• Anonym (!)

Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??

Hur vet du allt detta ? Har barnet berättar för dig ?
    Anonymt är fegt

• Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-25 17:28:03 följande:
    En del har barnet berättat för mig, en del har barnet berättat för mitt barn, en del är mina egna observationer.
    Spännande . Du har inte funderat på att ta reda på fakta innan du anmäler ?
    Allt för många blir anmälda på fel grunder idag o får ett helvete med soc pga det . Barn som blivit omhändertagna pga anonyma anmälningar trots att det är helt fel .

Att lita på barn som i den åldern brukar testa att ljuga är bara dumt .
  • Anonym (!)
    Anonym (...) skrev 2016-08-26 08:34:37 följande:
    Hur tänker du att hon ska göra det? Det är inte alla gånger man kan få tag på svart-på-vitt-fakta i sådana här situationer. Men det betyder inte att man kan ignorera varningssignalerna. Hade det "bara" handlat om en av dessa saker så hade jag förstått att man kanske blir lite osäker, men allt sammantaget gör det till ett solklart fall för soc att utreda.

Hur många fall känner du till personligen där föräldrar har blivit falskeligen anklagade och sedan fått ett helvete med soc trots att de har varit oskyldiga? Att läsa om det på forum eller liknande är inte att VETA att det faktiskt förhåller sig på det viset som den som blir utredd påstår. Barn blir idag inte omhändertagna hur som helst. Det finns till och med barn som inte blir omhändertagna trots att de skulle behöva det - i brist på bevis trots utredning.

Säger ett barn sådana saker som i ts fall, så bör man utgå från att det barnet säger är sant. Det värsta man kan göra som vuxen är att ignorera när ett barn indirekt vädjar om hjälp.

Jag har själv blivit oskyldigt anmäld till soc av någon som valde att vara anonym. Min och min makes reaktion? Vi blev glada över hur fint samhället fungerade kring vårt barn, i just vårt fall. Vi blev glada över att någon blev orolig och valde att orosanmäla "en gång för mycket än en gång för lite".

Personen var anonym, men vi förstod att det var någon i husen i vår närhet. En granne alltså. Det gjorde att vi förstod att personen i fråga ville vara anonym. Denna anmälare kunde ju inte vara säker på vår reaktion, skulle vi ta kontakt och skälla ut eller på annat sätt ställa till besvär? Den personen kunde ju inte veta att vi var helt oskyldiga och att soc rätt snabbt kunde avskriva vårt fall.

Vi fick även "från insidan" se hur en utredning gick till. Vi blev enormt rörda över omtanken om vårt barn och hur måna de var att verkligen se till att allt var ok innan fallet avskrevs.

Klart att det var jobbigt, men vi kände att det var värt det. Om några oskyldiga råkar blir utredda i målet att hitta de barn som behöver hjälp så är inte det hela världen.

Det är så många i min barndom som jag idag ser hade behövt hjälp. Varför reagerade ingen vuxen på det uppenbara? Idag är en alkoholiserad, en klarar inte av sin vardag pga svåra depressioner, en är död... Osv...

Det är vår plikt som vuxna att hellre reagera en gång för mycket en än gång för lite! Barn ska inte behöva skrika för att få vår uppmärksamhet och hjälp!
    Står i tidningarna lite då o då hur soc hanterar dessa anmälningar , flera gånger har dom omhändertagit barn utan grund o föräldrar i barn får lida till det bevisats att det var falska grunder . Alla dessa tidningsartiklar finns om du googlar .
    Att lita blint på barn i den åldern är inte ok .
  • Anonym (!)
    BandAnna skrev 2016-08-26 11:10:42 följande:
    Säger människan som inte klarar stå för sin åsikt på ett familjeforum utan måste vara anonym....
    Tror du alla här är mindre anonym med sitt nick ?
  • Anonym (!)
    Fairydust skrev 2016-08-26 13:29:22 följande:
    Fast om man blir anmäld men är helt oskyldig kommer ju ingenting hända.

Förstår fortfarande inte vad det spelar för roll.
    Det kan hända en jävla massa innan dom kommer på att det var en falsk anmälan
  • Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-26 19:27:47 följande:
    Det med sjukdomen och en del annat har mitt barn visat mig att kompisen skrivit till mitt barn i en chatt. (Jag vill inte berätta vilken sjukdom det är.)
    O du litar på allt denne skriver ?
  • Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-26 22:51:59 följande:
    Som jag redan skrivit kom jag fram till att jag inte är bättre lämpad än socialtjänsten att avgöra vare sig sanningshalten eller barnets ev behov av stöd.

