag har inte heller informerat barnet i efterhand. Jag hoppas förstås att jag på något sätt får veta om situationen förändras, men det får ju bli om jag själv ser det eller barnet berättar.,sov har ju dessbättre sekretess.
  • Anonym (orolig)

Vill Anna och erfaren dra sig nån annanstans och tjafsa än i denna tråden? För oss utomstående ser det ganska mycket ut som att nu har olika icke kompletta bilder och inte kommer att komma överens...

• Anonym (orolig)

Förlåt, erfaren och ! menade jag!

• Anonym (orolig)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-28 16:45:27 följande:
    Ts vill bara ha medhåll och axelklappar, det får hon inte av mig och då vill hon inte ha mig här. *s*
    Om ni diskuterar frågan i TS är ni välkomna att stanna i tråden.
Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??