• jaolii

    Efternamn och barn sedan tidigare

    Hej,

    Jag och min sambo fick en son i slutet av juni i år. Mitt första barn och hans andra då han har en 5 -åring flicka sedan tidigare som är hos oss varannan vecka. Livet startade något annorlunda för vår gemensamma son då han föddes med ett hjärtfel och fick opereras bara några dygn efter förlossningen.

    Till saken! Vi har pratat lite lätt om det här med val av efternamn till vår son. Förnamnet har vi alltid varit överens om och sedan så blev hans mellannamn ett gammalt släktnamn ifrån min sambo men efternamn kommer vi inte överens om.

    Min sambo vill såklart att vår som skall ha samma efternamn dvs hans som även hans dotter har men jag känner bara nej nej nej av många anledningar.

    Han tycker att det blir konstigt för hans dotter om inte "brorsan" heter samma som hon. Flickans mor fick även en son 3 veckor efter oss så det har varit något mycket för oss alla av olika anledningar.

    Jag känner att enda från att vi fick veta att vi väntade barn så har jag som fått dela allt med flickans mamma jag har som aldrig fått va gravid själv om man säger som så. Träffade man bekanta till min sambo så var det stora snackisen att har ni hört att de också väntar barn osv. I och med detta så känner jag att jag vill inte att vår son skall ha min sambos namn för det har han på deras flicka. Det känns liksom som om jag förlorar honom till dem. Jag har fått stå ut med så mkt pga hans tidigare relation och nu vill jag känna att detta är mitt barn.

    Jag vill inte klaga då jag älskar denna man och tycker att vi har gjort det bra i dessa svåra lägen men just detta med efternamnet kändes väldigt känsligt och därför vill jag höra hur tankar går hos andra kring detta? Kan tillägga att vi pratar lätt om giftemål men det är nog inget som sker inom en snar framtid.

    Stort stort tack på förhand ????

  • Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare
  • Anonym (Ida)

    Det är ju bara ni två som kan ta beslut om det, ingen annan. Men barnet är ju inte mindre ditt för du inte delar efternamn med det.

    Väntar också barn med en "ny" vårt gemensamma barn kommer få mitt efternamn för mina barn sen innan har det och vi båda är överens om att alla barn ska ha samma efternamn.

  • Anonym (qq)

    jag tycker du blandar äpplen och päron. Att du har känslor kring exet osv, det är ju en sak, vad ert barn ska heta är en annan sak. Du väljer att koppla ihop dessa två känslomässigt. 

    Jag tycker ni ska se nyktert på detta och göra det som är mest praktiskt för barnet. Hur blir det bär barnet går i skola tex, med ena eller andra namnet? sen, eftersom ni inte är gifta så får barnet automatiskt ditt namn om ni inte skriver att det ska ha det andra namnet. Kan barnet ha dubbelnamn? Är ju vanligt idag.

  • Anonym (nja)

    Tycker att din anledning till att inte vilja ha hans efternamn är helt fel.

  • fantasy06

    Jag har en son sedan innan, var gift med hans pappa så jag tog då pappans namn och har det fortfarande (heter samma som sonen nu då) nu har jag en ny sambo och ett gemensamt barn. Denna flicka fick sambons (sin pappas) efternamn eftersom vi inte tycker mitt efternamn passar sig då det inte ens är mitt från början :) men tanken är att vi ska gifta oss o då antar jag att jag med tar hans efternamn trots då att min som heter något annat.

    Efternamn spelar ju inte någon roll egentligen kan jag tycka. Alltså om barnet dår mammans eller pappans ....

  • Anonym (Sussi)

    Mina söner har olika efternamn, äldsta har sin pappas och yngsta har mitt. De är inte helsyskon ska tilläggas och barn nummer tvås pappa hade samma efternamn som jag redan när vi träffades.
    Att barnen har olika efternamn har jag aldrig ens reflekterat över!

  • jaolii

    Tack för kommentarer! Jag kanske skrev lite otydligt och blandade in en del annat men i huvudsak så var jag intresserad av hur andra tänkt för vi kan inte va de första som inte är överens om detta ????

    En tanke jag hade var att jag och sonen bär mitt och sedan så byts det den dagen vi gifter oss. Kan va en lösning kanske ????

  • jaolii

    Ny här från idag och märker nu att man ska inte lägga till nå gubbar för då kommer det bara en massa frågetecken haha :)

  • gbgumman

    Tycker du drar lite för höga växlar på det här. Självklart är det ditt barn lika mycket oavsett namn. Kan tycka att barnet ska ha samma namn som flickan för att de ska känna syskonkänsla. Den andra pojken kanske får sin pappas namn då har alla tre barn olika namn känns inte så schyst.

Svar på tråden Efternamn och barn sedan tidigare