Smörgåstårts recept någon snälla?
.... alla recept mottages tacksamt!! Har dop om 3 veckor!
.... alla recept mottages tacksamt!! Har dop om 3 veckor!
Denna tänker jag göra på vårat dop i slutet av april. Den är supergod och jätteenkel att göra!! Vi har gjort den med vanligt franskbröd som vi skurit kanterna av.
Smörgåstårta – räktårta
Hejsan ! Här kommer ett enkelt.
Smörgåstårta c:a 10 pers
2 påsar Hönökaka/Polarkaka (6st halvor)
3 brk Salladstonfisk
1-2 st gul lök
1-2 st kokat ägg
3 dl vispad grädde
Ca 1 tub lättmajonäs
Lägg gärna lite skivad gurka i mellan bröden innan man har på smeten
då blir det inte så tort.
Vispa grädden, häll i majonäsen
fördela ner tonfisken , hackade löken och den kokta äggen.
Blanda med fördel ner citronpeppar (lagom)
Garnering: Tomat, Gurka, Räkor, Ägg Det man tycker
Lycka till med dopet.
åh tack så mkt för receptet.. det va precis det jag var sugen på i helgen då sambon fyller år, kunde inte bli mer perfa!
Kul att jag hittade denna tråd. Har precis skickat mitt smörgåstårterecept till två personer här på fl. Tar och skriver ner det här också. Detta receptet är superenkelt och den blir verkligen supergod. I min bekantskapskrets är denna tårta den stora favoriten.
1 förpackning polarkaka
I burk tonfisk
4 kokade ägg
1 liten gul lök
1 röd paprika
3 dl gräddfil
150 g majonäs
(1 msk senap)
salt & peppar
Garnering:
2 dl grädde
1/2 dl majonäs
Gurka
Skinka
Ost
Vindruvor
Kiwi
hackad paprika
Hacka äggen, löken & paprikan. Blanda ihop med resterande ingredienser.
Lägg ihop två halvor av polarkakan så att det bildas en stor rund botten. Fördela hälften av blandning. Lägg på ytterligare två halvor & fördela resten av blandningen. Lägg slutligen på dom två sista halvorna. (se till att skarvarna inte hamnar på samma ställe, för då är det lätt att tårtan delar på sig).
Vispa grädden & blanda i majonäsen och fördela uppe på tårtan (jag brukar ej garnera på sidorna för det är så besvärligt). Garnera sedan med t.ex skinka, ost, tomat, kiwi, vindruvor, hackad paprika.
Hoppas det smakar. Den blir ännu godare & saftigare om man gör färdigt botten kvällen innan och brer ut grädden och dekorerar dagen därpå.
Vet inte exakt hur många bitar man får ut av denna tårta, men ca 12 bitar kanske.
Tycker man om tonfisk rekommenderar jag detta:
2 avocado
1 burk creme fraiche
2 burkar tonfisk (ej salladstonfisk!)
½ purjolök
lite svartpeppar/citronpeppar
en nypa salt
Mosa avocadon. Blanda med creme fraichen. Mosa tonfisken. Hacka purjon fint. Blanda ihop rubbet och strö över lite kryddor efter eget behag. Man kan byta ut purjon mot rödlök om man vill.
Smakar smaskens även på rostat.
Blev just osäker på hur många halvor en förpackning polarkaka innehåller. Det ska hur som helst vara totalt 6 halvor.
Ser att mitt recept påminner en hel del om "pilar" recept. Det är nästan bara mängden på ingredienserna som skiljer.
Doriath: Måste genast testa ditt recept. Jag älskar nämligen både avokado och tonfisk. Låter verkligen smaskens. Oj, vad jag blir hungrig när jag läser alla recept.
jättemycket mumsigt på den här sidan
home3.swipnet.se/~w-37418/mat.html