Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Köra bil efter tre glas vin?

Nästa gång tar du hennes bilnycklar. 

Om det inte går håller du ett öga på henne och ringer polisen så de stoppar henne innan hon kör ihjäl någon annan än sig själv.

Hon kan tydligen inte hantera alkohol och behöver stoppas innan något som inte går att ångra händer.

• Anonym (B)
    Anonym (asdf) skrev 2016-08-28 18:48:37 följande:
    Hur vet du ens att hon körde rattfull?
    Antagligen för att det märktes på henne och för att det tar ca 6-8 timmar att förbränna 3 glas vin till att hamna under 0,2 promille.
  • Anonym (B)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-28 19:52:04 följande:
    Då var promillehalten troligen 0,02. Något man KAN köra med, men bör låta bli.
    Hur vet du att HON körde?
    Jag är tveksam till att det stämmer att alkoholhalten skulle vara 0,02 promille efter 3 timmar.

www.systembolaget.se/om-alkohol/alkohol-i-kroppen/forbranning/

3 glas vin är mellan 6 och 10 cl 100% ren alkohol. Omvandlat till 40%-ig sprit så motsvarar det 15 till 25 cl.

om hon förbränner whooping 2,5 cl 40%-ig sprit per timme tar det mellan 6 och 10 timmar att få alkoholen ur kroppen. Hur kan det då ligga på 0,02promille  ens om hon svepte 3 glas då de träffades tre timmar tidigare?
  • Anonym (B)

Du har kanske en hög tolerans pga reglebundet krökande? Det påverkar dock inte leverns förbränningstakt och promillen.

• Anonym (B)
    Anonym (B) skrev 2016-08-28 20:56:09 följande:
    Du har kanske en hög tolerans pga reglebundet krökande? Det påverkar dock inte leverns förbränningstakt och promillen.
    Jag rättar mig själv, Höjd tolerans innebär bla att levern kan förbränna upp till dubbelt så mycket alkohol på samma tid och det påverkar promillehalten.
  • Anonym (B)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 21:31:53 följande:
    Höjd tolerans? Det vanligaste med tex alkisar (regelbundet krökande) är ju att de tål mindre alkohol!?
    Nej, först höjs toleransen och förbränningen - därför måste de dricka mer för att bli berusade, men så småning efter lång och hårt krökande tål de mindre alkohol.
  • Anonym (B)
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-28 22:52:05 följande:
    Fin resturang ett glas vin 12 cl enklare 15 cl
    www.svd.se/det-ar-skillnad-pa-ett-glas-och-ett-glas

En standardenhet vin är 15 cl, ett glas är  allt mellan 12  och 18 cl   - enligt  SvD:s vinskribent som skrivit om vin i 25 år.
  • Anonym (B)

En vanlig promilleräknare på nätet -  här räknat på ett glas 17 cl

Jag är kvinna
    Din vikt:
    65
    kg.

Intag:
    Öl
    Mängd dryck i cl:
    volymprocent:
    5
    %
    Vin
    Mängd dryck i cl:
    17
    volymprocent:
    12
    %
    Sprit
    Mängd dryck i cl:
    volymprocent:
    40
    %

Resultat:
    Du har cirka
    0.4
    promille i kroppen, och bör vänta minst
    3
    timmar innan du kör bil igen.
  • Anonym (B)
    Ålder

30
    år
    Kön

Längd

175
    cm
    Vikt

65
    kg
    Tid

Tid som förflutit : 3

Alkoholmängd

Dryck och Mängd

Du har druckit 500 ml vin, 12.5 %

Total alkoholmängd: 49.38 gram

Resultat

Alkoholmängd kvar i kroppen

28.38
    g
    Alkoholmängd i blodet

0.628
    promille
    Du är nykter om

5
    timmar
  • Anonym (B)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 00:21:23 följande:
    Såna där beräkningar är jättebra om man inte har en alkomätare och vill vara säker. Men jag har personligen testat alla möjliga konstellationer och man kan dra bort MINST halva tiden. Vänninanhade med största sannolikhet blåst 0 om hon blivit stoppad!

Du har högre tolerans och förbränning än genomsnittet. Hur mycket dricker du och väger du? Man eller kvinna?
  • Anonym (B)

Jag antar att du har en kalibrerad mätare som du kollar med klyban?

• Anonym (B)
    klyban skrev 2016-08-31 20:53:21 följande:

För vad?
    För mina 2 glas och köra 3h senare, eller exakta uträkningar på promille.
    Jag antar att jag inte ens behöver svara på detta.
    Men om det var oklart så är det inte detta jag diskuterar, utan att dessa promille appar är inte tillförlitliga som så.
    Utan bara tillförlitliga att det är 100% på rätt sida av deras påstående, vilket medför många timmar mer än i praktiken.

Så när nog kommer med "fakta" och uträkningar av dessa appar, och se jag har rätt.
    Så vet i alla fall jag att de inte rätt i praktiken.
    Och jag förstår varför apparna är konstruerade som de är.

Det är naturligtvis en stor sammansvärjning som alla leverantörer av dessa appar är en del av?  Eller är underlaget de använder förfalskat av någon som har andra motiv, som tex att lura alla att vänta några extra timmar innan de kör?

