• Fjäderängel

olja mot bristningar gravid

Vilken tycker ni är den bästa oljan/krämen för bristningar när man är gravid?

• Svar på tråden olja mot bristningar gravid
  • Linnis92

Du kommer inte kunna rädda upp bristningarna, de kommer oavsett om du smörjer eller ej, då det är hormonellt. Däremot så tycker jag du ska satsa på en trevlig hudkräm att smörja in magen med, så det kliar mindre. Jag hade olika body butter från body shop.

• Ivana1988

jag hade jobbigt I början, var så torr att min hud började spricka (v5) men nu använder jag Neutrogena lotion oparfymerad och sedan badolja (apotekets egen)och det blev bättre...

men tyvärr som Linnis92 sager ska man få det så får man det oavsett vad man smörjer in sig med...

• Pentra

Kom ihåg C-vitaminerna. Jätteviktigt! Brist på C-vitamin vid graviditet minskar hudens elasticitet och ger då fula bristningar och bestående rynkmage. ... Med vänlig hälsning, Pentra

• LillyE

Jag har smörjt magen och brösten med biooil sedan v 18 ungefär. Vet att många säger att bristningar är hormonellt och ej kan förebyggas dock blir det inte lika tydliga bristningar om huden är mer elastisk.

Har iaf inte fått en enda bristning. Hade mycket bristningar på brösten innan och dom har minskat otoroligt mycket! Så jag skulle faktiskt rekommendera Biooil! Finns större förpackningar på nätet :)

• Kasperina

Bristningar är hormonella och har bara delvis (eller inte alls men jag lämnar det öppet) att göra med hudens elasticitet. Jag fick bristningar på både bröst och lår i tonåren, men jag fick inte en enda bristning under mina graviditeter trots att jag var 38 resp 42 år gammal och rimligtvis borde ha sämre elasticitet i huden då.

Däremot skulle jag vara väldigt noga med vad jag smörjer in kroppen med under graviditeten och undvika alla "tillverkade" oljor typ biooil och även apotekets oljor och krämer och i stället köra på riktigt naturliga oljor typ olivolja, tistelolja etc för att undvika så mycket kemikalier det bara går så länge bebisen delar blodomlopp med mig.
    Det är omöjligt att undvika alla kemikalier så jag tänker att man får dra ner på dem där man kan utan alltför mycket besvär

• Meriall

Bristningar kan vara hormonella men man kan även få dem av att öka i vikt fort, tex om man bara blir överviktig/går upp i vikt av mat fort. Så de kan också inträffa för att huden sträcks ut. Smörjer du kanske du kan förebygga den typen även om du fortfarande kan få den hormonella sorten.

Svar på tråden olja mot bristningar gravid