• Nelah

BF maj 2017

Paincake skrev 2016-11-26 17:00:13 följande:

Huuu. Dottern har fått magsjuka. Inget är som väntans tider. ;)

Vi funderar på bil - ni som har fler än två barn, vilken bil har ni och hur har ni placerat bilstolarna?

Tråkigt med magsjuka, hoppas den försvinner snabbt!

Vi köpte en begagnad Peugeot 307 sw för att vi behövde en bil till. Den har 3 enskilda säte i baksätet och möjlighet att sätta in 2 extra säte bagaget ifall vi är fler som åker. Vi kommer att sätta storebror 6 år där framme (vi kan stänga av airbagen), sen antingen babyskyddet eller bilstol 2 i mitten bak och den andra bakom passageraren.
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah

Vi tog reda på könet, eller vi frågade om det gick att se fick läkaren gärna säga vad det var. Jag var tvungen att veta om magkänslan stämde och det gjorde den :) vi väntar en liten flicka och våra grabbar ska få en lillasyster.

Med första barnet visste vi inte men det är precis lika spännande nu som det var då.

Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    Paincake skrev 2017-01-04 16:03:31 följande:

Vi håller tummarna för er.

Så, vilka vagnar blir det för er här i tråden? Jag är insnöad på vagnar. Kollar, jämför, klämmer och känner. Min äldsta hade en Emmaljunga Nitro City. Jättebra vagn men tålde inte slitaget så nästa barn fick en ny Brio go. Den var vi också riktigt nöjda med men den var lite stor, framför allt i jämförelse med Nitron. Krockade med allt.

Detta barn kommer att få en Kronan City. Tror det kan bli en höjdare, faktist.

Vi ska åka och köpa en begagnad mountain buggy duo idag. Jag har snöat in mig på den nyare duet som är lite mindre men är alldeles för snål för att lägga flera tusen på en vagn igen. Har 5 vagnar hemma redan och alla utom en är köpta nya. Ska sälja 2 nu när vi köper syskonvagn :p
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    PetSan skrev 2017-01-26 06:40:53 följande:

Ingen?

Jag ska söka. Jobbar som uska på äldreboende. Har två arbetsgivare. Den ena har redan fyllt i och skickat in och den andra ska jag lämna till i morgon. Jag fick beviljat 100 % 2011 när jag var timvikarie inom vården, men jag skrev överdrivet utförligt om hur mina arbetsdagar kan de ut :p
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    ika_109 skrev 2017-01-28 19:21:53 följande:

Har börjat fundera lite på förlossningen och har ett litet dilemma.. En av våra grannar är barnmorska på förlossningen och börjar nu fundera lite..

Vill jag ha vår granne som BM, ha en granne mellan benen som jag sen skall rensa ogräs med vår föreningens städdagar t ex

Eller skall jag se det som en extra trygghet?

Tycker nämligen att det räckte med vi redan haft en granne som kontakt, läkaren på Neo som tog hand om vår son för 2 år sedan var även vår granne det med..

Gaah, ska man se det som tur eller otur?

Mitt första barn förlöstes av min makes morbrors fru. Vi hade inte så mkt kontakt med dom då men det var fruktansvärt jobbigt att träffa henne efteråt. Hon har ju pillat mig i underlivet - jag kunde inte se henne i ögonen haha. På hans kusins student 1,5 månad senare frågade hon ifall hon gjort något fel för att jag ignorerade henne men för mih var det så färskt då :p Men nu är det inga problem alls med att träffa dom :)
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    Astilbe skrev 2017-02-02 20:53:51 följande:

Fler än jag som redan fått onda sammandragningar vid MINSTA promenad? Hela magen blir som ett spänt och ömt blåmärke tills jag slutar gå helt. Hade samma med förra barnet men minns inte att det började så här tidigt. Hämtningarna på förskolan börjar bli en pina. V 24 för mig nu.