Jag förstår inte vad du menar så förklara gärna varför apparna är konstrueade som de är och varför alla visar mer eller mindre lika fel.
  • Anonym (B)
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 21:08:09 följande:
    Jag har en proffs alkoholmätare från dräger som jag kalibrerar varje år precis som polisens. Jag har räknat ut att jag vad jag förbränner och VARJE gång jag kollar är jag under 0,2 promille.
    Inte en gång på 5-6 år har det slagit fel.
    Tvärt om, jag trodde att jag skulle ligga på 0.2 men var mycket lägre

3 glas vin är inga problem, jag kan räkna ut -samt kontrollera att det stämmer -
    innan jag sätter mej och kör hem.
    Vi har en lag och jag följer den.
    Så du är en kvinna på 65 kilo som inte ätit något innan du dricker tre glas - för det är ju det appen räknade på

Hur mycket förbränner du? 

Stor eloge till dig som faktiskt vet att du är OK innan du sätter dig i bilen
  • Anonym (B)
    klyban skrev 2016-08-31 21:22:51 följande:

Det är ingen sammansvärjning utan det är en konsensus att de inte kan ha ett beräkningssystem som inte gäller samtliga och väl tilltaget.
    Så ingen riskerar att följa appen och sen åka dit på rattfylla ändå.
    Detta är ju simpel logik, som jag trodde alla greppade.
    Och jag tycker appen i sig är ett okey verktyg som så, för ge en fingervisning.

Dock i verkligheten så är den helt fel för mig, då jag har betydligt mindre tid än vad appen visar.
    Och ja, jag har testat mig riktigt.

Bra och tydligt svarat,  tror du att denna konsensus som du kallar det har en vetenskaplig grund eller är den alkoholpolitiskt, trafiksäkerhetsmässigt eller grundant något annat?

Att du har högre förbränning (än appen) förstår jag att du kontrollerat,  gäller det enbart för dig eller gäller det för mer eller mindre alla?

Jag frågar för att jag vill veta och förstå hur du tänker, vad som ligger till grund för dina argument. Det finns många argument som grundar sig på moralism år både ena och andra hållet, det finns också argument som tar sin egna givna uppfattning och gör just den till universell sanning. 

/nyfiken
  • Anonym (B)
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 22:09:07 följande:
    räknar på 5 gram i timmen men förbränner i normal faller 6 gram
    3 glas 12% vin á 17cl  (0,5 liter och ungefär 4 standardenheter vin) är knappt  44 g alkohol   - www.internetmedicin.se/page.aspx

"En normalstor vuxen man som dricker 3-4 burkar starköl eller 4-6 glas vin (12 cl, 12 %) uppnår en ungefärlig blodkoncentration på 1 g/L som motsvarar 1 promille. En vuxen kvinna uppnår samma promillehalt efter intag av cirka 3 burkar starköl eller 3-5 glas vin (12 cl). 1 promille motsvarar 27 mmol/L etanol i blod. "

På 3 timmar skulle du förbränt 15 gram och ha 39 gram kvar i kroppen. Motsvarar det mindre än 0,2 promille i blodet?

Jag tror du förbränner betydligt mer än 5 gram/timme. Annars verkar det inte stämma med det du fått i dig..
  • Anonym (B)

från samma länk som ovan

"Ungefär 90 % av alkoholen elimineras genom nedbrytning i levern och 10 % elimineras via utandningsluften, svettning och urin. Normal förbränning av alkohol är ungefär 0,1 g/kg kroppsvikt i timmen, d v s 5-10g alkohol i timmen för de flesta personer. Detta motsvarar 2-3 cl sprit, 6-12 cl vin eller 12-25 cl öl per timma, dvs ungefär 1 "enhet alkoholhaltig dryck" per timma. Hos en vuxen beräknar man att promillehalten normalt sjunker med cirka 0,15 promille per timma. Alkoholen i en lättöl bryts ner på cirka 15-30 minuter medan en starköl normalt tar 60-90 minuter. Relativt stora individuella variationer förekommer. "

• Anonym (B)
    klyban skrev 2016-08-31 23:21:29 följande:

nfc.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/...
    Kan vi sätta punkt nu på denna nu?

Den där var ju riktigt bra, intressant tabell på sidan 28 om promillehalt och alkoholmängd och förbränningstakt.
    35g alkohol (3 standardglas) vid ett och samma tillfälle  i en 70 kg kvinna skulle ge 0,8 promille i blodet.'

Sen är väl 98% nära nog 'allt' om än inte bokstavligt och inte i stora mängder - o mman dricker 50 standardglas så kan man räkna bort ett , eller om man dricker 5 standardglas så kan man räkna bort 0,1.. 10 glas blir 9 til 9,5 glas.. samesame i de små kvantiteterna
  • Anonym (B)
    infochristina skrev 2016-08-31 23:25:37 följande:
    Fel på länken

Alkohol kommer till magen och samma väg som allt annat där. Det tas alltså upp i tarmarna och kommer till levern för att brytas ned. Svett är inte alkohol och om man svettas alkohol är det nåt som inte står rätt till. När du brutit ned alkohol och tagit upp vattnet ur ölen, eller vad det nu är du har druckit, kan du mycket väl svettas ut just det vattnet. Alkoholen bryts dock ned i levern.
    byt ut de två konstiga tecknen i länken mot ett ö så funkar det
  • Anonym (B)
    klyban skrev 2016-08-31 23:46:53 följande:
    Intressant och se den tydliga skillnaden på fastande mage och en mage med mat.
    Ja, den bästa faktan i tråden finns där.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?