• Paincake

BF maj 2017

FruHolmli skrev 2017-01-19 23:10:14 följande:

Är i vecka 26 och har gått ner 0,4kg ännu sedan inskrivning i 7+2 :(
    Jag tappar mina vigselringar och har nu på kvällen fått tagit av mig dom av rädsla att inte känna det!
    Brukar väl typ vara för man sväller!

Jag ser mager ut i ansikte Och hals.

Jag har gått upp mest 6 kg med de andra 3, och ser alltid mager ut på dessa platser, nästan sjuk mot slutet.
    Dock aldrig hamnat på minus vid 26 veckor förr..

Vad säger din barnmorska om det här? Och hur är det med orken? Jag har en kompis som blev ordinerad näringsdrycker för att kunna få i sig tillräckligt med näring under sin graviditet.

Hur är det med sammandragningar för er? Jag har haft problem med många och mycket sammandragningar med mina två andra. Med äldsta var jag inlagt en vecka p g a så kallad funneling, dvs livmodertappen vidgade sig inifrån i v 29.

Jag känner att det har börjat bli mer och mer sammandragningar den här gången men hoppas att det håller sig på en rimlig nivå i alla fall februari ut...
  • Paincake
    Axioria1 skrev 2017-01-20 19:21:45 följande:

För övrigt har vi haft sjuuuuukt halt här. Är som att någon spolat en ojämn skridskobana över hela staden. Och igår så halkade jag omkull - framlänges. Har nog aldrig ramlat så pladask framåt förut. Ramlade rakt på magen, sen tog jag emot mig med händerna lite eftersom jag lyckades fått jack i tummen. Sen som bonus slog jag i läppen så jag fick ett hack på insidan och ett blåmärke på utsidan.

Var hur som helst otäckt, blev chockad över att ha ramlat handfallen rakt ner på magen. Googlade lite och de verkar oftast inte vara någon fara, vilket även 1177 sa. Har iaf känt bebis och inte blödit eller liknande så de känns iaf skönt.

Så var försiktiga ute i halkan!

Hu, vad otäckt! Tur att det gick bra med bebis... Du får önska dig dobbar. Tantigt, men praktiskt. ;)
  • Paincake
    Lilliz86 skrev 2017-01-22 17:28:17 följande:

Hej, Jag tänkte hoppa in i denna grupp. Vi väntar vårt andra barn, en liten tjej med BF 6/5. Första barnet är en tjej född i januari 2013. 

Hej och välkommen! :)

Har du mått bra hittills?
  • Paincake
    Lilliz86 skrev 2017-01-23 08:14:18 följande:

Jag har mått pyton! Jag är sjukskriven för hyperemesis gravidarum. Har kränkt så mycket att jag får åka in akut för att få vätska. Det har blivit lite bättre, nu har jag bra dagar då jag inte kräks, även om dem är få! Jag har också fött foglossning redan i vecka 8-9. Och i förra veckan fick jag riktigt onda förverkar. I min förra graviditet så kräktes jag inte en ända gång. Så jag känner mig inte som mig själv som är van att jobba mycke och länge.

Nämen stackare. Jag kan tänka mig att du har det kämpigt...
  • Paincake

Just storleksmässigt är inte 8% särskilt mycket åt endera hållet. Min äldsta beräknades också ligga på +8%. Jag hade stor mage och barnmorskan trodde det skulle bli en "drygt fyrakilosbebis". Han kom på BF+1 och vägde 3830 g. Idag, som snart 7-åring, ligger han precis på normalkurvorna i både längd och vikt.

• Paincake

Jag har också haft läkarkontakt idag. Fick en blödning och har täta sammandragningar men allt är fint med bebis och tappen är oförändrad än så länge. Vi håller tummarna att det inte blir mer än så.

• Paincake
    Bebisbubbla skrev 2017-01-26 21:03:11 följande:
    Oj. Tur att allt var bra. Vet dom varför du blödde? Ansträngt dig? Gjort något särskilt? Haft något liknande förr?
    Nej, de hittade inte källan. Det kom inte mycket, bara några droppar, men det var klarrött så de ville kolla ordentligt.

Med äldsta sonen var jag sjukskriven från v 28 då jag hade massor av sammandragningar och tappen var påverkad men än så länge ser det fint ut den här gången. Har lite mensvärk och oregelbundna sammandragningar nu i soffan och funderar på om jag verkligen borde åka till jobbet eller vara hemma imorgon... det lutar åt en vilodag.
  • Paincake

Klart man får vara gnällig och less. Jag vet att gnälligheten ökar exponentiellt med minskande dagar till BF. ;)

Här har mina blödningar fortsatt så jag har beordrats soffläge i väntan på undersökning i eftermiddag vid 15. Vi får väl se vad det beror på, vilka värden jag har osv. Just nu försöker jag sysselsätta mig med annat för att få tankarna att sluta vandra. (Jättelätt, eller hur?). Det är massor att göra på jobbet så jag känner mig som en svikare som ligger och "latar" mig istället, även om jag egentligen vet att jag gör rätt.

Ska vi fortsätta gnället? Vad är värst just nu för er? Kom igen, let it all out!

• Paincake

Jag har också varit på 25-veckorskollen idag. Magen mätte 24 cm, blodtrycket blev först mätt till 140/95 (gah!) men efter en manuell ommätning blev det bättre och mer normala värden. Bebisens hjärtljud låg på 145. Jag har börjat samla på mig lite vätska i händer och fötter och skulle visst hålla koll på eventuell huvudvärk. Då har jag något nytt att noja över...

Utöver det är det bara att jobba på tyckte barnmorskan. Funkar det inte, det blir flera sammandragningar och mera blödning får vi fundera på sjukskrivning. Ja, vi får väl se hur det går, helt enkelt. Imorgon är det back to work. Heja, heja.

Svar på tråden BF maj 2017