Och du är säker på att det barnet skrev var påhittat? Hur kan du vara det?
    Men helt ok om familjen får ett helvete sen om dina gissningar är fel ?
  • Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-27 07:36:23 följande:
    Varför skulle jag tycka det är okej?

Min erfarenhet är att de FLESTA på socialtjänsten, likt de FLESTA myndigheter i Sverige, för det MESTA, gör ett tillräckligt bra jobb.

Risken för det scenario du målar upp bedömer jag som liten. Alltså -hellre en utredning för mycket än en för lite.

Tror du att de flesta utredningar görs fel? Tror du att socialtjänstens personal i allmänhet är inkompetenta? Varför?
    Det händer allt för ofta att soc gör hastiga beslut o tar anmälare på på fullt allvar . Vad säger barnet vars familj du anmält om att du gjort det ?
  • Anonym (!)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 09:38:47 följande:

Jag och min familj har blivit anonymt anmälda till soc efter en incident i skolan som mitt barn helt fick skulden för.
    Han skulle ha skrämt vettet ur en lillknatte, en lillknatte som blev rädd för en buske om den rör sig när det blåser. (Inte ironi utan helt sant.)

Det blev ett möte sedan lades det ner.

Efter en tid fick jag veta vem som anmält, visserligen hade jag misstänkt vem det var men jag fick det svart på vitt. Då började jag ha lite koll på hennes pojke och insåg hans totala skräck för typ... allt.

Efter en tid anmälde jag lillknattens familj till soc för jag anser att ett barn inte kan gå omkring och vara rädd för precis allt.
    Mamman misstänkte mig och frågade rätt ut om det var jag som anmält och att jag "skulle ge fan i hennes familj".
    Tänk så det kan gå, det var de som behövde stöd och hjälp och inte jag!

Fick veta från annat håll att barnet fick kontakt med bup och blev diagnostiserad med adhd och nu är pojken mycket lugnare.

Så en anonym anmälan mot min familj resulterade i en mycket gladare pojke i en annan familj!
    Anmäla till soc för att ett barn är rädd ?
    Inte konstigt att soc inte hinner ta hand om dom som verkligen behöver om folk för hämndanmälningar för sånna små saker
  • Anonym (!)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 09:45:21 följande:
    Uppenbarligen var det bra eftersom grabben blev utredd och fick medicin. Han är inte alls lika rädd längre.

Han var rädd för precis allt, tycker du att ett barn ska ha det så?
    Det är ändå inget man anmäler till soc . Vilken medicin fick barnet mot rädsla ?
  • Anonym (!)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 10:12:08 följande:
    Vi har en gemensam bekant som berättat det för mig.
    Så jo, jag vet.

Har inget mer att tillägg.
    Undrar fortfarande vilken medicin man får som barn mot rädsla ?
  • Anonym (!)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 11:28:14 följande:
    Medicin för hans adhd som han fick diagnosticerad efter min anmälan.
    Rädslan var en del i hans problematik. 
    Haha du anmälde för rädsla o han fick hjälp för sin adhd ?
    Där försvann trovärdigheten i detta
  • Anonym (!)
    Anonym (Erfaren) skrev 2016-08-27 12:00:09 följande:
    Det spelar ingen roll vad du tror när jag vet vad som hände.
    Adhd o rädsla hör inte ihop , jobbar med just adhd så jag vet vad det handlar om
  • Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 12:32:00 följande:

Vill Anna och erfaren dra sig nån annanstans och tjafsa än i denna tråden? För oss utomstående ser det ganska mycket ut som att nu har olika icke kompletta bilder och inte kommer att komma överens...

Ursäkta men detta är ett diskussionsforum
  • Anonym (!)
    Anonym (orolig) skrev 2016-08-28 17:06:29 följande:
    Om ni diskuterar frågan i TS är ni välkomna att stanna i tråden.
    Kommer det följdfrågor som har med ts o göra så måste man få svara annars blir det inte mycket till diskussion
Svar på tråden Jag gjorde en anonym anmälan - gjorde jag rätt??