• PrinsessanNova13

Någon har sett fel på ultraljudet!

Tänkte kolla om det är någon mer som varit med om detta!

Jag var på ultraljud i Onsdags (v8 7+2) och där blev jag totalt överraskad med beskedet att det är 2 foster.
    Läkaren visar båda två och bådas hjärtan osv....panik var bara förnamnet då jag var helt oförberedd på tvillingar !

Pga att jag haft ont när jag kissat besökte jag idag gynmottagningen som tog sänka och urinprov som var helt okej....men man ville göra ett vul för att se att allt var okej.
    Nu hittar denna läkare bara ETT foster !
    Hon kikade runt och hittade verkligen inget....och nej det handlar inte om att det ena fostret avstannat och absorberats upp av kroppen,sånt händer inte på 4 dagar enligt henne.

När jag lämnade mottagningen sa läkaren att någon av dem har ju sett fel,frågan är ju bara vem!

Enligt henne ska jag ställa in mig på att det är 1st fullt frisk bebis som nu enligt henne var 8+2 :P

Allt känns jättekonstigt! Någon mer som varit med om att man sett fel?
  • Svar på tråden Någon har sett fel på ultraljudet!
  • gamlapappan

Det är väldigt osannolikt att en läkare / ultraljudssköterska sett två foster och att det faktiskt bara är ett. Däremot är det mer sannolikt att missa och bara se ett fast det egentligen är två.

• Poppy75

När jag var på vul vecka nio sa läkaren att hon såg två foster. Min man frågade på skoj om hon var säker på att det inte var fler. Läkaren svarade gravallvarligt att nej det var hon inte, så här tidigt i graviditeten kan man missa ett.

• FruNyfiken

Det är inte jätteovanligt att den ena ligger bakom den andra så tidigt i graviditeten.
    Om någon har sett två foster, är det nog två.

• Jasmin Karlsson

Jag var på vul pga blödning och då såg läkaren 2, kanske 3 foster, hon sa ärligt att hon inte var säker. Jag har för mig att det var ca v 8, men kommer ej ihåg exakt. Hjärtana slog iallafall. Senare syntes bara 2 foster, det var också två sen så jag tror att det var två hela tiden.
    Det kan vara svårt att se så tidigt pga hur bra ultraljudsapparaten är, beroende på hur fostrena ligger osv.

• PrinsessanNova13
    gamlapappan skrev 2016-08-28 17:52:19 följande:

Det är väldigt osannolikt att en läkare / ultraljudssköterska sett två foster och att det faktiskt bara är ett. Däremot är det mer sannolikt att missa och bara se ett fast det egentligen är två.

Jag kände lite så också men hon var så övertygande att det bara var 1 och thats it ..... men jag har liksom ul-bild på 2 klunsar från förra vul:et ....
  • PrinsessanNova13
    Poppy75 skrev 2016-08-28 18:00:15 följande:

När jag var på vul vecka nio sa läkaren att hon såg två foster. Min man frågade på skoj om hon var säker på att det inte var fler. Läkaren svarade gravallvarligt att nej det var hon inte, så här tidigt i graviditeten kan man missa ett.

okej :-O men det var "bara" två sen eller :) ?
  • PrinsessanNova13
    FruNyfiken skrev 2016-08-28 18:32:54 följande:

Det är inte jätteovanligt att den ena ligger bakom den andra så tidigt i graviditeten.
    Om någon har sett två foster, är det nog två.

Känns väldigt märkligt att först få tvillingbesked och bli alldeles chockad,smälta lite och sen säger nästa "jag ser bara en" :/
  • PrinsessanNova13
    Jasmin Karlsson skrev 2016-08-28 18:39:50 följande:

Jag var på vul pga blödning och då såg läkaren 2, kanske 3 foster, hon sa ärligt att hon inte var säker. Jag har för mig att det var ca v 8, men kommer ej ihåg exakt. Hjärtana slog iallafall. Senare syntes bara 2 foster, det var också två sen så jag tror att det var två hela tiden.
    Det kan vara svårt att se så tidigt pga hur bra ultraljudsapparaten är, beroende på hur fostrena ligger osv.

Ah okej,men du fick alltså tvillingar?
    Jag vet verkligen inte hur jag ska ställa mig till detta :/ I ärlighetens namn rätt jobbigt känslomässigt.....jag fick ingenting om att komma tillbaka heller :/
  • FruNyfiken
    PrinsessanNova13 skrev 2016-08-28 20:20:16 följande:
    Känns väldigt märkligt att först få tvillingbesked och bli alldeles chockad,smälta lite och sen säger nästa "jag ser bara en" :/
    Jag förstår att det kan kännas märkligt!
    Men ärligt talat, det behöver inte vara jobbigare att ha två istället för en. Allt handlar om rutiner och att synka dem. Jag var ensam med våra tills de var sex månader pga att pappan veckopendlade. Du kommer att klara det galant om det är två! Och ärligt talat, det är lite speciellt med tvillingar!
  • Poppy75
    PrinsessanNova13 skrev 2016-08-28 20:19:17 följande:
    okej :-O men det var "bara" två sen eller :) ?
    Ja det var "bara" två. Det är fullt tillräckligt. Förstår om det är omtumlande för dig. Se till att du får göra ett till ultraljud snart. Det är jobbigt med tvillingar men stundtals helt underbart. Fast det gissar jag att det är med "bara" ett barn också.
Svar på tråden Någon har sett fel på ultraljudet!