• Anonym (Trött)

5-åring som säger fula saker - hur skulle ni hantera det?

Min 5-åring har sedan ca ett halvår börjat med att säga väldigt fula saker och kalla oss i familjen fula saker då han blir arg/sur. Kan vara sånt som "du är ful" eller "din bajsjävel". Vi blir ju såklart arga allihopa och reagerar. Storebror som är 9 år kan till slut slå till 5-åringen då det blir för mycket, och även om det är fel att slåss kan jag faktiskt förstå honom.... Storebror har väldigt vårdat språk och säger aldrig fula saker tillbaka. 

Idag på förmiddagen blev sonen arg och kallade mig för diverse elakheter. Jag började med att förklara att det inte är snällt att säga sådant och att andra blir ledsna. Han brydde sig inte. Jag gav då ett par varningar och sa att han skulle få stanna på rummet tills vi skulle till dagis om han inte slutade. Han slutade inte utan fortsatte än mer vilket ledde till konsekvensen att han fick sitta på sitt rum. Dock funderade jag nu efteråt om detta verkligen hjälper, det känns inte så. Han blir arg och jag blir arg och trött. Men hur ska man hantera det annars? 

Är det bättre att ignorera dessa fula ord bara? Att låtsas att man inte hör och börja göra annat/prata om annat?

Någon mer med barn som försöker provocera och hur gör ni? Jag tänker att han kanske gör så här för att få mer uppmärksamhet och det får han ju verkligen (om än negativ sådan) när man blir riktigt arg och bär in honom på rummet gång på gång. Så det kanske inte är en så bra strategi?

• Svar på tråden 5-åring som säger fula saker - hur skulle ni hantera det?
  • sextiotalist

Funderar. Ett förslag är att fråga honom "menar du verkligen det?" Varför är han/hon/jag det?

Dvs han får förklara varför (vilket en fem-åring i de flesta fall inte kan)

Det blir jobbigt och krångligt att säga så och ingen blir arg (det fungerade inte med andra ord).

• Ingrediensen

Förstår hur du menar med uppmärksamhetssökandet. Men det kan ju också vara test av gränser och vad händer när jag överträder och då är det viktigt att agera varje gång. Tycker också det att din äldre son "lider" av det talar för att beteendet ska få konsekvenser.

• Anonym (.)
    sextiotalist skrev 2016-08-26 12:32:40 följande:
    Funderar. Ett förslag är att fråga honom "menar du verkligen det?" Varför är han/hon/jag det?
    Dvs han får förklara varför (vilket en fem-åring i de flesta fall inte kan)
    Det blir jobbigt och krångligt att säga så och ingen blir arg (det fungerade inte med andra ord).
    Väldigt bra förslag!
  • Anonym (H)

Blir du verkligen arg och ledsen på riktigt när han säger att "du är ful" eller "en bajsjävel"? Om ni reagerar starkt känslomässigt på hans ord är det troligt att han kommer fortsätta. Han VILL ju såra er (i stundens hetta) och det verkar fungera. Om du istället skulle fnysa och säga "äh, lägg av!" eller helt enkelt gå därifrån med orden "det där orkar jag inte lyssna på" så blir det inte lika effektfullt. Eller säga "ja, det är sant att jag älskar bajs..." med eftertänksam min. Då kanske han inte tycker det är lika intressant längre.

• frökenelisabeth

Jag har en fyraåring och han säger kanske inte sådär jättemycket fula ord, men det är väääldigt mycket "DU ÄR DUM!!" och sånt. Ibland försöker jag prata med honom om att man inte ska kalla andra människor dumma, men han vet ju detta egentligen, så det är ju inte brist på information som är problemet. Oftast säger jag bara "jaha du" eller liknande.

En annan grej vi gör här hemma är att vara väldigt mycket uppmärksamma på när han säger och gör bra saker. Att kommentera "det var omtänksamt gjort!" eller "det var fint sagt, så glad jag blir!".  Det gillar han, och säger ofta "jag är snäll, mamma!" och vill liksom få det bekräftat av oss. Och man märker att han gärna VILL vara snäll, även om det rinner över ibland och han säger dumma saker i frustration. Tror det gör gott för identiteten, att man känner sig som en snäll människa och inte som en dum, även om man säger dumma saker ibland.

• Anonym (Trött)

Tack ska ni ha för lite feedback! Jag ska i alla fall testa ett annat förhållningssätt nästa gång. Tyvärr blir jag nog på riktigt lite ledsen då han säger att jag är ful eller dylikt. Eller, jag blir mest ledsen för att jag inte vill att mina barn ska säga såna saker åt andra.

• Majken03

Prova att bara ignorera. Vissa saker märker vi här hemma att det slutas med snabbare om vi inte låtsas om det. Typ hon sparkar mot sätet i bilen. Om vi säger till kan hon hålla på i evighet o vi blir osams. Om man inte låtsas se/höra det slutar det inom 2 minuter. Sist hon räckte ut tungan ignorerade vi oxå.

Svar på tråden 5-åring som säger fula saker - hur skulle ni hantera det?