• Anonym (Orolig)

Sjukskriven under vikariat?

Jag har gått och väntat i ett år på att få tid till att operera bort hemorrojder.

Nu ar jag fått ett kortare vikariat på 3 månader med möjlighet till förlängning.

Under denna period har jag också nu fått tid till operation som kan innebära sjukskrivning mellan 1-4 veckor.

Exakt hur dåligt är detta? Jag vill såklart inte sabba mina chanser till att få mer arbete men om jag säger nej till denna operation kan jag alltså få vänta ännu ett år, vilket jag inte vill då jag lider av det något enormt.

Vad tycker ni? Göra det eller inte?

• Svar på tråden Sjukskriven under vikariat?
  • Anonym (Orolig)

Någon arbetsgivare som vill svara kanske?

• Anonym (asdf)

Beror helt på hur desperat du vill vara kvar på det jobbet.

• Anonym (Orolig)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-26 08:46:37 följande:

Beror helt på hur desperat du vill vara kvar på det jobbet.

Okej, det är så pass alltså?

Väldigt tråkigt isåfall att man inte ens ska kunna opereras utan att bli bortvald från arbete.
  • Domesticgoddess

Usch, vilken oturlig timing:(

Mitt råd är att tacka ja till operationen, det är inte rimligt att gå och ha ont längre än absolut nödvändigt. De flesta arbetsgivare hade bergis inte sett det som en anledning att inte förlänga ditt vikariat ; det är ju en väldigt "konkret" anledning till sjukskrivning.

Tycker du ska förklara situationen för din chef, uttrycka att du är orolig för om detta kommer att påverka möjligheterna att få ditt vik förlängt.

Stort lycka till!

• Domesticgoddess

Jag är inte arbetsgivare men arbetar däremot med arbetsgivare och sjukskrivna så har stött på liknande situationer väldigt många gånger.

• M1rella

Att vara sjukskriven ska egentligen inte påverka möjligheten till förlängt vid vikariat. Men du har ett vikariat vilket innebär att de är i behov av dig under den tiden vikariatet pågår och att de då måste ta in ytterligare en vikarie när du blir sjukskrivninen, vilket medför en merkostnad för arbetsgivaren. Att vara sjukskriven såpass länge under ett såpass kort vikarier kan lika dig i fatet även om det egentligen inte ska påverka ev förlängning. Allt beror på hur medgörlig arbetsgivaren är. Ta en diskussion med din arbetsgivare och förklara ur det ligger till. Beroende på vad du har för jobb kanske det gör att få tillrättalagt på jobbet och då kanske det inte behovs en 100% sjukskrivning.

• Domesticgoddess

Instämmer med M1rella, absolut värt att diskutera anpassning av arbetsuppgifter med arbetsgivaren; om det är ett fysiskt tungt jobb kanske du kan få slippa de tyngre momenten under en period och på så sätt förkorta sjukskrivningen/undvika hel sjukskrivning?

Det är ju ganska stor skillnad på 1 och 4 veckor, vad är det du inte förväntas kunna göra efter din op och hur står det i relation till dina arbetsuppgifter?

• Anonym (Orolig)

Tack alla för svar.

Ja det är riktigt tråkigt att det blir nu. Men det är förvisso en engångsföreteelse.

Jag vet inte riktigt varför sjukskrivningen var mellan 1 v eller 4 v. Men jag vet att det ska göra väldigt ont i början. Jag måste också ha tillgång till dusch efter varje toabesök.

Dessutom lämnar de stora öppna sår så jag kan tänka att läkningen försämras när jag sitter på huk eller tar i. Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende. Det är nog ganska svårt att anpassa arbetsuppgifterna då vi har dubnelbemanning på de flesta boende.

Men detta är något jag ska ta med chefen? Känns måttligt roligt att berätta om hemorrojder faktiskt :( vill helst inte att mina kollegor ska veta om varför jag opereras.

• Anonym (Orolig)

Jag mår väldigt dåligt över att behöva sätta chef och kollegor i denna situation. Men säg att jag tackar nej till operation. Sen kanske jag för förlängt vikariat. Då sitter jag ju snart i samma situation iallafall :/

• Domesticgoddess

Förstår att det känns olustigt, även om det ju absolut inte finns något skamligt i det :-/

Råder dig absolut att ha en öppen dialog med din chef, tror definitivt att det bidrar till ökad förståelse från hans/hennes sida. Dina kollegor däremot har inte att göra med varför du är sjukskriven, det finns ingen anledning för chefen att dela med sig av några detaljer till dem!

Tror verkligen det kommer att gå bra! Och om arbetsgivaren trots allt skulle hålla detta emot dig är frågan hur bra de varit att jobba för i långa loppet ändå..

• Anonym (boss)
    Anonym (Orolig) skrev 2016-08-26 09:38:47 följande:

Tack alla för svar.

Ja det är riktigt tråkigt att det blir nu. Men det är förvisso en engångsföreteelse.

Jag vet inte riktigt varför sjukskrivningen var mellan 1 v eller 4 v. Men jag vet att det ska göra väldigt ont i början. Jag måste också ha tillgång till dusch efter varje toabesök.

Dessutom lämnar de stora öppna sår så jag kan tänka att läkningen försämras när jag sitter på huk eller tar i. Jag arbetar som undersköterska på ett äldreboende. Det är nog ganska svårt att anpassa arbetsuppgifterna då vi har dubnelbemanning på de flesta boende.

Men detta är något jag ska ta med chefen? Känns måttligt roligt att berätta om hemorrojder faktiskt :( vill helst inte att mina kollegor ska veta om varför jag opereras.

Att du berättar för chefen betyder inte att kollegorna får veta, tvärtom. Hemorrojder är inte kul men ganska normalt och troligen har flera av de boende också såna trevligheter så chefen tycker nog inte att det är så farligt som du själv tycker.

Jag hade lagt fram det så att du funderar på att strunta i operationen för att du så gärna vill jobba hos dem men att du inser att du måste göra den och hoppas att du ändå ska få fortsatt jobb där. Så att chefen faktiskt förstår att du på allvar övervägde att låta bli en nödvändig operation för jobbets skull. Det borde ge en hel del pluspoäng.
Svar på tråden Sjukskriven under vikariat?