• Anonym (Frisk?)

Efter borrelia

Jag blev fästingbiten i somras och hade många symtom på borrelia. Bland annat den typiska rodnaden. Fick antibiotika och symtomen försvann. Men det är fortfarande lite rött där fästingen sätt, ett område på ca 2 x 6 cm. Det har nu gått 3 månader så jag är orolig.

Någon annan som haft borrelia, som vet? Och finns det någon som haft borrelia som blivit bra? Läste precis om en man som fått stora problem med värk med mera. Så gärna solskenshistorier, tack!

• Svar på tråden Efter borrelia
  • Anonym (.)

Borrelia är ett förbannat otyg.

• Vilda Tiger

Jag hade borrelia i våras. Har troligen haft det sen sommaren -15 för då hade jag en fästing sist. Jag varken märkte att jag hade borrelia förutom den röda ringen runt hela låret, eller fick bestående men efteråt. Så det behöver inte ge besvär. Lycka till!

• Aikido

Har haft så djävla mycket fästingar att jag rent statistiskt borde blivit utsatt för Borrelia. Aldrig märkt något eller testat mig.

• Ragnar

Min syster fick borelia för 4-5 år sedan. Behövde två antibiotikakurer för att bli av med det. Men hon har inte haft några som helst problem efter det.

• Anonym (Haft)

Haft nervborrelia precis.

Noterade rött märke i knävecket. Glömde bort det. Tänkte att det var någon insekt eller nåt.

Noterade det igen. Då hade den karaktäristiska ringen för borrelia uppstått.

Fick vanlig antibiotika för borrelia. (Kåvepenin)

Dag 9 av 10 som jag tagit antibiotikan domnade halva ansiktet och halsen bort. Jag fick ta taxi till akuten mitt i natten.

Blev inlagd på övervakningen. De konstaterade nervborrelia.

Fick doxycyklin utskrivet, två tabletter om dagen. Ingen träning, ingen exponering för solljus, sjukskriven sju dagar.

Haft spasmer, ryckningar och domningar.

Fick ta ryggmärgsprov. (Rysare)

Nu på köpet har jag fått obalans och klåda i underlivet av den starka antibiotikan.

Kuren är klar men jag har fortfarande nervryckningar och i knävecket är det fortfarande delvis domnat och ett märke.

Har blivit så rädd för fästingar att jag lagt ut min bostad i skogen till försäljning.

• Anonym (Frisk?)
    Anonym (Haft) skrev 2016-08-27 23:41:29 följande:

Noterade rött märke i knävecket. Glömde bort det. Tänkte att det var någon insekt eller nåt.

Dag 9 av 10 som jag tagit antibiotikan domnade halva ansiktet och halsen bort. Jag fick ta taxi till akuten mitt i natten.

Fick doxycyklin utskrivet, två tabletter om dagen. Ingen träning, ingen exponering för solljus, sjukskriven sju dagar.

Nu på köpet har jag fått obalans och klåda i underlivet av den starka antibiotikan.

Kuren är klar men jag har fortfarande nervryckningar och i knävecket är det fortfarande delvis domnat och ett märke.

Har blivit så rädd för fästingar att jag lagt ut min bostad i skogen till försäljning.

Usch, förstår att du vill flytta. Fästingarna är så lömska. Och det sägs att endast ett fåtal av dem bär borrelia, det känns snarare som om de flesta gör det.

Hur länge åt du doxycyklin? Behöver du ingen mer kur pga symtomen? Har läst att symtomen kan dröja sig kvar ett tag. Hoppas verkligen att du får bli frisk från detta!!
  • Anonym (Haft)

15 dagar.

Vissa symptom är kvar.

Tack snälla lycka till du också

Anonym (Frisk?) skrev 2016-08-28 08:20:18 följande:

Usch, förstår att du vill flytta. Fästingarna är så lömska. Och det sägs att endast ett fåtal av dem bär borrelia, det känns snarare som om de flesta gör det.

Hur länge åt du doxycyklin? Behöver du ingen mer kur pga symtomen? Har läst att symtomen kan dröja sig kvar ett tag. Hoppas verkligen att du får bli frisk från detta!!

• Anonym (Frisk?)
    Anonym (Haft) skrev 2016-08-28 09:38:23 följande:

15 dagar.

Vissa symptom är kvar.

Tack snälla lycka till du också

Får jag fråga om du upplever rysningar upp i huvudet och övriga kroppen? Yrsel? Jag började få dessa symtom efter bettet.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Haft) skrev 2016-08-27 23:41:29 följande:

Exakt så var det för mig med. Ring i knävecket. Domningar i halva ansiktet under Kåvepeninkuren. Efter fyra(!) starka doxycyklinkurer klingade de värsta symtomen av: domningarna, influensakänslan, tryckkänslan i huvudet, yrseln. Vidrigt men jag kan inte hålla mig borta från skärgården för det. Finns alltid en orm i paradiset..

Tyvärr så är vården ganska kass när det gäller Borrelia. Jag träffade helt sjukt puckade läkare. Förhoppningsvis kommer den bli bättre nu när fästingarna och fallen ökar..
  • Anonym (Haft)
    Miss Skywalker skrev 2016-08-28 21:22:06 följande:

Exakt så var det för mig med. Ring i knävecket. Domningar i halva ansiktet under Kåvepeninkuren. Efter fyra(!) starka doxycyklinkurer klingade de värsta symtomen av: domningarna, influensakänslan, tryckkänslan i huvudet, yrseln. Vidrigt men jag kan inte hålla mig borta från skärgården för det. Finns alltid en orm i paradiset..

Tyvärr så är vården ganska kass när det gäller Borrelia. Jag träffade helt sjukt puckade läkare. Förhoppningsvis kommer den bli bättre nu när fästingarna och fallen ökar..

Fyra doxycyklinkurer!!! OMG
Svar på tråden Efter borrelia