• Tina81

Hur gör ni när ni ska iväg med barnet?

Vår tjej på 6 mån har vi nyligen börjat fasa in på puréer och gröt, fortfarande mest som komplement till ersättningen. Har ni några smarta praktiska tips att dela med er av? Tex hur gör ni när ni ska iväg och vill ta med puréer? Om ni behöver mata barnet utanför hemmet, hur gör ni så att det blir så smidigt som möjligt? Hur tar ni med er maten?

Tack på förhand från en rookie:)

• Svar på tråden Hur gör ni när ni ska iväg med barnet?
  • Mascaraklumpar

Dottern är 7 månader och ska vi iväg så får hon antingen hoppa över ett mål (jag ammar henne då istället), eller så tar vi med en barnmatsburk (går utmärkt att äta rumstempererad, om barnet accepterar det), eller så äter vi också ute och väljer ett ställe där hon kan äta av maten (typ ställen med husmanskost).

Med sonen ville vi ofta ta med oss gröt, och då brukade vi mäta upp pulver i en burk (tex en urdiskad barnmatsburk) där vi i förväg märkt ut hur mycket hett respektive kallt vatten som skulle hällas i, sedan tog vi med en liten termos med hett vatten och en liten flaska med kallt och blandade iordning på plats.

• DLP

Jag har en kille på snart 7 månader. Han äter lunch och middag. Allt annat är amning. Han får varken gröt eller välling.

Jag lagar oftast maten själv och tar i så fall med den i en liten burk. Det händer att vi under stressiga dagar köper en färdig burk istället.

Om vi inte är på en plats där han kan sitta i en barnstol och där vi kan värma maten brukar han sitta i vagnen och äta maten kall. Det brukar inte vara några problem.

• Björckan

Som jag minns med sonen var "ellas" pureer/smoothies jättebra när man var ute. Bara att klämma ur påsen på en sked. Annars yoghurt, banan och ibland lite av vad jag åt (beroende på situation och vad det var för mat såklart). Gröt tog vi aldrig med oss på dagsutflykter. :)

• Tina81

Bra tips!! Har letat efter mer "matiga" varianter av klämmisar som Ellas men inte hittat. Bara sett med frukt! Har ni sett något sånt?

• straw2008

Ta med klämpåsar, finns med frukt youghurt eller typ kalops o sånt. 

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (?)

Är det så krångligt? Man tar med sig det man behöver, liksom :) Sällan behövs ju en burk, så då kan man ta en och dela upp i mindre pyttsar. För det mesta ammade jag ute istället för att slabba med mat, hakklapp osv. 

• BuoBä
    Tina81 skrev 2016-08-29 08:30:44 följande:

Bra tips!! Har letat efter mer "matiga" varianter av klämmisar som Ellas men inte hittat. Bara sett med frukt! Har ni sett något sånt?

Semper har mat-klämmisar, tex ris & kyckling.

Annars - om du är ambitiös - så köper du återanvändningsbara klämmispåsar och fixar egna. Eller så tar du med en burk med sked.
  • straw2008
    Anonym (?) skrev 2016-08-29 10:37:06 följande:

Är det så krångligt? Man tar med sig det man behöver, liksom :) Sällan behövs ju en burk, så då kan man ta en och dela upp i mindre pyttsar. För det mesta ammade jag ute istället för att slabba med mat, hakklapp osv. 

Fast det är ju jättemånga som inte ammar? Ser du det som norm ? Att alla ammar? 
    I kinamockaskogen.....
  • Tina81

Toppen med Sempers matklämmisar , måste köpa:)

Det står att det blir en komplett måltid med en frukt & smörgås till..ger ni alltid det till maten? Vi brukar inte ge frukt & smörgås till maten, har väl tänkt att de får i sig den näring som behövs ändå i form av grönsaker i puréer tex?

• BuoBä
    Tina81 skrev 2016-08-29 11:47:29 följande:

Toppen med Sempers matklämmisar , måste köpa:)

Det står att det blir en komplett måltid med en frukt & smörgås till..ger ni alltid det till maten? Vi brukar inte ge frukt & smörgås till maten, har väl tänkt att de får i sig den näring som behövs ändå i form av grönsaker i puréer tex?

Det är väl för att klämmisar är mindre än en burk så det blir en ganska liten portion. Det brukar rekommenderas att ge frukt(puré) efter maten, men jag tänker att man får se till vad de äter under hela dagen och att det inte är så noga om en måltid inte blir helt komplett.
  • Anonym (?)
    straw2008 skrev 2016-08-29 11:32:09 följande:
    Fast det är ju jättemånga som inte ammar? Ser du det som norm ? Att alla ammar? 
    Amma eller ersättning, det är ju det jag menade såklart. Och amning är nog mer vanligt än ersättning.
  • Guldbarb

Matklämmisarna är jättebra när man är iväg, nu är min pojk lite äldre så han äter en sån rätt snabbt. Men vill man kunna ge den varm så brukar vi ha med en liten termos så stoppar vi ner klämmisen i den när den ska värmas (se bara till att det inte är för mycket vatten)

• cosinus

Med äldsta så planerade jag minutiöst. Hade med barnmatspure och sökte upp ställen med micro. Hade med hakklapp, våtservetter och matade, kladdade och rengjorde.

Med de tre yngre körde jag konstant med att de fick typ äta välling och gnaga rån de gånger vi var iväg. Sen tog vi puren hemma när det blev tid. Jag blev för bekväm för att orka kladda med pure ute och det är så kort tid innan de är så pass stora att de ist kan äta små bitar plockmat när man är iväg. Då är det återigen värt att ha med mat. 

• Tina81

Tack för tips! Gnaga rån & skorpor, är det säkert när de är runt 6 mån? Inte risk att en bit lossnar och fastnar i halsen?

• BuoBä
    Tina81 skrev 2016-08-30 09:32:18 följande:

Tack för tips! Gnaga rån & skorpor, är det säkert när de är runt 6 mån? Inte risk att en bit lossnar och fastnar i halsen?

Smörgåsrån blöter upp sig nästan innan de hamnat i munnen. Men det blir ett himla kladd också (samma med majskorvar/-krokar) så jag skulle inte ge det när man är på språng till en så liten.
Svar på tråden Hur gör ni när ni ska iväg med barnet?