• Anonym (Tveksam)

Är SD höger eller vänster egentligen?

Egentligen så tycker jag att SD borde vara ett parti åt det röda hållet... De vill strama åt invandring och de som mest märker av invandring både på hemmaplan och jobbet är folk med sämre lön vilka traditionellt röstar rött. Sen fjäskar de i joförsig med jägarna som röstar vadå...? Gissar blått om det gäller jägarintressen men kanske rött om de är arbetare. Tidigare brydde dom sig om att strypa vinster inom välfärden men nu har den punkten försvunnit för att sno blå väljare. Däremot vill de ha pensionärsröster som traditionellt är röda.

Så vad är SD egentligen? Absolut mittparti eller nåt annat?

• Svar på tråden Är SD höger eller vänster egentligen?
  • Wikings

Jag tycker de är blå.

Då de liksom den blå sidan är för att man arbetar och inte är bidragstagare

• Anonym (Egentligen)

Med tanke på att de är folkhemsromantiker så skulle jag säga vänster - i mångt och mycket samma ideologi som sossarna förr i tiden. Ex. ut ur EU kan knappast sägas vara en högerfråga lol

• Anonym (&)
    Anonym (Egentligen) skrev 2016-08-31 09:07:39 följande:

Med tanke på att de är folkhemsromantiker så skulle jag säga vänster - i mångt och mycket samma ideologi som sossarna förr i tiden. Ex. ut ur EU kan knappast sägas vara en högerfråga lol

Vad menar du med att utträde ur EU inte är en högerfråga? Missat Brexit helt eller?

För att svara på ts: sd är högerhöger. De är så höger att de inte ens är blå längre. Mer åt det bajsfärgade hållet.
  • Anonym (Kors)

De har försökt luta sig åt vänster förut men har insett att de inte passar där. De passar klart bättre bland de som värderar människovärde olika beroende på yttre faktorer, som moderaterna.

• Anonym (rolf)

Vänster vill ta mot alla invandrare
    Höger vill numera stoppa invandringen

• Anonym (rolf)
    Anonym (&) skrev 2016-08-31 09:18:58 följande:
    Vad menar du med att utträde ur EU inte är en högerfråga? Missat Brexit helt eller?

För att svara på ts: sd är högerhöger. De är så höger att de inte ens är blå längre. Mer åt det bajsfärgade hållet.
    I Sverige vill vänster lämna och höger vill stanna. . Betecknar även MP som vänster
  • Anonym (Tveksam)

Men SD har väl jättestort stöd inom arbetarklassen som är traditionellt röda. Vet egentligen inte var SD står vad gäller skatt och liknande på jobb samt deras inställning till olika bidrag.

Invandringsmässigt är de så klart mer blå eftersom rött är mer invandrarvänliga men i övrigt tycker jag det är lurigt att avgöra.

• Wikings
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-08-31 09:41:35 följande:

Men SD har väl jättestort stöd inom arbetarklassen som är traditionellt röda. Vet egentligen inte var SD står vad gäller skatt och liknande på jobb samt deras inställning till olika bidrag.

Invandringsmässigt är de så klart mer blå eftersom rött är mer invandrarvänliga men i övrigt tycker jag det är lurigt att avgöra.

Tyvärr står ju inte de röda för arbete längre
  • Dr Nail

Skillnaderna mellan dagens "höger" och "vänster" är så mikroskopiska att du lika gärna kan välja mellan Pepsi och Cola. Samma smak, olika etiketter. Med andra ord: skitsamma.

• Anonym (&)
    Anonym (Tveksam) skrev 2016-08-31 09:41:35 följande:

Det är inte klassen hos väljarna som avgör utan politiken partiet för.

Generellt kan sägas att utbildningsnivån hos arbetarklassen är låg och lågutbildade brukar lättare svälja populistiska enkla "lösningar" på komplexa problem (som är jobbiga att sätta sig in i) vilket sd är mästare på att presentera.

Invandringsfrågan är inte det enda som avgör ett partis ideologiska hemvist. Läs lite på sd's hemsida så kan du konstatera att det är ett fascistiskt parti.
  • Farfallos

Frågan saknar relevans. Det är i sakfrågorna som det avgörs vilka de är, och då är det inte viktigt om de är blåa eller röda. Men om du ändå skulle vilja få in SD på den enkla skalan höger/vänster så är de höger. Varför? Jo för att de inte värdesätter solidaritet och att de röstar för moderaterna förslag i 9 fall av 10 i riksdagen. Deras vänsterflirtande (som förekommer) är inte mycket värt när det är dags för knapptryckning i riksdagen, för då är det elitistiska tankegångar som får råda.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Farfallos
    Dr Nail skrev 2016-08-31 09:47:49 följande:
    Skillnaderna mellan dagens "höger" och "vänster" är så mikroskopiska att du lika gärna kan välja mellan Pepsi och Cola. Samma smak, olika etiketter. Med andra ord: skitsamma.
    En verklighetsanalys från hispan Dr Nail?

