• Astilbe

BF maj 2017

Fler än jag som redan fått onda sammandragningar vid MINSTA promenad? Hela magen blir som ett spänt och ömt blåmärke tills jag slutar gå helt. Hade samma med förra barnet men minns inte att det började så här tidigt. Hämtningarna på förskolan börjar bli en pina. V 24 för mig nu.

• Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-06 13:44:00 följande:

V.28 idag:). Är det någon mer som ska ha planerat snitt?

Jag ska också ha planerat snitt. Hade planerat snitt även med första barnet.
  • Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-06 15:36:42 följande:
    Ok. Jag födde min första son vaginalt och ska nu ha planerat snitt. Jag är lite nervös,men tror nog att allt kommer gå bra!
    Det kommer säkert gå jättebra! De är väldigt professionella! Jag var också nervös innan mitt första snitt. Litet tips: kan vara bra att ta med amningskudde till BB så känns det inte obehagligt för att bebisen ligger mot snittet.
  • Astilbe
    livetiettnotskal skrev 2017-02-07 07:00:05 följande:
    Jag har fått massor av onda sammandragningar. På jobbet i fredags trodde jag att jag skulle få åka in och föda i princip. Är sjukskriven i tre veckor framåt och blev ordinerad vila. Trots vila kommer dom ändå men inte regelbundet utan bara då och då. Har även lämnat urinprov som var negativt.
    Usch så trist, men skönt att du blivit sjukskriven. Mina kommer bara vid promenad, men kan "fastna" var som helst i stan nu i väntan på att de ska släppa. Har de kollat livmodertappen på dig?
  • Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-07 12:31:45 följande:

Jag är helt förälskad i bärsjalar. Jag fick tips av en kompis när min son var 8 veckor,och både han och jag gillade det direkt.

Nu till min fråga. Denna gång skulle jag vilja börja bära i sjal direkt,redan på bb och även lära mig amma i sjal. Har någon erfarenhet av att bära i sjal direkt efter att ha gjort kejsarsnitt?

Jag har hört vissa säga att det går bra medan andra säger att man bör vänta tills såret läkt?(När man bär i sjal så fördelas ju vikten bra och de blir inte "tungt"att bära bebis)

Rent viktmässigt så är det ju godkänt. Annars ska man ju vara försiktig de första 6-8 veckorna med att bära tungt. Jag kände mest av mitt snitt vid vridrörelser eller promenader i början. Däremot är ju bebis i babyskydd för tungt i början, bebis i vagn som ska nerför trappor också för tungt osv. Eftersom du har hört lite olika kan du ju fråga om det på inskrivningssamtalet där du får träffa lite experter.
  • Astilbe
    annadenise skrev 2017-02-07 13:49:25 följande:

Menar varukorgen under vagnen

Ja, vagnen lyfter du ju inte på samma sätt. Den skjuter du ju framför dig. Enda gången som vagnen blir svår för magen och riktigt tung är tex trappor.
  • Astilbe
    Anotherone skrev 2017-02-07 15:32:02 följande:
    Det där tyckte jag var rätt kul när min son föddes och jag inte fick bära mer än bebisen eller max 3,5kg.... och man fick en bebis som vägde 5kg
    Ha ha! Otur, då fick du helt enkelt bara titta på Min utmaning blir tvååringen här hemma...hon kvalar inte in på godkända vikten om man säger så...
  • Astilbe
    JoJoNo skrev 2017-02-08 17:15:21 följande:

Pratade precis med förlossningen för jag har så ont på höger sida och har haft så mkt onda sammandragningar sista dagarna. En okänslig dam i telefonen som sa jag inte kan få ngn hjälp där o det låter normalt med smärtan för man ska ha sammandragningar. Så nu går jag o lägger mig. Mår verkligen skit. Blivit jätteförkyld idag med så känner mig allt annat än pigg. Men vad ledsen man blir på så okänslig personal man möter ibland :(.

Om det fortsätter hade jag ringt igen. Visst var det du som hade varit på specmödravården och kikat extra på barnet? Hade i så fall berättat om det också då. Så tråkigt bemötande. Jag fick ingen tid på vårdcentralen med min förra graviditet utan hänvisades bara till min barnmorska när jag plötsligt fick svinont i ryggen. Visade sig vara ett brutet revben...lätt för min barnmorska att upptäcka och behandla...
  • Astilbe

Måste fråga er. Förra graviditeten hade jag mkt sammandragningar som gjorde ont men bara vid promenad. Nu har sammandragningarna startat på kvällarna vid vila vilket nog är ganska normalt i v 26, men förutom att magen blir stenhård så blir jag även öm längre ner i magen typ där livmodern normalt sitter. Är det fler som har likadant? De avlöser varandra så fort en sammandragning har avtagit och i går höll det på så här i två timmar. Gör absolut inte vrålont utan ömmar mer. Känner som sagt inte igen detta sen förra graviditeten och vet inte om det är helt normalt eller bör kollas upp. Någon som har ngt råd?

• Astilbe

Är det någon här som kan säga hur er förlossning startade (om ni redan har fått era små eller om ni har fött tidigare)? Jag ska ha kejsarsnitt denna gång också men har haft mycket sammandragningar sen halva graviditeten. I dag tycker jag dock att de trycker på mer neråt och känns annorlunda och får lite panik eftersom jag nog är den enda i denna tråd som inte vill att det ska sätta igång nu Gör dock inte jätteont men sitter mer i höfterna nu tycker jag och det trycker på som sagt. Hjälp!

• Astilbe

Tack för svaren! Det lugnade ner sig tillslut på kvällen igen men i morse vaknade jag av en mensvärk som jag inte har känt sen innan graviditeten. Fastän jag gick hela tiden ut fram till kejsarsnittet förra graviditeten så känns det som att jag är ett par veckor längre fram denna gång. Kom liksom aldrig till den här nivån i graviditeten...

Svar på tråden BF maj 2017