Inlägg från: Smulan_88 |Visa alla inlägg
  • Smulan_88

BF maj 2017

Hej! Jag är också en maj mamma. Hittade nyligen hit, och har inte alls följt tråden ???????? men tänkte att det är väll aldrig för sent att hoppa på ????

Jag är gravid med vårat tredje barn, har tidigare en dotter född sept -11, och en son född januari -15. Väntar nu en liten flicka som är beräknad att anlända 14 maj.

Vad gäller bärselar så hade jag först en babybjörn, men såg så "mycket positivt" med ergobaby så va bara tvungen att skaffa en när jag hade fått sonen. Den är helt klart mer flexibel och belastar inte ryggen på samma sätt som babybjörnen. Babybjörnen är ju ändå relativt skonsamm för rygg och nacke, men upplever att man bär bebis på höften och ingen belastar varken rygg, nacke eller axlar speciellt med ergobabyn.

Hade jag haft tålamod och mod hade jag nog provat bärschal. Men är i dagsläget väldigt nöjd med ergobabyn så kommer nog köra vidare på den. Har till och med provat att bära dottern på 122cm och 19 kg i den och det funkar ;) hehe. Så man kan ha den länge, och jag upplevde att bebis såg bättre när den satt i den istället för babybjörnen. Men det är väll en smaksak. Hoppas att ni mår bra alla mammor i januarikylan!! Kram kram :)

• Smulan_88

Min telefon gillade tydligen frågetecken ????

• Smulan_88

Teresiat skönt med syskonvagn. Själv har vi en son som kommer att vara 2 år och 3 månader, vi har dock valt att inte köpa en ny vagn... tanken är att jag ska plugga igen under hösten så det är "bara" under sommaren när stora sonen ska sova som det blir krångligare. Men då är ju förhoppningsvis både jag och mannen hemma så vi kan dra en varsin. Så får vi se hur det går, annars så blir det väll till att skaffa en senare.

Vi har också en ståbräda med tillhörande stol och bälte, så det funkar ju också som alternativ, tänker jag. Om det inte krockar med sovning. Men då kan man ju iof ha den lilla i bärsele.. svårt. Men får se..

• Smulan_88
    JoJoNo skrev 2017-01-10 09:13:21 följande:

Tog flera timmar i Lund igår o flera olika läkare och hjärtläkare. Vi ska dit igen flera ggr under graviditeten o antagligen föda i Lund med. Allt känns upp o ner o oroligt. De kan inte med säkerhet säga vad det är. Men de har hittat vissa saker på hjärtat. Vi blev erbjudna att avbryta denna veckan för de måste fråga men vi kan inte avbryta utifrån de små saker de hittat som inte säkert betyder ngt eller vad det betyder. Men så mkt tankar o oro. Vi ska till både läkare, hjärtläkare o kurator om 4 veckor i Lund.

Njurarna är förstorade men kan innebära ngt eller ingenting. Det är några vita fläckar på hjärtat som kan innebära olika saker eller inte. Nackspalten är bred vilket kan betyda saker eller inte. De kunde inte se en vägg på hjärtat men bilden var dålig. Men är det den det är

Problem med så kan man operera. De vita fläckarna tyder ofta på downs syndrom. Vilket vi vet att det inte är tack vare moderkaksprovet. Men finns ett antal hemska sjukdomar o syndrom det kan vara eller inte. Så förvirrande. Vi har som sagt iaf valt att gå

Vidare med graviditeten o föda honom i maj o hoppas på det bästa. Idag är jag hemma från jobbet. Känner mig helt förbi både psykiskt o fysiskt. Ska försöka somna om en stund. Ganska trött när man tittar i spegeln i förbifarten i sovrummet o tänker men oj vad svullen magen är, undrar vad jag gjort. Jo men hallå jag är ju lite gravid eller så. Som sagt helt slut i huvudet.

Urs vad jobbigt!! Jag lider med er, och håller så klart tummarna för kung och fosterland att det inte är så farligt, eller något speciellt än just små avvikelser tillfälligt på ultraljuden.
  • Smulan_88
    JoJoNo skrev 2017-01-11 08:16:58 följande:

Förra graviditeten mådde jag illa hela tiden hela graviditeten från v 4. Denna gången har det varit lite bättre. Det tunnades av runt v 14. Sista veckan har det kommit igen. Idag är det hemskt. Ngn mer som fått tillbaka det? Provade lergigan från bm runt v 10 men mådde bara ännu mer illa av den. Usch

För mig har det kommit och gått i omgångar denna gång, med tidigare två mådde jag inte i närheten så illa som denna gång. Har aldrig spytt så mycket i hela mitt liv ????

Nu är jag dock inne i en "bra period" så va någon vecka sedan jag mådde illa sist (är i v. 22+3 idag)
  • Smulan_88

bor i Värmland i en liten stad, ute på landet. :)

• Smulan_88
    Bebisbubbla skrev 2017-01-14 12:53:18 följande:

Hur tänker ni med föräldrapeng och föräldraledighet? Känns som att det finns smarta drag att göra om man vill kunna vara ledig så länge som möjligt. Typ första året ta 3 dagar i veckan istället för max osv. Hur gör ni?

Jag kommer att plocka ut 5 dagar i v, från mitten på maj sen hel juni,juli och augusti. I augusti sen så kommer jag hoppa på studierna igen men med liten hemma, så spar resterande till kommande sommaren.
  • Smulan_88
    ika_109 skrev 2017-01-14 17:48:20 följande:

Under första året kan man ta ut inga dagar eller få dagar beroende på hur lite man klarar sig på, efter det året måste man ta ut lika många dagar som man arbetade innan du gick på föräldraledighet om du vill behålla sin SGI. Som för mig gällde heltid dvs 40 tim / V.

Så det är mao bara under det första året man har möjlighet att spara dagar för sen om man vill vara hemma och behålla sin SGI så måste man ta ut 40 tim i veckan. Planerar du att jobba innan barn nr 2 eller 3.. (om jag inte missminner mig minst ca 8 mån) så hinner du arbeta upp en ny SGI.. 

Rätta mig om jag har fel men det är så jag uppfattat det hela. :)

Det är oavsett tidigare jobbade timmar 5dagars aktivitet som måste tas ut efter barnets 1:års dag. MEn man kan välja om de 5 dagarna ska vara jobbdagarna, studier, arbetssökande eller föräldrapenningdagar. Tar man inte ut sammanlagt 5 dagar i veckan så nollas SGI:n. Den sjunker inte utan nollas helt. Så var noga att skydda den.
  • Smulan_88
    Teresiat skrev 2017-01-15 11:12:46 följande:

Vi har över 300 dagar kvar med sonen som är 2 år i mars. Så jag kommer ta två av hans dagar när jag har han hemma och sen två st av nya bäbisens dagar.. alltså totalt 4 dagar i veckan.. Är rädd att vi inte kommer hinna förbruka alla innan de är 4 annars :) Man får ju Max spara 90 dagar efter 4års ålder.. Det kommer vi göra med båda barnen så man kan vara ledig utan beskymmer på påsklov osv när de är lite större :)... Men visst får man mixa och förbruka olika barns dagar på en vecka?

Varför inte bara ta ut stora killens dagar 4 dagar i veckan? Så brinner inga inne, tänkte eftersom han är äldre och lillens dagar går att plocka ut sen... bara en tanke? Man får mixa hur man vill* men har du stora 15 h på dagis får du inte ta ut fp för honom de dagar han är där. Det enda :)
Svar på tråden BF maj 2017