• hipsterpappan

Ska vi ha religiösa skolor i Sverige?

Efter att en muslimsk friskola i Vällingby har fått klartecken från Skolinspektionen att bedriva könssegregerad undervisning är nu debatten igång och t.om MP tycker att det inte är rätt. Själv tycker jag som många andra att undervisning och religion inte hör ihop och bör avskaffas oavsett religion.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska vi ha religiösa skolor i Sverige?
  • PH76

Jag kan inte svara på frågan då alternativ 2 bara riktar sig mot Islam.

Jag vill inte att en skola ska få någon som helst religiös inriktning, detta inkluderar även Kristendom, Buddism, Judaism osv...

• hipsterpappan
    PH76 skrev 2016-08-30 13:11:14 följande:

Jag kan inte svara på frågan då alternativ 2 bara riktar sig mot Islam.

Jag vill inte att en skola ska få någon som helst religiös inriktning, detta inkluderar även Kristendom, Buddism, Judaism osv...

Blev lite tokigt där tyvärr. Men det skulle se konstigt ut om bara muslimska skolor förbjöds även om dom är värst på segregerande regler.
  • Carambolan

Jag tycker att det är ok med religiösa skolor så länge undervisningen följer läroplanerna och skollagen. Om inte så skulle jag tycka att även Waldorf och andra alternativ-ideologiska skolor också borde ligga risigt till.

• PH76
    Carambolan skrev 2016-08-30 14:36:06 följande:

Jag tycker att det är ok med religiösa skolor så länge undervisningen följer läroplanerna och skollagen. Om inte så skulle jag tycka att även Waldorf och andra alternativ-ideologiska skolor också borde ligga risigt till.

Vad har det med religion att göra? Har du koll på vad Waldorf innefattar, det är väl inte så mycket hokuspokus där?
  • Carambolan
    PH76 skrev 2016-08-30 15:59:32 följande:

Vad har det med religion att göra? Har du koll på vad Waldorf innefattar, det är väl inte så mycket hokuspokus där?

Jag tycker nog att antroposofirörelsen i sina extrema former är lika mycket hokuspokus som religion.
  • Emerencia
    Carambolan skrev 2016-08-30 14:36:06 följande:

Då kommer ingen lära sig om evolutionen. Den strider mot religionens syn på människan. Kan bli svårt med vetenskap inom djupare delar av biologi, kemi och fysik, speciellt biologi och kemi som tillhör evolution.

I det stora hela, det är svårt att kombinera religion med skola om skolan ska ha naturvetenskap.

Mitt svar: Absolut inga religiösa skolor, det är 2016, inte 1600.
  • Aniiee

Jag har inga problem med det. De flesta religiösa skolor jag känner till har den egna religionen som "påslag", så att säga. Religiositeten går inte ut över undervisningen, utan det de gör är saker som att ha plats/tid för saker som bönestunder, har extra lektioner i den egna religionen, serverar den maten i matsalen, har deras version av präster tillgängliga för samtal som komplement till kurator och skolsköterska, mm.

Sen vet jag även skolor där det verkligen är söndagsskola 5 dagar i veckan, mm, som är vetenskapsresistenta och där rektorn/pastorn gör 14-åriga elever på smällen och 14-åringarna får skulden. De flesta av dessa ligger i USA. Såna skolor skippar jag gärna

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Aniiee
    Emerencia skrev 2016-08-30 16:10:16 följande:
    Då kommer ingen lära sig om evolutionen. Den strider mot religionens syn på människan. Kan bli svårt med vetenskap inom djupare delar av biologi, kemi och fysik, speciellt biologi och kemi som tillhör evolution.

I det stora hela, det är svårt att kombinera religion med skola om skolan ska ha naturvetenskap.

Mitt svar: Absolut inga religiösa skolor, det är 2016, inte 1600.
    Det flesta religiösa skolor klarar faktiskt av att undervisa både i religion och i vetenskap. De flesta sekulära skolor också för den delen.
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • PH76
    Aniiee skrev 2016-08-30 16:18:41 följande:
    Det flesta religiösa skolor klarar faktiskt av att undervisa både i religion och i vetenskap. De flesta sekulära skolor också för den delen.
    Visst kan det vara så, men vad kommer dom säga är det korrekta (det vetenskapliga eller religiösa)?

Ett exempel skulle vara big bang/evolutionsteorin vs. gud
Svar på tråden Ska vi ha religiösa skolor i Sverige?