• en till orolig

Hyperaktiv 6 månaders

Hej! Min son är precis 6 månader gammal och har sedan han var bara någon månad varit väldigt rörlig, svängt på armar o ben mycket, inte varit direkt "gosig", även om han ofta somnade i famnen som nyfödd. Nu är han som sagt 6 månader och är extremt aktiv, sitter inte stilla en sekund, bokstavligen. När han sitter i knät rör han sig fram o tillbaka, vagnen funkar bara kortare stunder, åka bil måste vi passa in hans sovtider annars skriker han hysteriskt.

Han tröttnar snabbt på saker, och är inte mycket för att stundera saker (kanske är tidigt vid 6 månader?)

Sitta still i famnen i soffan går inte alls, däremot att bli buren tycker han om, likaså bärselen kan han faktiskt sitta i nöjd väldigt länge.

På sista tiden har även matningen blivit krångligare, eller flaskan rättare sagt. Han slår och blir allmänt frustrerad! Sista dagarna har dock gröt och mat funkat bra *peppar peppar*.

Sömnen dagtid varierar, ibland powernaps och ibland överraskar han med att sova 2 timmar i stöten. På natten har han faktiskt sovit hela nätter (19-05) sedan han var 3 månader, och läggningen går då ofta väldigt snabbt o bra *peppar peppar * igen.

Men det är det här Med att han tröttnar så oerhört snabbt på saker och så lätt blir frustrerad som oroar mig. Han kan skratta för att nästa stund gråta. Och det här med maten, han varvar liksom inte ner för att äta, inte Heller i matstolen, många gånger flyger han fram o tillbaka även där.

Låter detta normalt tycker ni? Tycker alltid att andras bebisar verkar så himla lugna, kan sitta still i knät, älskar vagnen m.m, kan gosa i soffan o så...

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Hyperaktiv 6 månaders
  • Sommar15

Min dotter är och var likadan! Fast hon sov bara 30 min i taget och inte hela nätter (hurra! ;) ) men någonstans kring 7-8 månader när hon lärde sig krypa blev det lite bättre, hon började sova en timme på dagen och kunde sitta med leksaker själv en liten stund. Men någon gosbebis har hon aldrig varit! Gillar varken sele eller vagn utan vill bara ut på egna äventyr. När hon lärde sig krypa kunde hon själv ta sig fram och utforska och hon var inte längre lika frustrerad :)

• Orkide

Låter som mina ungar i den åldern. De är nu 4,5 och 2,5 år och helt normala

• en till orolig

Tusen tack för att ni svarade, uppskattas massor!

Så himla mycket nytt det här med barn så man (jag) oroar mig för precis allt. "Är det normalt" "är inte konstigt", Phu!

Min son verkar också frustrerad över att han verkar vilja mer än kroppen klarar än!

• Lilla Gs mamma

Sådan var min med! Jag tror också de blir frustrerade när de vill mer än kroppen klarar. Det blir lättare för dem när de börjat krypa.

• MissHelene

Min tös e likadan, hon e 7 månader nu och verkar inte ha planer på att ändra sig :D

• en till orolig

Vad jag uppskattar alla svar!:)

Orolig som sagt för det mesta. "Pratar" han för lite? Är det normalt att bebisar ignorerar mycket när man söker kontakt? Inte reagerar på sitt namn än? Listan kan göras lång! Fy så jobbigt!

• Noviss78

Hej!

Min son på 8 månader är nästan precis likadan, vi har dock inte problem med att åka bil eller sitta i vagn .. Men mysa, kramas och sitta still i knät går absolut inte .. kränger och klänger .. studsar fram och tillbaka i sin matstolen när han äter .. får känslan ibland av ett "oroligt barn som har svårt aTT varvs ner" men han är alltid på toppen humör!

Svårsövd på dagarna och man känner att han verkligen inte vill missa någon vaken tid .. hör och ser allt!

Det har blivit lite bättre nu när han ålar sig fram men innan tröttnade han också fort på olika aktiviteter, fick köra stations-lekar här hemma .. 10 min hoppgunga, 15 min babygym, 5 min titta i spegeln osv osv .. haha!

• Jemp

Jag upplever generellt min son som rätt lugn och nöjd men känner ändå igen det. Det ska klättras överallt, mycket känslor nära varandra (särskilt om han är trött eller hungrig) osv. 7 mån nu och vagn har börjat funka bättre igen.

• MissHelene
    en till orolig skrev 2016-08-30 22:45:42 följande:

Vad jag uppskattar alla svar!:)

Orolig som sagt för det mesta. "Pratar" han för lite? Är det normalt att bebisar ignorerar mycket när man söker kontakt? Inte reagerar på sitt namn än? Listan kan göras lång! Fy så jobbigt!

Jag e helt säker på att du inte alls behöver oroa dig för hans utveckling, alla barn är juh så olika. Tex en bekant till mig har en 4 månaders som kryper, min som e 7 månader kryper/ålar än så länge bara baklänges :D låt bli att tänka efter, det blir bara jobbigt för dig, slappna av och njut av tiden och alla små roliga framsteg :)
Svar på tråden Hyperaktiv 6 månaders