Jag har onda sammndragningar/förvärkar utan att behöva göra något :(
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    Pyse skrev 2017-03-11 17:13:24 följande:

Hej! Jag har precis fått 9 hela graviditetdveckor. Fredagen den 3e var jag på Vul för datering. Läkaren sa att fostret var 6 veckor gammalt, vi blev osäkra på om det kunde stämma. En vecka senare gjorde jag nytt VUL med samma läkare, då sa han att fostret var 6+4 och därav fattades 2 millimeter, han kunde se hjärtat slå. Fick ny tid om två veckor. Är så orolig att jag inte vet vad jag ska göra. Tycker att illamåendet har avtagit, har dock fortfarande ömma bröst. Kan det vara så att fosret kan växa ikapp? Skulle vara så tacksam för lugnande ord.

Fel grupp kanske men jag svarar ändå :)

Kan ju vara att du blivit befruktad senare än vad du tror?

Jag gjorde daterings ul när jag trodde att jag var i v12,jag var i v9. Jag var jätte nervös och tänkte att bebisen var liten för att den skulle ge upp men Idag gick jag in i v30 och har en pigg o busig bebis i magen :)
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah

Jag gick över 10 o 5 dagar med mina första, gjorde hinnsvepning för att få igång det. Men vi gjorde tul i måndags att läkaren tyckte, att om jag ville, kunde vi göra hinnsvepning igen och testa redan i v38. Så kanske att jag slipper gå över denna gången :)

Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    Anotherone skrev 2017-04-05 11:37:08 följande:

Vad skönt!

Min första föddes på bf+15 och det var de längsta 15 dagarna i mitt liv!

Vi ska göra nästa tillväxt-UL den 20/4 och är den här lika stor som brorsan så hoppas jag att de försöker sätta igång det lite tidigare för jag vill inte ha en jättebebis igen och helst inte gå över med 15 dagar heller.....

Det förstår jag, det var extremt långa 10 dagar också o jag grät mig till hinnsvepning då jag hade så ont pga foglossning o att jag snubblat i spagat. Hur stor var brorsan? Vår lilla är 11% större vilket inte var så farligt. Båda brödrarna vägde 4,1kg - större än medel men intressant överdrivet så är tacksam att lillasyster intresserad visade sig vara större än 11%
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    Anotherone skrev 2017-04-06 08:54:51 följande:

Min bebis låg på 12% plus för några veckor sedan. Nästa tillväxt-ul är inplanerat veckan efter påsk så vi får se då hur det ligger till. De växer ju som bäst mot slutet tydligen så ju senare man gör det desto mer rättvisande ska det vara....

Ska du göra TUL igen pga storleken eller pga något annat? Läkaren tyckte att allt såg bra ut så jag skulle fortsätta hos mödravården,skulle sf måttet skjuta i höjden så lär jag väl få göra ett till men annars får jag bara hoppas på det bästa, att hon inte kommer ut 6kg tung :p
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    Axioria1 skrev 2017-05-01 19:45:39 följande:

Blir spännande att se hur det startar denna gång. Förra gången börja det med vattenavgång utan att jag ens haft en enda förvärk. Efter 10 min kom värkarna. Men sen var de segt (kändes som värkar hela tiden men de var visst ej tillräckligt starka). Så de blev tillslut värkstimulerande. Så ca 44 timmar senare kom bebisen.

Så nu hoppas jag slippa värkstimulerande och gärna lite kortare förlossning. Men huvudsaken att allt går bra.

Låter precis dom min första förlossning. Vattnet gick och 30 min senare kom värkarna men de tog sig aldrig utan jag fick också värkstimulerande :p

Min andra förlossning började också med vattenavgång men jag fick vänta länge på värkarna. Men när det väl drog igång tog det 3h 40 min från första värken ;) stor skillnad mot första gången. Hoppas min tredje blir som den andra - intensiv o lagom snabb
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    emhese skrev 2017-05-12 15:29:18 följande:

Här är en till som bara väntar o väntar... bf +4 än så länge!

Gick över 16 dagar med första och vill absolut inte göra de igen men just nu känns de rätt hopplöst.. och allas tjat om att bebisen borde komma nu och att jag borde trycka ut henne är jag lagom trött på, hade jag fått bestämma eller välja själv när jag ska trycka ut henne så hade hon redan varit ute kan jag lova! Just nu ligger hon ju bara där inne och gottar på sig.. tillväxtultraljudet i måndags sa ca 4510g +-10% dvs +-500g.. kan bli spännande att se va de här slutar!

