Inlägg från: Anonym (Tjuren Ferdinand) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tjuren Ferdinand)

Introvert i ett extrovert samhälle

Jag har nog alltid varit introvert av mig, jag avskyr kallprat och har svårt för att föra en diskussion om "ingenting." Många verkar dock kunna prata om vad som helst och värderar det sociala mötet mer än själva samtalsämnet eller aktiviteten. För mig är det tvärtom, är inte samtalsämnet intressant eller om aktiviteten är ointressant så skiter jag fullständigt i den sociala biten. Då sticker jag hellre därifrån och hittar på något kul på egen hand istället. Men om aktiviteten är riktigt givande och samtalsämnena är intressanta så kan jag njuta av det sociala mötet riktigt mycket, men det måste stimulera.

Vi introverta har ju även större behov än extroverta att få vara ensamma längre stunder för att ladda upp batterierna. För att orka kasta oss ut i den sociala världen igen. Tyvärr så verkar extroverta ha svårt att sätta oss in i hur vi fungerar, och tycker det är konstigt hur man kan njuta av att vara ensam längre stunder. Men samhället måste lära sig acceptera oss introverta och inse att introverta och extroverta kompletterar varandra. Den introverte forskar och skriver en bok om sina upptäckter och insikter, medan den extroverte sköter den sociala biten och marknadsför boken på ett bra sätt och får ut den till försäljning.

• Svar på tråden Introvert i ett extrovert samhälle
    Aniiee skrev 2016-08-27 00:38:06 följande:

I don't get it. Hur anser du att samhället ska lära sig att acceptera introverta när de flesta introverta inte ens respekterar sig själva tillräkligt för att säga stopp?

Ja vi introverta måste börja stå upp för oss själva, det är sant. Det är först då det kan börja hända saker. Steg ett är att sluta skämmas för att vara introvert och stå upp för den man är.
    Aniiee skrev 2016-08-27 00:59:10 följande:
    Jag började för 31år sen. När tänker du börja?
    På torsdag
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 02:03:47 följande:
    Det är i och för sig svårt när det framställs som något otroligt negativt. Min erfarenhetsäger mig att extroverta inte kan förstå en introvert. De får det till att det bara är en försvarsmekanism att påstå att man vill vara ensam.

Eftersom jag framförallt i jobbet uppfattas som extrovert får man höra väldigt mycket skitsnack om introverta.
    Det gäller bara att extroverta kan förstå introvertas styrkor, det är en process tror jag som allting annat. Så sent som på 80 talet sågs homosexualitet som en sjukdom i Sverige. Men som sagt några måste föra kampen, man får inget gratis.

Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 02:22:06 följande:
    Fast varför skulle de extroverta göra det? Sedan är ju frågan en flytande skala där människor uppfostras till att bli mer sociala eftersom de då får det enklare att hävda sig i livet såväl socialt som i karriären.
    Om de kan få något ut av introvertas förmåga på att fokusera för sig själva på saker så kanske de kan acceptera att man inte är någon översocial hurtbulle.
    Anonym (Va fan) skrev 2016-08-27 08:32:48 följande:

Är 27år och alltid vart introvert. Nånstans när jag var 22-23 insåg jag att man straffades rätt hårt av att vara introvert.

Vad gjorde jag då, jag byttte arbetsplats och bestämmde mig för att jag fan ska ta mig ur introvert träsket. Jag började småprata med folk på ett annat sätt, började delta gruppkonversationer på ett helt annat sätt. Nu har det gått tre år, jag har mer polare och ett betydligt roligare liv än tidigare, karriären går bättre och bättre, sitter till och med som ansvarig för alla bolagets sociala engagemang och arrangerar fester osv. Alldrig mått bättre.

I mitt tycke har introverta inga styrkor som utesluts om man är mer extrovert. Istället för att gnälla över att inte bli accepterde och att ni blir tvingade till grupparbeten säger jag bara en sak. Ryck upp er och insee vilket samhälle ni lever i. Introverta tycker ofta så sjukt synd om sig själva, ibland pratar man om det som om det vore en psykologisk diagnos, "vi ska bli accepterade likt homosexuella". Nej som sagt ryck upp er, det går att ändra sitt liv.

Så man ska tvinga sig själv att bli extrovert fast man inte vill menar du?
    Anonym (Intro) skrev 2016-08-27 10:11:14 följande:
    Precis. Tänk om man inte vill bli extrovert?
    Ja och som jag skrev tidigare i tråden så kan jag vara väldigt social under rätt omständigheter. Jag vet att Obama beskrivs som introvert till exempel. Så man kan i allra högsta grad lyckas i livet fast man är introvert. Jag vägrar bli extrovert av anledningen att andra vill att jag ska bli det. Man kan ju liksom inte bara förinta hela sin personlighet bara sådär.
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 11:18:24 följande:
    Irrelevant, då det ligger i samhällets intresse att uppfostra dig på den vägen.

Om någon inte vill gå i skolan. Ska den få slippa det då?
    Att tvinga folk att bli extroverta är inte rätt väg att gå, samhället börjar långsamt men säkert bli medvetet om dessa två olika karaktärsdrag och kommer mer och mer anpassa sig efter det. Samhället ändrar sig konstant, för 30 år sen var det inte många som visste vad asperger var till exempel. Bara för att normen är någonting just nu så är det aldrig hugget i sten. Lär dig det.
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 11:34:18 följande:
    Samhället blir mer och mer extrovert. Allt färre lever på en gård med få grannar.

Tvinga? Det handlar bara om att uppfostra människor och lär dem sociala regler.
    En del sociala regler är bra, andra är mindre bra. Jag är inget stort fan av normer. Ja samhället blir mer extrovert samtidigt som man även får kunskap om den introverta personligheten. Det går som sagt att att lyckas som introvert med.
    Anonym (Introextro) skrev 2016-08-27 12:10:14 följande:
    Att det går att lyckas som introvert är irrelevant i sammanhanget. Du har bättre chanser om du utvecklas i extrovert riktning.
    Det är möjligt, men jag utvecklas hellre i den riktning jag känner mig nöjd med än att sälja min själ och gå runt och låtsas vara extrovert.
    Anonym (gråtande clownen) skrev 2016-08-28 15:42:46 följande:

Jag har inte läst alla inlägg, men kände direkt för dig TS då jag läste din ts.
    Jag är en jävligt märklig människa. Social när jag vill själv men som regel är jag folkskygg. Blir stressad av folk generellt.
    Jag vill bara vara jag och jag vill skita i vad andra tycker om mitt sätt.
    Vill jag cykla med stödhjul på min cykel för att det ser roligt ut så vill jag göra det, vill jag hoppa hoppsa-steg i affären eller klä ut mig till dinosaurie när jag åker buss så kan jag väl få göra det. Folk får gärna intressera sig o fråga om de vill, det bjuder jag på - för det är ju nånstans på "mitt" initiativ.
    När jag spelar vanlig vill jag inte alls ha med folk att göra. Kan tycka det är jobbigt att bara sätta igång tvn om det är nåt tjatigt högljutt program.
    När jag tänker på att rikta in sig i ledet och att försöka ta sig genom ett nålsöga fast man är kamel så blir jag nedslagen.
    Jag vill inte ödsla massa ord eller energi på folk o saker jag inte väljer bottnat i glädje.
    Min själ skadas verkligen av att tvingas leva i detta liv där man förväntas vara som alla andra.

Ja det är ju folk som vågar bryta mot normer som är de mest intressanta människorna. 
Svar på tråden Introvert i ett extrovert samhälle