• Anonym (Allergiker)

Kattallergi- era bästa tips då man har katt

Jag har nyligen blivit allergisk mot katt, jag har två katter själv, jag är jourhem åt hemlösa katter och sitter kattvakt mot betalning. Jag har dessutom precis påbörjat veterinärprogrammet. Jag vill ha era bästa tips så allergin inte blir värre, som det är nu funkar det bra.

Saker jag redan tänk på är:

-Skaffa luftrenare

-dammsuga dagligen

-borsta katterna varje dag

-ta allergi medicin

-sluta äta en massa tillsatser, övergå till ren ekologisk mat

-vädra ofta

Alla tips är välkomna. Jag umgås trots allt med djur nästan dygnet runt så det är viktigt att allergin inte blir värre eller spårar ur.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-08-27 22:28
    Jag vill bara påpeka att jag har en väldigt lätt allergi, de ändrade nyligen kriterierna för när man räknas som allergisk och enligt de gamla kriterierna hade jag inte fått ett allergidiagnos. Det är alltså inte frågan om kortisonsprutor, tusen olika mediciner och ambulansförder till sjukhuset som vissa vill få det till.

• Svar på tråden Kattallergi- era bästa tips då man har katt
  • Anonym (översvämning)

Du har god chans att utveckla astma eller kraftigare eksem även om du tar antihistaminer. Antihistaminerna tar bara bort symptomen.

Mn om du sover gott, mår bra och äter en varierad näringsrik kost så klarar kroppen av reaktionerna bättre.

Jag har fått mina antihistaminer kompletterade med Singulair/montelukast förutom det luftrörsvidgande inhalationspulvret jag har sen tonåren. Tyvärr funkar inte kortison så bra på mig, men det är första alternativet som provas många gånger.

Jag har provat många allergimedicin och de har andra biverkningar som gör att det inte är ett alternativ för mig att ta dem året runt år ut och år in, en del påverkar humöret och vem vill gå runt och vara grinig resten av livet. 

• Långbenopluto

Vi gör precis som du beskriver i TS och för oss funkar det jättebra.

Min man är allergisk och vi har två katter och en hund.

• Anonym (Allergiker)
    Anonym (översvämning) skrev 2016-08-27 17:38:43 följande:

Du har god chans att utveckla astma eller kraftigare eksem även om du tar antihistaminer. Antihistaminerna tar bara bort symptomen.

Mn om du sover gott, mår bra och äter en varierad näringsrik kost så klarar kroppen av reaktionerna bättre.

Jag har fått mina antihistaminer kompletterade med Singulair/montelukast förutom det luftrörsvidgande inhalationspulvret jag har sen tonåren. Tyvärr funkar inte kortison så bra på mig, men det är första alternativet som provas många gånger.

Jag har provat många allergimedicin och de har andra biverkningar som gör att det inte är ett alternativ för mig att ta dem året runt år ut och år in, en del påverkar humöret och vem vill gå runt och vara grinig resten av livet. 

Jag vet att antihistaminer bara tar bort symtomen, det är därför jag kommer motionera mer och lägga om kosten och på så vis skapa en förändring inifrån. Får jag astma och eksem får det bli så.

Vad trist att du inte har hittat mediciner som fungerar för dig, jag har fått Cetirizin utskrivet, jag har bara tagit den två dagar och den hjälper inte 100%, men jag antar att det tar lite tid innan den verkar fullt ut. Jag har fått huvudvärk som biverkan, jag testat tills förpackningen är slut (en månad) blir det inte bättre ska jag se om jag kan byta medicin.
  • Anonym (Allergiker)
    Scalaren skrev 2016-08-27 18:04:51 följande:

Vi gör precis som du beskriver i TS och för oss funkar det jättebra.

Min man är allergisk och vi har två katter och en hund.

Vad skönt att det funkar för er!
  • Anonym (översvämning)
    Anonym (Allergiker) skrev 2016-08-27 20:03:31 följande:
    Jag vet att antihistaminer bara tar bort symtomen, det är därför jag kommer motionera mer och lägga om kosten och på så vis skapa en förändring inifrån. Får jag astma och eksem får det bli så.