Jag säger grattis till er alla som fått era små älsklingar! Och till oss andra... den som väntar på något gott.. ;)

Är hon 10% större än medel? När vi gjorde tul i v32 var vår bebis 11% större än medel men fick ingen vikt på det. Då hoppas jag alltså på att hon kommer innan bf
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    emhese skrev 2017-05-12 23:51:24 följande:

Nej jag tror dom sa att hon va 18% större än medel men är inte helt säker.. va många olika siffror att hålla reda på den dagen o jag la vikten på minnet..

Får man fråga varför ni gjorde tul i v 32? Hinner ju hända rätt mycke på 8 veckor..

Aha okej, jag räknar med en 4+ kg klump i alla fall :p

Här är det standard att göra tul i v32 om det verkar som det behövs. Är ju inte alla som får det. Och eftersom hon bara var 11% större tyckte dem inte att det behövdes fler. Men sf måttet hade hoppat en kurva på senaste bm besöket och stiger den mer får jag göra ett till så hon inte blir för stor.
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    emhese skrev 2017-05-13 07:48:35 följande:

Mitt SF mått va uppe lite högre i ca v 30 men nu ligger jag på medel så enligt den kurvan så misstänker ingen att de är en stor bebis.. samma va med storasyster och alla va lite chokade när de kom ut en stabil tjej på 56 cm & 4920g.. så för mig har de där SF måttet ingen betydelse.

Jag fick göra tul för att försöka få läkarna att sätta igång mig tidigare men enligt läkarn så gick de ju så bra sist så de vill att vi avvaktar så kroppen får en chans att göra sitt... :/

Så nu vet jag att de är en stor bebis och bf +5... precis va jag inte ville!

Vad taskigt.. Jag ska få göra hinnsvepning på tisdag just för att slippa gå över och få en ännu större bebis denna gången. Det var läkaren som gjorde tul son så det. Kan du inte få din bm att göra det på dig? Klart det är bättre att kroppen får göra sitt men hinnsvepning hjälper den ju vara lite på traven och det tycker ju gått att du kunde fått för attt testa i alla fall
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    emhese skrev 2017-05-13 08:33:48 följande:

Frågade läkaren om hinnsvepning men verken han eller barnmorskorna sa att de inte gick för då måste man börjar öppna sig plus att dem inte gjorde de för de har ingen effekt ändå.. ger bara pinvärkar enligt dem.

Jag får helt enkelt snällt bara vänta på denna bebis..

Nej det är klart men enligt min bm så brukar omföderskor vara lite öppna. Men även om man inte är det så kan man reta tappen så den öppnar sig så att man kan göra hinnsvepning nästa besök. Jag har fått göra det med båda mina när jag gått över och det har startat förlossningen båda gångerna.
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah
    emhese skrev 2017-05-13 10:10:49 följande:

Tyvärr så va jag inte de trots de va bf +2 sist dem kollade...

va inge tal om de förra gången heller utan jag ska bara snällt vänta för de kommer när de kommer :/

Vilken v är du i nu?

emhese skrev 2017-05-13 10:10:49 följande:

Tyvärr så va jag inte de trots de va bf +2 sist dem kollade...

va inge tal om de förra gången heller utan jag ska bara snällt vänta för de kommer när de kommer :/

Vilken v är du i nu?

Typiskt ju. Jag fasar lite för att det ska vara så för mig med. Hoppas det kommer igång för dig snart på egen hand <3

Jag är i v 39 idag. 13 dagar till bf, men har från start varit inställd på att gå över.
    Jag vill och jag kan...
  • Nelah

Stort grattis till alla er som gått..här känns det som att det aldrig kommer att bli bebis. Kroppen övar stenhårt men till ingen nytta verkar det som. Segt...

Jag vill och jag kan...
  • Nelah

Den 30/5 Bf+4 kom vår dotter till världen :)

Värkarna var oregelbundna och jag åkte in för en sovdos eftersom jag tyckte att kroppen inte fattade vad som hände men det visade sig att jag var öppen 6cm.

Så jag var lycklig och skrattade mellan värkarna tills de tog hål på hinnorna för då jävlar tog det fart och 45 min senare var hon ute.

Jag vill och jag kan...
Svar på tråden BF maj 2017