• Anonym (Frisk?)

Efter borrelia

Jag blev fästingbiten i somras och hade många symtom på borrelia. Bland annat den typiska rodnaden. Fick antibiotika och symtomen försvann. Men det är fortfarande lite rött där fästingen sätt, ett område på ca 2 x 6 cm. Det har nu gått 3 månader så jag är orolig.

Någon annan som haft borrelia, som vet? Och finns det någon som haft borrelia som blivit bra? Läste precis om en man som fått stora problem med värk med mera. Så gärna solskenshistorier, tack!

• Svar på tråden Efter borrelia
  • Anonym (Haft)
    Anonym (Frisk?) skrev 2016-08-28 20:20:35 följande:

Får jag fråga om du upplever rysningar upp i huvudet och övriga kroppen? Yrsel? Jag började få dessa symtom efter bettet.

Rysningarna var som när foten somnat när man suttit still jättelänge och man håller på att väcka den.

Jag har inte haft någon "klassisk" yrsel men det verkar Skywalker ha haft.
  • Miss Skywalker
    Anonym (Haft) skrev 2016-08-29 06:24:11 följande:
    Rysningarna var som när foten somnat när man suttit still jättelänge och man håller på att väcka den.

Jag har inte haft någon "klassisk" yrsel men det verkar Skywalker ha haft.
    Kändes som att åka fritt fall på Grönan, var femte minut när det var som värst. Lite kul faktiskt..
  • Anonym (Frisk?)

Jag har också såna krypningar, som om armen eller foten somat lite. Men man får väl ingen ny kur. Vad gör man då? Något annat man kan ta för att döda borreliabakterierna som är kvar?

• Anonym (Frisk?)

Någon som har blivit frisk trots långvariga symtom?

Ska man tjata om mer antibiotika? Kosttillskott? Träna hårt? Dieter?

• Miss Skywalker
    Anonym (Frisk?) skrev 2016-08-30 11:05:43 följande:

Någon som har blivit frisk trots långvariga symtom?

Ska man tjata om mer antibiotika? Kosttillskott? Träna hårt? Dieter?

Du ska definitivt tjata om mer antibiotika, doxycyklin är enda boten. Byt läkare om de inte tar dig på allvar.. 
    Att leva sunt hjälper så klart. Alkohol får man vänta med, fick årets migränattack av ett par glas vin..
  • Anonym (Mia)

Doxycyklin är ingen big deal att ta, jag har ätit det i flera år pga acne. Inga problem som helst.

• Anonym (Frisk?)
    Miss Skywalker skrev 2016-08-30 15:21:37 följande:

Du ska definitivt tjata om mer antibiotika, doxycyklin är enda boten. Byt läkare om de inte tar dig på allvar.. 

Att leva sunt hjälper så klart. Alkohol får man vänta med, fick årets migränattack av ett par glas vin..

Jag gick till doktorn och fick en kur doxyferm. Han tyckte nämligen att min förrakur var för kort med tanke på symtomen jag hade.

Men usch vilken hemsk sjukdom borrelia är. Nu när man läst en del (fast jag försöker undvika det för att inte fastna i grubblerier) kommer man att tänka på släkt och vänner som har oförklarliga symtom å, och att det kan vara borrelia.
  • Aikido
    Anonym (Frisk?) skrev 2016-09-01 14:47:18 följande:
    Jag gick till doktorn och fick en kur doxyferm. Han tyckte nämligen att min förrakur var för kort med tanke på symtomen jag hade.

Men usch vilken hemsk sjukdom borrelia är. Nu när man läst en del (fast jag försöker undvika det för att inte fastna i grubblerier) kommer man att tänka på släkt och vänner som har oförklarliga symtom å, och att det kan vara borrelia.
    Fast läser man om symptomen på de där sidorna och känner efter lite så platsar man ju direkt. Fortsätt undvik.
  • Anonym (Frisk?)

Finns här någon som gått något annat än doxyferm mot borrelia?

• Aikido
    Anonym (Frisk?) skrev 2016-09-03 14:10:39 följande:
    Finns här någon som gått något annat än doxyferm mot borrelia?

Jag tror öl hjälper. Brukar ta en öl efter jag varit ute i skogen och har inte blivit drabbad än. De fästingar jag hittar på mig dränker jag i den sista slurken öl (så får kräken ändå en lycklig död).
  • Anonym (H)

Jag hade tydligen borrelia för lite mer än en månad sedan. Jag märkte inte ens att jag blivit fästingbiten (har aldrig ens sett en fästing på mig) men jag hade den klassiska "bull's eye"-rodnaden och den kliade som ett myggbett. Det var de enda symptomen som jag märkte. Jag fick Doxylin (vet inte om den finns i Sverige, jag fick den i utlandet) som jag tog i 15 dagar och redan efter första dagen började rodnaden gå ner kraftigt (från att tidigare ha växt sig större ganska fort) och när jag var färdig med kuren syntes bara en liten rodnad och inget kliande. Nu är rodnaden också borta helt.

• Anonym (Frisk?)
    Anonym (H) skrev 2016-09-03 17:26:30 följande:

Jag hade tydligen borrelia för lite mer än en månad sedan. Jag märkte inte ens att jag blivit fästingbiten (har aldrig ens sett en fästing på mig) men jag hade den klassiska "bull's eye"-rodnaden och den kliade som ett myggbett. Det var de enda symptomen som jag märkte. Jag fick Doxylin (vet inte om den finns i Sverige, jag fick den i utlandet) som jag tog i 15 dagar och redan efter första dagen började rodnaden gå ner kraftigt (från att tidigare ha växt sig större ganska fort) och när jag var färdig med kuren syntes bara en liten rodnad och inget kliande. Nu är rodnaden också borta helt.

Då är du lyckligt lottad. Hoppas du slipper ytterligare symtom.
  • Anonym (Frisk?)
    Aikido skrev 2016-09-03 17:14:52 följande:

Jag tror öl hjälper. Brukar ta en öl efter jag varit ute i skogen och har inte blivit drabbad än. De fästingar jag hittar på mig dränker jag i den sista slurken öl (så får kräken ändå en lycklig död).

Värsta är att jag har trädgård och grejar mycket där. Så om jag ska ta en öl efter varje gång jag varit och fixat i trädgården så blir det en jäkla massa öl...
  • Aikido
    Anonym (Frisk?) skrev 2016-09-03 19:13:38 följande:
    Värsta är att jag har trädgård och grejar mycket där. Så om jag ska ta en öl efter varje gång jag varit och fixat i trädgården så blir det en jäkla massa öl...

Det där är ju inte någon nackdel i mina ögon.
  • Anonym (Frisk?)
    Aikido skrev 2016-09-03 20:09:08 följande:

Det där är ju inte någon nackdel i mina ögon.

????????
  • Anonym (Frisk?)
    Anonym (Frisk?) skrev 2016-09-03 21:53:52 följande:

????????

Hmm... det där skulle varit smileys, inte frågetecken.
  • Anonym (Frisk?)

Någon mer med en solskenhistoria att berätta? Eller som överhuvudtaget fått borrelia?

Svar på tråden Efter borrelia