• Nicoleemma

    Skaffa kanin fast kanske allergisk?

    Jag har under en tid misstänkt att jag har pälsdjursallergi.

    Första gången var för tre år sedan när jag hälsade på vänner utomlands som hade en hund. Jag trodde att jag blev förkyld, men när vi åkte från huset för att utforska landet lite, så försvann det. Har också för mig att när vi kom tillbaka nåt dygn innan vi skulle hem så kom förkylningen igen.

    Sedan var jag på gratislektion i ridning en vinter, och då började jag få lite symtom.

    Och en gång var jag på ett kattstall och när vi gick därifrån började näsan och ögonen klia.

    Jag kanske är lite... paranoid (kommer inte på det rätta ordet) för att jag har ganska stark pollenallergi och så blir man ju förkyld med jämna mellanrum (mest under vinterhalvåret).

    Jag har haft mindre kontakt med pälsdjur efter de här "händelserna" utan problem.

    Det är så att min lillebror ska få en kanin av sin kompis, och jag vet själv hur gärna jag ville ha ett husdjur när jag var yngre så jag vill liksom inte förstöra det för honom. Vi har en balkong som buren kan stå på.

    Ringde vårdcentralen i våras för att kolla om jag verkligen är allergisk, men tydligen gör de bara såna tester under höst- och vinterhalvåret för att inte förväxla med pollen. Så det måste jag vänta ett tag till med.

    Någon som har erfarenhet eller tips??

  • Svar på tråden Skaffa kanin fast kanske allergisk?
  • viseversa

    Eftersom gnagare är extra jobbiga för allergiker så skulle jag inte skaffa en kanin om jag var du nej. Min sambo tål i stort sett inga djur alls. Men gnagare är värst. Har han träffat kanin eller marsvin eller liknande så ligger han och harklar i flera agar efteråt. Men han tål sina föräldrars hund. Och vår hund känner han av liiiiiiite. Hon är en yorkshireterrier föräldrarnas hund en bedlingtonterrier. Tycker du ska träffa och gosa länge med kaniner. Och även under flera tillfällen innan du ens funderar på att skaffa en egen.

  • Dexter dot com

    Även om buren ska stå på balkongen så är det ju mindre troligt att din bror vill umgås med kaninen ute i kylan flera timmar om dagen i vinter och en kanin behöver ju stora utrymmen att röra sig fritt på, att sitta instängd i en bur på en balkong är absolut inget kaninliv. Åk och hälsa på en kaninuppfödare och utsätt dig en dag för intensivt kaninumgänge och känner du av kaninerna tycker jag ni ska avstå om du inte kan tänka dig att medicinera hårt förstås.

  • EnGladPingvin

    Har ni förståelse för behoven en kanin har? Det är rent djurplågeri att låta den sitta i en bur på balkongen större delen av dygnet. 

  • Holma
    viseversa skrev 2016-08-31 08:55:22 följande:

    Eftersom gnagare är extra jobbiga för allergiker så skulle jag inte skaffa en kanin om jag var du nej. Min sambo tål i stort sett inga djur alls. Men gnagare är värst. Har han träffat kanin eller marsvin eller liknande så ligger han och harklar i flera agar efteråt. Men han tål sina föräldrars hund. Och vår hund känner han av liiiiiiite. Hon är en yorkshireterrier föräldrarnas hund en bedlingtonterrier. Tycker du ska träffa och gosa länge med kaniner. Och även under flera tillfällen innan du ens funderar på att skaffa en egen.


    Stämmer inte , jag är allergisk mot dom flesta pälsdjur men kanin går toppen
  • asta66
    Holma skrev 2016-08-31 17:28:48 följande:
    Stämmer inte , jag är allergisk mot dom flesta pälsdjur men kanin går toppen
    Ändå en chansning att skaffa en kanin. Det kanske inte varar.
  • Holma
    asta66 skrev 2016-08-31 17:45:48 följande:
    Ändå en chansning att skaffa en kanin. Det kanske inte varar.
    Nä det vet man inte , vi har har både katter o kaniner o har haft i många många år , katterna kände jag av i början med det gav med sig sen o nu känner jag aldrig av dom
  • asta66
    Holma skrev 2016-08-31 17:49:21 följande:
    Nä det vet man inte , vi har har både katter o kaniner o har haft i många många år , katterna kände jag av i början med det gav med sig sen o nu känner jag aldrig av dom
    Och hur hade du gjort om du känt av dem? Avlivat, sålt eller gett bort?
  • Holma
    asta66 skrev 2016-08-31 17:51:51 följande:
    Och hur hade du gjort om du känt av dem? Avlivat, sålt eller gett bort?
    Nä haft dom kvar . Finns väldigt bra mediciner i mitt skåp
  • asta66
    Holma skrev 2016-08-31 17:52:40 följande:
    Nä haft dom kvar . Finns väldigt bra mediciner i mitt skåp
    Då leker man rysk roulett med sin hälsa.
  • Holma
    asta66 skrev 2016-08-31 17:53:09 följande:
    Då leker man rysk roulett med sin hälsa.
    Inte alls . Inte alls farligt att äta allergimedicin dagligen
  • asta66
    Holma skrev 2016-08-31 18:40:17 följande:
    Inte alls . Inte alls farligt att äta allergimedicin dagligen
    Konstigt att allergiläkare säger annat
  • Fanny b

    Under förutsättning att man har en utebur på ben så kan man ha kaniner ute, och då även på balkonger. Jag har haft utekaniner, varav 2 bodde på min balkong. Fördelen med det var att jag kunde låta dem springa lösa på balkongen när jag var hemma och inte behöva vakta dem hela tiden.

    Mina kaniner var också inne ibland. Min mamma är allergisk mot pälsdjur men när jag hade utekaniner som barn tålde hon dem.

  • Meriall

    Jag har alltid varit urallergisk mot häst/hund/katt men har haft kanin utan problem. Är du pollenallergiker så tänk på att du kan reagera på höet de har. Kanske finna något substitut för det typ sågspån?

  • corona

    Kaniner är inga gnagare. Det är så olika med allergier, min sambo och ett av mina barn är allergiska mot kaniner, båda två har också kattallergi, sambon är också allergisk mot hästar. Det går bra att ha kaninen på balkongen, men tänk på att den behöver få springa lös varje dag! Det går absolut inte att bara låta den sitta i buren hela tiden, de behöver få springa fritt, antingen lös inomhus, eller utomhus i koppel eller stor inhägnad. Vi har kanin utomhus och det funkar bra, men vi har en väldigt stor inhägnad till den, plus att han får springa lös en stund varje dag.

  • corona
    Meriall skrev 2016-10-15 18:14:48 följande:

    Jag har alltid varit urallergisk mot häst/hund/katt men har haft kanin utan problem. Är du pollenallergiker så tänk på att du kan reagera på höet de har. Kanske finna något substitut för det typ sågspån?


    Sågspån är absolut inget substitut för hö. Hö är mat, kaniners basföda, minst 80% av deras föda ska bestå av hö. Spån kan man däremot ha som underlag i buren. Det stämmer bra för övrigt att det är vanligt att reagera på höet.
Svar på tråden Skaffa kanin fast kanske allergisk?