Inlägg från: StinaLisa |Visa alla inlägg
  • StinaLisa

BF maj 2017

Hej. Undrar en sak. Jag vet datum för ägglossning och sex samt hugg i magen så det som stod på digitala stämmer. Gravid 2 veckor. Stämmer ganska exakt.

Men. BM flyttar ju fram en ändå pga senaste mensen osv.

Så i min hjärna är jag i vecka 2. Och enligt appen, BM samt alla andra är jag i vecka 4-5..::

Så nu min fråga. För att passera de riskabla 12 veckorna. Ska de räknas utifrån appen eller det faktum att jag nu har varit gravid 2 veckor och tar tio kvar?

Hoppas ni förstår min fråga !

När jag blir med offentlig. Vad heter gruppen på fb ?

• StinaLisa

Alltså jag kan ingenting ! Är i vecka

5 (4+5). men i vilka veckor gör man kontroller och VAD är det för kontroller? Läser olika förkortningar men fattar ingenting !

Jag ringde bm och ska på hälsosamtal på måndag och fick BF 24-26 maj.

• StinaLisa

Okej.

Bm sa till mig ultraljud vecka 17-18 (20-27 dec innan jul) men man kan alltså göra ett test innan med ultraljud strax innan eller efter de säkra 12 veckorna för att se att inget är tokigt? Det ska jag fråga om på måndag. Tack !

Paincake skrev 2016-09-21 21:27:23 följande:

Först har man (oftast) ett hälsosamtal med barnmorskan ganska tidigt i graviditeten. Där pratar man bara om hur man mår och så. Inga prover görs. Där bokar man in själva inskrivningen. Den sker i typ v 10. Där tar man lite olika prover (blodgrupp, järnvärde etc). Om du dka göra KUB-test görs de blodproven också.

Kubtestet, ultraljudet, sker mellan v 11 och 14. Där får du reda på vilken sannolikhet det är att barnet har någon typ av kromosomförändring.

Rutinultraljudet görs ca v 20.

Därefter får man vänta ganska länge tills näst koll, typ v 25. Då lyssnar ni på bebisens hjärtljud, tar järnvärde och blodtryck och kollar så att det inte finns protein i urinen.

Därefter blir besöken tätare fram till förlossningen med fyra veckor mellan besöken i början till varje vecka i slutet.

• StinaLisa

Ingen i denna tråden tycks hitta gruppen eller i andra tråden heller. Kan inte vi nya plussare för maj skapa en ny tråd ? Måste vas hemlig så man inte blir offentlig !

• StinaLisa
    Bustrollen skrev 2016-09-24 20:46:55 följande:

Jag kan lägga till er i fb gruppen med, skicka bara ett pm till mig : )

Lägg gärna till mig men kan inte gå in och skicka PM. Är det en helt vanlig stängd grupp så ingen kan se utomstående ????
Svar på tråden BF maj 2017