Vad trist att du inte har hittat mediciner som fungerar för dig, jag har fått Cetirizin utskrivet, jag har bara tagit den två dagar och den hjälper inte 100%, men jag antar att det tar lite tid innan den verkar fullt ut. Jag har fått huvudvärk som biverkan, jag testat tills förpackningen är slut (en månad) blir det inte bättre ska jag se om jag kan byta medicin.
    Det tar ett par veckor för kroppen att vänja sig - eller i alla fall för dig att vänja dig vid kroppens reaktioner - håll ut.

För mig räcker inte 'en handfull tabletter' av lika sorter + trippla doser astmamedicin. Det stämmer väl med etablerad kunskap hos läkarkåren www.netdoktor.se/astma-allergi/fraga-doktorn/ska-man-utsatta-sig-for-allergi-19118/  

Allergin kan också förvärras så att du får allvarliga allergiska anfall då du hela tiden utsätter dig för allergener, du behöver kanske också behöver en adrenalinspruta.
  • Anonym (xx)

Ingen katt i sängen.
    Om du även är pollenallergisk. Torka inte kläder ute under pollensäsongen.
    För mig handlar det om att minska mängden allergener. Ja reagerar på damm, gräspollen, katt och äpple. Om jag inte umgås med katter kan jag äta ett äpple ibland osv.

• Anonym (Allergiker)
    Anonym (översvämning) skrev 2016-08-27 20:55:04 följande:

Det tar ett par veckor för kroppen att vänja sig - eller i alla fall för dig att vänja dig vid kroppens reaktioner - håll ut.

För mig räcker inte 'en handfull tabletter' av lika sorter + trippla doser astmamedicin. Det stämmer väl med etablerad kunskap hos läkarkåren www.netdoktor.se/astma-allergi/fraga-doktorn/ska-man-utsatta-sig-for-allergi-19118/  

Allergin kan också förvärras så att du får allvarliga allergiska anfall då du hela tiden utsätter dig för allergener, du behöver kanske också behöver en adrenalinspruta.

Nu handlar inte tråden om hurvidare jag ska hålla mig ifrån katter eller inte. Jag kan omöjligt hålla mig ifrån katter då jag har katter själv, tar in jourkatter och utbildar mg till det jag gör. Jobbar jag på en veterinärmottagning kan jag inte be om att få slippa behandla katter, ingen chef skulle gå med på det.

Nu har jag en lätt allergi, men måste jag åka ambulans regelbundet får det bli så. Det är det värt, djur är mitt största intresse.
  • Anonym (Allergiker)
    Anonym (xx) skrev 2016-08-27 21:04:03 följande:

Ingen katt i sängen.

Om du även är pollenallergisk. Torka inte kläder ute under pollensäsongen.

För mig handlar det om att minska mängden allergener. Ja reagerar på damm, gräspollen, katt och äpple. Om jag inte umgås med katter kan jag äta ett äpple ibland osv.

Jag är inte pollenallergisk enligt testet läkaren gjorde, men jag vet att jag löper risk för att utveckla pollen allergi också. Som jag förstod testet är det bara katter jag reagerar på, men inga andra pälsdjur testades.
  • Anonym (översvämning)
    Anonym (Allergiker) skrev 2016-08-27 21:52:34 följande:
    Nu handlar inte tråden om hurvidare jag ska hålla mig ifrån katter eller inte. Jag kan omöjligt hålla mig ifrån katter då jag har katter själv, tar in jourkatter och utbildar mg till det jag gör. Jobbar jag på en veterinärmottagning kan jag inte be om att få slippa behandla katter, ingen chef skulle gå med på det.

Nu har jag en lätt allergi, men måste jag åka ambulans regelbundet får det bli så. Det är det värt, djur är mitt största intresse.
    Det är OK, bara du vet om att du kan behöva en kortisonspruta tillgänglig.
  • Anonym (Allergiker)
    Anonym (översvämning) skrev 2016-08-27 21:55:24 följande:

Det är OK, bara du vet om att du kan behöva en kortisonspruta tillgänglig.

Jag tror risken är minimal, men tack i alla fall.
Svar på tråden Kattallergi- era bästa tips då man har katt