• Tetrisan

Smörgåstårts recept någon snälla?

.... alla recept mottages tacksamt!! Har dop om 3 veckor!

• Svar på tråden Smörgåstårts recept någon snälla?
  • Pip73

Denna tänker jag göra på vårat dop i slutet av april. Den är supergod och jätteenkel att göra!! Vi har gjort den med vanligt franskbröd som vi skurit kanterna av.

Smörgåstårta – räktårta

ca 6 bitar

6 skivor landgångsbröd

Fyllning 1:

2 hackade hårdkokta ägg
    ½ dl finhackad gräslök
    ¾ dl crème fraiche och lättmajonnäs (hälften av varje)
    ½ burk storkornig kaviar, 60 gram

Fyllning 2:

175 gram skalade hackade räkor
    ½ dl crème fraiche
    ½ dl lättmajonnäs
    ½ dl finhackad dill

Garnering:

1 dl vispgrädde
    ½ dl lättmajonnäs
    Salladsblad
    1 citron
    1 dl tärnad gurka
    500 gram stora räkor
    Tomat
    Dill

Gör så här:

Blanda samman ingredienserna till de två fyllningarna. Kantskär brödet. Lägg två brödskivor bredvid varandra på ett fat. Bred över fyllning 1 med kaviar och ägg. Täck med 2 brödskivor, åt motsatta håll som de första skivorna. Bred över fyllning 2. Lägg på de sista brödskivorna åt samma håll som de två första och pressa samman lite lätt.

Vispa grädden, blanda med majonnäsen och bred över och runt tårtan. Garnera runt kanterna med finstrimlade salladsblad och citronskivor. Lägg tärnad gurka i mitten. Skala räkorna och dekorera med dom och tomatskivor. Toppa med en dillvippa. Låt tårtan stå kallt en stund innan den serveras.
    ~*~ Mamma till Robin född 30/11 2005 ~*~
  • pilar

Hejsan ! Här kommer ett enkelt.

Smörgåstårta c:a 10 pers

2 påsar Hönökaka/Polarkaka (6st halvor)
    3 brk Salladstonfisk
    1-2 st gul lök
    1-2 st kokat ägg
    3 dl vispad grädde
    Ca 1 tub lättmajonäs

Lägg gärna lite skivad gurka i mellan bröden innan man har på smeten
    då blir det inte så tort.

Vispa grädden, häll i majonäsen
    fördela ner tonfisken , hackade löken och den kokta äggen.
    Blanda med fördel ner citronpeppar (lagom)

Garnering: Tomat, Gurka, Räkor, Ägg Det man tycker

Lycka till med dopet.

• lill linda 82

åh tack så mkt för receptet.. det va precis det jag var sugen på i helgen då sambon fyller år, kunde inte bli mer perfa!

• Mjo

Kul att jag hittade denna tråd. Har precis skickat mitt smörgåstårterecept till två personer här på fl. Tar och skriver ner det här också. Detta receptet är superenkelt och den blir verkligen supergod. I min bekantskapskrets är denna tårta den stora favoriten.

1 förpackning polarkaka

I burk tonfisk
    4 kokade ägg
    1 liten gul lök
    1 röd paprika
    3 dl gräddfil
    150 g majonäs
    (1 msk senap)
    salt & peppar

Garnering:

2 dl grädde
    1/2 dl majonäs
    Gurka
    Skinka
    Ost
    Vindruvor
    Kiwi
    hackad paprika

Hacka äggen, löken & paprikan. Blanda ihop med resterande ingredienser.
    Lägg ihop två halvor av polarkakan så att det bildas en stor rund botten. Fördela hälften av blandning. Lägg på ytterligare två halvor & fördela resten av blandningen. Lägg slutligen på dom två sista halvorna. (se till att skarvarna inte hamnar på samma ställe, för då är det lätt att tårtan delar på sig).

Vispa grädden & blanda i majonäsen och fördela uppe på tårtan (jag brukar ej garnera på sidorna för det är så besvärligt). Garnera sedan med t.ex skinka, ost, tomat, kiwi, vindruvor, hackad paprika.

Hoppas det smakar. Den blir ännu godare & saftigare om man gör färdigt botten kvällen innan och brer ut grädden och dekorerar dagen därpå.
    Vet inte exakt hur många bitar man får ut av denna tårta, men ca 12 bitar kanske.

• Doriath

Tycker man om tonfisk rekommenderar jag detta:

2 avocado
    1 burk creme fraiche
    2 burkar tonfisk (ej salladstonfisk!)
    ½ purjolök
    lite svartpeppar/citronpeppar
    en nypa salt

Mosa avocadon. Blanda med creme fraichen. Mosa tonfisken. Hacka purjon fint. Blanda ihop rubbet och strö över lite kryddor efter eget behag. Man kan byta ut purjon mot rödlök om man vill.

Smakar smaskens även på rostat.

• Mjo

Blev just osäker på hur många halvor en förpackning polarkaka innehåller. Det ska hur som helst vara totalt 6 halvor.

• Mjo

Ser att mitt recept påminner en hel del om "pilar" recept. Det är nästan bara mängden på ingredienserna som skiljer.

• Mjo

Doriath: Måste genast testa ditt recept. Jag älskar nämligen både avokado och tonfisk. Låter verkligen smaskens. Oj, vad jag blir hungrig när jag läser alla recept.

• snusfia

jättemycket mumsigt på den här sidan
    home3.swipnet.se/~w-37418/mat.html

"Children seldom misquote you. In fact, they usually repeat word for word what you shouldn't have said."
Svar på tråden Smörgåstårts recept någon snälla?