Inlägg från: annadenise |Visa alla inlägg
  • annadenise

BF maj 2017

Är det någon mer som bor utomlands? Själv bor jag som sagt i Spanien.

• annadenise
    Annas87 skrev 2016-09-13 13:37:30 följande:

Åh va roligt att höra!!:) låter spännande med nytt vul om två veckor med! Det blev jag också sugen att göra nu:) gör du det privat el på regionen?

Ja,så spännande:). Jag bor ju i Spanien och här fungerar sjukvården och förlossningsvården annorlunda. Alla får 1-2 vul innan ul i v.12. Min son född -14 föddes i Sverige. Jag måste säga att både sjukvården och förlossnings vården är bättre är nere än i Sverige. Jag tecknade en privat sjukförsäkring för ca 6 mån för då är jag garanterad snitt. Jag får välja vilket sjukhus jag vill föda på och välja gynekolog/läkare. Den offentliga sjukvården här nere är oxå mycket bra. Jag blev felsydd under min första förlossning,så denna gång vägrar jag föda vaginalt. Vill du ha ett vul tycker jag absolit att du ska gå privatm jag tycker det är katastrof att man inte får något kl innan rul v.15-20. När jag födde min son i Sverige gjorde jag kubb i v.12
  • annadenise
    GreenSpirit skrev 2016-09-14 14:47:24 följande:

Någon mer som äter Folsyra?

Tar B-vitamintillägg med folsyra, omega 3 via planktonkapslar.

Jag äter folsyra och vitaminer. Folsyra bör alla gravida äta,de är speciellt viktigt under dom första veckorna. folsyra kan motverka missbildningar hos fostret,så som ryggmärgsbråck. Om man planerar att försöka bli gravid kan man börja direkt med folsyra
  • annadenise
    Bobno1 skrev 2016-09-14 21:26:32 följande:

Har jag förstått det rätt att man bara får ett ultraljud i vecka 18 i Sverige? Bor i Stockholm.

Födde mitt första barn i England och där fick jag tre (v12 v20 och v36). Kan nog inte vänta till v18 så är det så bokar jag privat om några veckor!

Det stämmer. I Sverige får du ett rutinultraljud i v.15-20. Vill du göra kubtest i v.11-13,får du oftast betala för det. Oftast är det bara gratis om mamman är över 35 år. Jag födde min son i Sverige. Nu bor jag i Spanien och är gravid i v.6. Här får man 1-2 vul,sen ett ultraljud i varje trimester (som i England). Jag tycker att förlossningsvården i Sverige är dålig
  • annadenise
    Emmissara skrev 2016-09-15 09:21:41 följande:

I kalmar län får man 2 UL, ett runt v 11-14 (även om man inte vill göra KUB så gör man ett ultraljud i dom veckorna) och sen är det RUL v 18-20. Alla blir erbjudna att göra KUB gratis här men om man som sagt inte vill göra det så får man ändå ett ultraljud så de känns skönt :D 

Fantastiskt! De skiljer nog mycket från län till län
  • annadenise
    Anotherone skrev 2016-09-19 09:54:52 följande:

Ja det är min plan. Jag hade en tuff förlossning med första barnet där det slutade med akut snitt. Min kropp svarade inte på dropp överhuvudtaget och jag öppnade mig 0,5cm på 18h. Dessutom fick jag en förlossningsdepression efteråt och även min man mådde väldigt väldigt dåligt. Så jag tänker att ett planerat snitt är det bästa för oss båda, då vet vi hur det går till och kan förbereda oss.

Min första förlossning var vaginal. Jag sprack väldigt mycket och vart dessutom felsydd. Det är beklagligt att eftervården är så dålig och att förlossningsskador inte tas på allvar. Denna gång har jag en privat försäkring så jag köper mig ett snitt helt enkelt.

Hoppas ni får snitt. I Sverige är det svårt att få snitt. Ni får vara beredda att tjata och kämpa. Jag ska hålla tummarna för er
  • annadenise
    Onix skrev 2016-09-19 14:39:57 följande:

Antar att du inte bor här i Sverige. Men hur funkar det med att "köpa" ett snitt? Blev bara nyfiken :)

Jag bor i Spanien. Jag har en privat sjukförsäkring som jag tecknade för ca 6 mån sen. Jag får då välja gynekolog och sjukhus jag vill föda på. Jag fick bekräftat bara för 3 mån sedan att jag var felsydd och att bm som sydde mig inte gjort ett bra jobb. På efterkontroller i Sverige sa de att allt såg så bra ut fastän min känsla sa att de inte va så. Vi flyttade tillbaka till Spanien när min son var 6 mån (min fästman har familj här nere). Hur hemskt det må låta (då de blir en klassfråga) så betalar jag massa pengar varje månad för att veta att jag då är garanterad snitt och jag har tur som kan betala dessa pengar. Jag har även kompisar som vill föda vaginalt som har privat försäkring eftersom att du får välja sjukhus och oavsett vad du söker för för åkomma så får man tid inom 6-24 h,dvs man slipper väntetiden
  • annadenise
    MammaBecka skrev 2016-09-18 09:04:32 följande:

Här i Linköping gör man ett UL i ca vecka 12-13 och ett i ca vecka 18-19. Kub är gratis.

De är ju toppen.Jag vet inte hur det ser ut nu år 2016 men förra året fanns det 4-5 län i Sverige som inte erbjöd kub,blå Västmanlands län (där jag kommer ifrån). Vill man göra kub får man hosta upp 2600 kr och åka till sthlm eller Örebro

Vet dock inte om det här blivit ändringar i år. Annars får man snällt vänta på rul
  • annadenise
    Fefferoni skrev 2016-09-20 08:44:51 följande:

Hej på er, vecka 6+3 här. Andra barnet för vår del och BF 2017-05-13. Den blivande storasystern är 19 månader <3 :). 

Har inte hunnit läsa igenom hela tråden men är det någon annan som väntar barn nummer 2? 

Va jul,grattis. Jag väntar oxå barn nr 2. Jag är gravid i v.7 (6+3) och min son är 2 år och 8 mån.
Svar på tråden BF maj 2017