Den avgörande skillnaden mellan höger och vänster är att högern vill värna om dem som klarat sig bra i vårt samhälle, genom att ge dem skattesubventionerade bidrag som jobbavdrag, ränteavdrag och rutavdrag. (...och jag vet att alla har rätt till dessa avdrag, men det är ett faktum att det främst är de som har råd ändå som är de största förmånstagarna av dessa bidrag.) Högern driver kort och gott en politik i andan "Mycket vill ha mer" och de definierar alltid samhällsproblem som "personligt ansvar". Vänstern förstår att t.ex arbetslöshet generellt inte beror på individen, utan att det är ett samhällsproblem som INTE löses genom att alla utbildar sig. Det finns inte jobb till alla även om alla var högutbildade.

Dessutom så finns det en skillnad i förstånd. Blå personer tenderar att inte förstå hur fel ute de är när de gör analysen av läget.
  • Anonym (Tveksam)
    Anonym (&) skrev 2016-08-31 10:17:32 följande:

Det är inte klassen hos väljarna som avgör utan politiken partiet för.

Generellt kan sägas att utbildningsnivån hos arbetarklassen är låg och lågutbildade brukar lättare svälja populistiska enkla "lösningar" på komplexa problem (som är jobbiga att sätta sig in i) vilket sd är mästare på att presentera.

Invandringsfrågan är inte det enda som avgör ett partis ideologiska hemvist. Läs lite på sd's hemsida så kan du konstatera att det är ett fascistiskt parti.

Och som fascistiskt parti är dom varken röda eller blå? Men så ser dom väl knappast på sig själva? Och många av deras förslag har Moderaterna efter en tid tagit över.
  • Wikings
    Dr Nail skrev 2016-08-31 09:47:49 följande:

Fast jämför man vänsterpartiet med något av det blå så är ju skillnaden enorm skulle jag vilja säga
  • Anonym (Anhonym)

Det är Sveriges mittenparti. Så enkelt är det oavsett vad man tycker om det. Alla i Sverige verkar tro att de är höger bara för de drar någon mindre begåvad slutsats att de är högerextrema och därmed höger. Högerextrema och vänsterextrema står oftast varandra närmast vilket är lite kul. ( inte för att SD är högerextrema ) Mycket fördomar att alla som röstar på SD är lågutbildade också. För det första så stämmer det inte och för det andra är det en väldigt äcklig översittarstil. Det är ju inte någon hemlighet att invandrares enorma överpresentation bland brott främst drabbar deras grannar, vilket ofta är just låginkomsttagare. Lätt att sitta på Östermalm eller i en villaidyll och vara för en humanitär stormakt.

• Chianti
    Farfallos skrev 2016-08-31 10:50:33 följande:
    Frågan saknar relevans. Det är i sakfrågorna som det avgörs vilka de är, och då är det inte viktigt om de är blåa eller röda. Men om du ändå skulle vilja få in SD på den enkla skalan höger/vänster så är de höger. Varför? Jo för att de inte värdesätter solidaritet och att de röstar för moderaterna förslag i 9 fall av 10 i riksdagen. Deras vänsterflirtande (som förekommer) är inte mycket värt när det är dags för knapptryckning i riksdagen, för då är det elitistiska tankegångar som får råda.
    Nej: www.aftonbladet.se/nyheter/article20839900.ab "I 51 procent av fallen där S och M var oense röstade SD med S, i 22 procent av fallen med M."
  • Anonym (D'archangel)

Om man kollar på deras lösningar på olika problem så är det vänster.
    I Sverige förknippar vi höger med ökad valfrihet och att människor själva ska lösa sina problem. SD tycker att politiken är forum för precis allt. Dom tycker att politiken ska reglera vilket språk vi ska prata, vilka böcker vi ska läsa, vilken mat vi ska äta, vilka människor som kommer till Sverige och hur de ska bete sig när de kommer hit.

I Sverige förknippar vi vänster med internationell soldaritet och "mjuka" linjer vad gäller rätts- och utbildningsväsende. Och då hamnar SD långt ut till höger.

Tyvärr handlar politiken idag nästan inte alls om några konkreta förslag. Det handlar nästan bara om vem som ska bära hundhuvudet. Det är EUs fel, det är invandringens fel, det är "samhällets" fel, det är storfinansens fel, det är religionens fel, det är patriarkatets fel, det är big pharma & Illuminatis fel osv. Så många människor som är övertygade om att alla problem kan lösas med en bomb skickad mot en klar och tydlig fiende, så är saken biff.

Höger/vänster-skalan handlar nu nästan enbart om vem det är som målas ut som fienden. 

• Farfallos
    Chianti skrev 2016-08-31 12:12:40 följande:
    Nej: www.aftonbladet.se/nyheter/article20839900.ab "I 51 procent av fallen där S och M var oense röstade SD med S, i 22 procent av fallen med M."
    OK, gammal fakta som enligt statsvetaren har sin förklaring i något som inte avslöjar om SD är höger eller vänster. Och då är det som jag sa - irrelevant om de är blåa eller röda. 
Svar på tråden Är SD höger eller vänster egentligen?